След близо два часа дискусия по текстовете от Закона за движение по пътищата депутатите от транспортна комисия отложиха гласуването му за друго заседание.

Близо час продължи спорът само върху един от предложените текстове, регламентиращ какво е рязка промяна в посоката на движение.

Комисар Бойко Рановски, директор на „Пътна полиция”, уточни, че рязка промяна в посоката на движение е промяна в движението от една лента в друга. Цветомир Михов опонира, че ако криволичи бавно по магистралата, то това не би било рязка промяна.
Редакционният текст, който консолидира народните представители, бе шофьорът да не извършва маневри, „изразяващи се в последователно внезапно преминаване в лентите за движение”.

Експерт втрещен от депутатския дебат по Закона за движение по пътищата

Експерт втрещен от депутатския дебат по Закона за движение по пътищата

Приемането на тези разпоредби е абсолютно закъсняло

Спорове в комисията предизвика и предложеният между първо и второ четене текст, регламентиращ статута на новите водачи. Вносителят на предложението Настимир Ананиев от Реформаторския блок настоя за въвеждане на ограничението на новите водачи да се забрани да се движат по АМ със скорост по-голяма от 120 километра в час, като изтъкна, че предложението се базира на опит от страни в Западна Европа, както и за обозначаването на подобни автомобили с табели за „новите” водач.

От МВР бяха категорични, че не биха могли с технически средства да извършат подобен контрол над младите водачи на магистралите и затова Ананиев оттегли предложението си, което, по думите му, изпреварвало времето си. Георги Свиленски подкрепи предложението на Ананиев и също настоя тази точка за новите водачи да остане.

Цветомир Михов опонира като заклейми предложението за нови – млади водачи като дискриминационно. Според него подобна разпоредба е неуместна.
Депутатите се консолидираха и по предложението на независимия Велизар Енчев да става възможно спиране в аварийната лента не само при проблеми в двигателя, но при здравословните проблеми на водача или на пътниците.

Спор възникна и около предложението на Настимир Ананиев за новите водачи, които в часовете между полунощ и 6.00 сутринта да са длъжни да управляват МПС-то с придружител, който има поне три години стаж.

Михов отново опонира за ефективността на подобно предложение, като изтъкна, че неговата майка има от 40 години книжка, може да е придружител, но на практика тя не е била активен шофьор в това време.

Според него проблемът се състои в подготовката и обучението и самосъзнанието на водачите. Той бе категорично против допълнително утежняване на автомобилите с всякакъв вид стикери – „бебе в колата”, „жена зад волана”, „газова уредба”, „винетки” . По думите му толкова много стикери най-малкото отклоняват вниманието на шофьора. Той призова колегите си да не правят „наказателен кодекс за младите и наказателен кодекс за старите водачи”. Според него с предложените мерки се отваряла врата за корупция на пътя.

Независимият Георги Кадиев също застана зад предложението на Ананиев и заяви, че трябва да има такова разделение. Кадиев даде пример със САЩ, където всеки със стаж до 12 месеца кара с придружител и няма право да вози лица под 18 години. Ананиев от своя страна се съгласи с предложението на Кадиев за въвеждането на допълнителна рестрикция младите водачи да не могат да возят непълнолетни лица.

Благородна Макева, заместник-директор на ГД „Национална полиция”, представи данни, според които най-опасни са водачите с опит между една и две години, тъй като най-голям процент е на ПТП-та, причинени от тях – цели 22% от катастрофите. „За нас най-опасни са водачите със стаж от 1 -2 години”, категорична бе Макева, като по думите й тази категория трябва да е валидна за първите 24 месеца от придобиването на самата категория за правоспособност.

Иван Вълков от ГЕРБ също заяви, че няма да подкрепи въвеждането на категория „нови водачи”.

Владимир Тодоров от Българска асоциация на пострадалите при катастрофи констатира обаче, че всички тези промени са закъснели. Той изтъкна пред депутатите, че 25% от всички ПТП-та годишно в страната ни са причинени от водачи с двугодишен стаж. По думите му подобен статут има в редица европейски държави, където обучението е много по-дълго и много по-добро от нашето.

Според него трябва да има преходен период за водача. Например във Франция в първите 12 месеца след придобиване на шофьорска книжка е забранено на водачите да карат шевролет.