Новите промени в Закона за движението по пътищата са узаконен произвол и бизнес с глоби, вместо реални мерки за безопасност. За това предупреждават от Института за пътна безопасност относно последните законови промени.
От организацията посочват, че са изпратили към президента Румен Радев юридическите основания за потенциално налагане на вето от негова страна върху спорните текстове.
"Последните промени в Закона за движението по пътищата (ЗДвП), приети от Народното събрание, не са реформа, а опасен законодателен експеримент за сметка на всички български граждани. Вместо да решат натрупаните с години проблеми, тези текстове създават нови абсурди, които превръщат закона в капан за шофьорите и в източник на приходи за администрацията", пишат от ИПБ в официална позиция, разпратена до медиите.
Оттам посочват три ключови проблема в новите промени в ЗДвП, които според тях са проблематични.
Първият е понятието "средна скорост", което според ИПБ е неясно и създава условия за сигурни глоби. Организацията алармира, че в закона никъде не се посочва кой и как ще определя въпросните "определени участъци от пътя", където ще се следи средната скорост, нито как те ще бъдат обозначавани, за да знаят водачите, че се намират в зона за контрол.
Допълнителен въпрос е и как ще се изчислява допустимата средна скорост, ако в участъка има няколко различни ограничения - на места допустимата скорост да е 90 км/ч, на други да е 60 км/ч заради ремонт, а след това пак да се връща на 90 км/ч.
"Този законодателен пропуск е умишлен. По време на дебатите в парламентарната комисия е било отхвърлено предложение, което е целяло да внесе яснота по тези въпроси. Така всеки шофьор може да бъде превърнат в нарушител, без дори да подозира, а администрацията получава неограничена свобода да тълкува правилата както намери за добре", пишат от ИПБ.
Вторият спорен момент в промените на Закона за движение по пътищата идва от използването на общинските пътни камери, което според организациятап превръща безопасността в бизнес.
"Законът дава право на общините да поставят собствени камери и да прибират 50% от събраните глоби. Това е рецепта за злоупотреби, защото създава пряк финансов стимул за общините не да подобряват пътната безопасност, а да генерират максимален брой глоби. Вместо превенция, целта става печалба. Това поставя и фундаменталния въпрос: Защо една община да работи за намаляване на нарушенията, ако бюджетът ѝ зависи от тях?", се казва в позицията на Института за пътна безопасност.
Оттам предупреждават също, че прехвърлянето на контрола върху 265 общини с различен административен капацитет може да доведе до пълен хаос и неравно третиране на гражданите.
Третият проблем, който ИПБ виждат в законовите промени са електронните фишове.
"Системата на електронните фишове е толкова порочна и неясна, че от години създава противоречива съдебна практика. Проблемът е толкова сериозен, че в момента двете върховни съдилища - ВКС и ВАС - са се заели с решаването му чрез съвместно тълкувателно дело № 4/2023 г. Вместо да изчака решението на съда и да поправи доказано неработещата уредба, законодателят добавя към нея ново и неясно по съдържание наказание - това за "средна скорост". Това е проява на институционално неуважение и гарантира само едно: още повече объркване, още повече съдебни дела за сметка на гражданите и нулев ефект върху безопасността", посочват от организацията.
Според ИПБ новите промени в Закона за движение по пътищата няма да доведат до подобрени условия за безопасност, а са провокирани от желание за "пари и за удобство на администрацията".
"Докато никой не носи отговорност за лошите пътища, липсващата маркировка и неадекватната сигнализация, вината ще продължава да се прехвърля единствено върху шофьора", заключват оттам и призовават президента Румен Радев да наложи вето върху промените в ЗДвП.
"Връщането му за ново обсъждане не е в интерес на шофьорите, а в интерес на правовата държава, здравия разум и истинската, а не привидна борба за безопасност по пътищата", се казва още в позицията.
dimitar-stoyanovski
на 28.07.2025 в 14:43:39 #2Този ИПБ, ако наистина иска да бъде в полза на хората, нека да създаде безплатна юридическа кантора, в която гражданите да виждат и ползват квалифицирана помощ, когато искат да се борят с държавната машина при: лоши пътища, липсваща маркировка, неправилно и взаимно изключващи се пътни знаци, "откачени" светофари, за всички тези, а и други нередности, ако гражданите се обединят, или поотделно, заведат юридически грамотни съдебни искове срещу държавата и нейната безотговорност, а от спечелените дела средствата се разделят от една страна за подалият сигнал, или пострадалите лица, от друга Юридическия екип който ще обгрижва тези дела - държавните органи ще се замислят, дали има смисъл от нехайство. Знам, че ще ме репликарат, че парите за обезщетение, ще дойдат от РБюджет, но в един момент ще проличи кое министерство, отдел, комисия и т.н. тежат най-много на бюджета.
shtimpo
на 28.07.2025 в 12:51:12 #1“Докато никой не носи отговорност за лошите пътища, липсващата маркировка и неадекватната сигнализация, вината ще продължава да се прехвърля единствено върху шофьора’ Да си дойдем на думата