С остро становище срещу пропуските на властта по отношение на катастрофите и жертвите на пътя излезе за пореден път Институтът за пътна безопасност (ИПБ).
"След всеки инцидент с широк обществен отзвук, реакцията е една и съща - започват предложения за нови законодателни промени. В момента - нови изисквания към младите водачи. Това обаче се случва само 10 дни след най-мащабните изменения в Закона за движение по пътищата (ЗДП) от последните години", коментират от неправителствената организация.
Припомняме, че в края на миналата седмица водач с книжка от две седмици и вече с редица нарушения се вряза с кола в градски автобус в София, като един човек загина, а няколко други бяха ранени.
От ИПБ подчертават, че при такива тежки инциденти отново се прибягва до нови законови промени, вместо вниманието да се насочи към въпроса какво не е приложено от действащите норми.
"Дори без нови закони, с координирани мултидисциплинарни действия през 2012 година беше постигнато нещо безпрецедентно - 1,5 милиона софиянци започнаха масово да спират на пешеходни пътеки. Това ясно показва, че проблемът не е в липсата на правила, а в прилагането им и в липсата на реална институционална отговорност", се казва още в становището.
Според Института за пътна безопасност усилията на властта трябва неотложно да се насочат към пропуските в организацията на работа на отговорните институции.
От организацията коментират, че се създава усещане за системна безотговорност, защото ключови структури като "Пътна полиция", ДАБДП и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) от години се ръководят от едни и същи хора, а същевременно последното продължава да се оправдава с предишни управления. От ИПБ виждат в това противоречие, което блокира развитието на безопасна транспортна система.
"Припомняме, че изминаха близо три месеца от ултиматума, даден от министър-председателя г-н Росен Желязков за видими резултати в пътната безопасност. Към днешна дата такива резултати липсват", заявяват от организацията.
Посочват още, че по официални данни през юли 2025 г. при пътнотранспортни произшествия са загинали 50 души при 51 за юли 2024 г., а в периода от 1 до 16 август 2025 г. жертвите на катастрофи са 25, спрямо 24 за същия период на 2024 г. Изводът на ИПБ е, че предприетите досега мерки не дават резултат в краткосрочен план.
"В България рискът да загинеш на пътя е 2,5 пъти по-висок от средното за Европейския съюз. Това е тревожен факт, но и възможност", се посочва в становището. От Института за пътна безопасност подчертават, че се спешни, добре координирани и мултидисциплинарни действия чрез "екшън план", който да доведе до бързо и устойчиво намаляване на катастрофите с фатален изход.
От организацията в заключение изтъкват, че мълчанието на правителството е знак за бездействие и това струва човешки животи.
shtimpo
на 18.08.2025 в 13:16:10 #1