В пътната безопасност функционира добре организирана хранителна верига, която се захранва от кръвта на жертвите по пътищата. Това се посочва в позиция на Института за пътна безопасност (ИПБ).

Институтът напомня за сгрешеното топче в Българския спортен тотализатор, което доведе до започването на новото начало в него и пита защо българската пътна безопасност е толкова устойчива и защо едно топче е по-важно от кръвта на жертвите по пътищата.

Най-отгоре в хранителната верига в пътната безопасност винаги стоят политици, участващи в изпълнителната власт. Следват държавни чиновници, които толерират нищоправенето в пътната безопасност. Осигуряват и медиен комфорт на хранителната верига. След това са неправителствени организации, експерти, адвокати, които дебнат като лешояди поредната жертва и започват да "плачат", докато не им дадат храна. И това се повтаря повече от 10 години, изтъква ИПБ.

Институтът отправя своите критики към Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (БДП), като напомня, че една от целите на агенцията е да коригира несъответствията в пътната безопасност, но всъщност се е превърнала в "сърцето на хранителната верига". И обяснява - вече шеста години агенцията не изготвя оценка на риска от ПТП, чрез която да започне отстраняването на опасните участъци, "за да може след всяка катастрофа прожекторите да се насочват към стопанина на пътя, защото там е храната/парите".

ИПБ изтъква, че на картата с опасни участъци на Държавната агенция "БДП" няма информация за видовете ПТП и обяснява, че не винаги само пътните условия влияят на концентрацията на катастрофи, а влияние оказва и времето, МПС, контролът, шофьорите и др.

Според института дори да се оправят всички дефицити по пътя, концентрацията на катастрофи не е задължително да изчезне - в някои случаи тя просто се премества. И дава пример с разделителните колчета в Кресна, които не решават проблема, който просто се е изместил. Според ИПБ изследването на дефицити на пътна безопасност би трябвало да се извършва с мобилни лаборатории и добавя, че през 2023 г. Държавна агенция "БДП" сключва договор с частна фирма за доставка на 2 бр. микробуса с оборудване на стойност 2,5 милиона лева. По фактура двата микробуса струват 210 хиляди лева. След доставянето им повече от една година тези микробуси не са напускали гаража си. Няма да бъдат използвани и при огледите на опасните участъци, разпредени от регионалния министъра.

Използването на политическата демагогия в пътната безопасност е изключително вредна при управлението на риска от ПТП, изтъква ИПБ и заключва, че умишлено държавните институции не си вършат работата, за да може хранителната верига да се захранва.

Институт за пътна безопасност призовава премиера Росен Желязков "за ново начало в пътната безопасност".

Регионалният министър: Ако тръгнем да уволняваме в АПИ, няма кой да оправя дупки

Регионалният министър: Ако тръгнем да уволняваме в АПИ, няма кой да оправя дупки

В момента се обезопасяват 6 критични точки преди Великден