Нараства неизпълнението на ангажиментите на правителството за пътната безопасност като един от основните приоритети на кабинета. Този пореден упрек е отправен в становище от Института за пътна безопасност (ИПБ), адресирано от премиера Росен Желязков и разпространено до медиите. От неправителствената организация отчитат, че загиналите при катастрофи от началото на годината са с 6% повече спрямо същия период на 2024 г. и броят им достига 133 души вследствие на ПТП.
Според ИПБ приетата от Министерски съвет (МС) работна програма за безопасност на движението по пътищата (БДП) не съдържа нито една конкретна мярка за подобряване на системата за управление на риска от пътнотранспортни произшествие (ПТП). От организацията допълват, че не е посочено какво и кога се очаква като резултат от представените 43 мерки. От Института за пътна безопасност посочват, че навсякъде са записани само термини като повишаване, намаляване, подобряване, ускоряване, стимулиране и др., без да се навлиза обаче в конкретика.
"Надяваме се, че сте наясно, че крайният резултат при управлението на БДП се измерва в конкретни числа ,за да може да се проследяват ефективността на мерките" се казва още в становището.

Източник: ИПБ
От ИПБ навлизат и в подробности за заложеното в мерките на кабинета "Желязков" и отбелязват, че приоритет е даден на обучението и изграждането на автоматизирани системи. От организацията уточняват, че 16 от мерките касаят провеждане на родителски срещи, подготовка на педагогическия състав и др. подобни дейности, заложени в Националната стратегията за развитие на БДП 2021-2030 г. От ИПБ допълват, че ефектът тези мерки ще бъде отчетен през 2040 г.
"Пет от мерките са насочени за повишаване на контрола, каквото и да означава това. Засилен контрол, съвместен контрол, повишен контрол са пожелателни изрази и не означават нищо конкретно. Също така тези пожелания не са съобразени с техническата и физическа възможност на контролните органи", коментират от Института за пътна безопасност.
В становището се посочва още, че три от мерките са насочени към наказанията на шофьорите, като отнемане на контролни точки и др. Изтъква се също, че в последните 20 години подобни действия се предприемат периодично след всяка катастрофа с голям обществен отзвук, но видимо резултатите са кратковременни и впоследствие проблемите се задълбочават.
От ИПБ пишат, че се предвижда и създаване на звено за разследване на най-тежките ПТП с цел анализ на причините, като обясняват, че в към момента разследването се извършва от Националната следствена служба (НСлС), разследващи полицаи и прокуратурата. "Това, че до този момент никой не анализира тези разследвания не означава, че трябва да създаваме нова структура. Напомняме ви, че през 2019 година беше създадена Държавна агенция "БДП" и все още никой не й е забранил да събира информация за най-тежките ПТП и да я анализира", отбелязват организацията.
От ИПБ посочват, че 36-тата мярка от работната програма на правителството предвижда създаване на хранилище за материали и добри практики за преподаване на безопасност на движението по пътищата в системата на образованието. "Тази и други подобни показват неадекватността на отговорните институции да се противопоставят успешно на пътнотранспортния травматизъм. Ако едно правителство поставя като един от приоритетите в БДП създаване на хранилище за материали, то тогава войната по пътищата със сигурност сме я загубили", завършват отстро от Института за пътна безопасност.
shtimpo
на 19.05.2025 в 12:39:28 #2“Института за пътна безопасност посочват, че навсякъде са записани само термини като повишаване, намаляване, подобряване, ускоряване, стимулиране и др., без да се навлиза обаче в конкретика.” Това е разбирането на българския политик за туй как се прави политика, да. По примера на Тиквоний “Аз на тоя му казаАх, аз на оня му казаАх…” “А същинските мерки някой друг да ги мисли (пък ний после тъй или иначе ще си припишем заслугите ако има положителни резултати)” - есенцията на българската политика, уважаеми другарки и другари
ivaylo-mladenov
на 19.05.2025 в 11:04:39 #1Картинката е ужасяваща