През втората половина на следващия месец ще продължат строителните дейности по жп линията за България с дейности в първите два участъка, за които е приключила тръжната процедура за избор на изпълнител. Това заяви директорът на ЖРСМ - Инфраструктура Хари Локвенец, цитиран от БГНЕС.

Той отбеляза, че при спазване на предварително обявените срокове е реално да се очаква железопътната връзка между София и Скопие да бъде готова през 2027 г.

По думи на Локвенец сроковете, които са си поставили правителството и управлението на ЖРСМ - Инфраструктура, предвиждат строителните дейности да започнат тази пролет.

Имаме още месец и половина, затова ни позволете да изпълним обещанието си и тази пролет да започне изграждането на първите две отсечки - от Куманово до Беляковце и от Беляковце до Крива Паланка, отбеляза той.

Скопие отпусна 71.5 млн. евро за жп линията до България

Скопие отпусна 71.5 млн. евро за жп линията до България

Ще се използват за изграждането на жп линии, пътища и техническа помощ

Според Локвенец до втората половина на юни ще започне изграждането на жп линията.Той смята, че заявените срокове са реалистични.

Съгласно проектната документация до края на 2023 г. трябва да приключи първият етап, а до края на 2024 г. или началото на 2025 г. - втората фаза. Срокът за приключването на третия етап е в края на 2026 г. или началото на 2027 г.

Локвенец подчерта, че "се допълваме с нашите колеги от България от железопътната инфраструктура, които планират да приключат своята част от работата за свързване на София с Гюешево до края на 2027 г.".

По тази причина той смята, че са реалистични очакванията до края на 2027 г. да има връзка между Скопие и София.

От 2027 г. ще пътуваме до Скопие с влак

От 2027 г. ще пътуваме до Скопие с влак

Трасето от Скопие до границата ще бъде построено до 2025 г...

За да започнат обявените дейности по изграждането на жп линията, трябва да приключи търгът, на който вече са избрани окончателните оферти. В момента тече двуседмичният срок за информиране на кандидатите за процедурата. Следва назначаване на избраните фирми и подписване на договор за изпълнение. С това спрените дейности по правия участък, проектиран с дължина 31 км, на който са изпълнени 54% от работата, трябва да продължат и да започнат по втория, който е с дължина 34 км.

Финансовата конструкция и за двата участъка е завършена.

Третият участък от Крива Паланка до границата с България е с дължина 24 км и за него са осигурени 60 млн. евро. Това обаче е само част от необходимите финанси. Има обява за безвъзмездни средства от ЕС и кредитна подкрепа от Европейската инвестиционна банка и Европейската банка за възстановяване и развитие.