Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов обяви какви са мерките, които е предприело правителството за жп катастрофите, зачестили в края на миналата и началото на настоящата година.

По време на блиц контрола в Народното събрание Караджов открои два вида мерки. Първите са така наречените спешни мерки, които да намаляват и ограничат до максималния минимум произшествията в железопътния транспорт.

В спешните мерки трябва да се преустанови преминаването на така наречения червен светофар. Тези участъци, които са в ремонт, се разкачат от системата за безопасност и не се следи в кой участък има влакове и това се извършва от диспечери, посочи министърът.

Втората мярка - началниците на гари повече да не изпълняват и дежурства, а да си бъдат само началници на гари.

Забранено и е навсякъде се монтират отклонения към различни индустриални зони и предприятия, така че влакове, които са тръгнали в нарушения от индустриалната зона, да бъдат "дерайлирани умишлено", за да не предизвикат катастрофа.

Френска фирма ни доставя 35 електрически влака

Френска фирма ни доставя 35 електрически влака

Срокът за изпълнение на поръчката е 28 месеца

Гроздан Караджов уточни, че има и дългосрочни мерки - поставяне на камери вътре в кабините на машинистите, които да следят не само в посока движение на влака, но и вътре в кабината за състоянието, контрола и начина, по който се носи смяната.

Най-голямата мярка, която изисква милиарди, е настаняване на нова европейска система за безопасност на движението по железния път и пускането на съответната система, която се качва на борда на влаковете. Това означава, че влаковете "знаят" къде се намира най-близкият влака и не позволява приближаване на влаковете на не повече от 600 метра един от друг. Затова обаче ще трябва да почакаме, тъй като много средства ще трябва да се платят за една такава система, уточни транспортният министър.

Караджов отговори и на въпрос от Петър Петров от "Възраждане" дали се предвижда закупуването на новите влакове в БДЖ да обслужва и пътнически превоз от и към гари в област Монтана.

По думите му няма да бъдат намалявани влаковете към Монтана.

"Всички към момента влакове ще бъдат запазени като минимум и пътникопотока ще определя за кои дестинации ще се определя да се върви напред" увери министърът на транспорта.

Караджов уточни, че към момента 9 чифта влака дневно свързват Монтана с Бойчиновци. След като дойдат новите влакове, най-старите ще се бракуват и ще се подновят с нови. Конкретните влакове ще бъдат определени от изпълнителя по договора, но няма да бъдат намалени по-малко от 9, а ще се увеличат до поне 20.

Министърът на транспорта обясни още, че по Националния план за възстановяване и устойчивост се предвижда новият подвижен състав да е държавна собственост. Този подвижен състав ще е предоставен на следващия оператор по договор за обществена услуга за превоз на пътници, който предстои да бъде проведен през 2025 г. и да бъдат избрани изпълнители. Изборът ще стане в открита процедура, а операторът ще бъде задължен да върне подвижния състав, след като бъде изпълнен срока на договора.