TELUS International е най-голямата компания в аутсорсинг индустрията в България, която дава работа на няколко хидяли души у нас в центровете си в София и Пловдив. През миналата седмица групата отвори нов офис в столицата и планира в следващите години да наема служители за него. За това какви точно са бъдещите планове за бизнеса на компанията в България и какви са предимствата на страната ни за чуждестранните инвеститори от индустрията от Money.bg разговаряхме с главния изпълнителен директор на TELUS International Джефри Пюрит.
- Г-н Пюрит, колко инвестира TELUS International в България през 2017 година за разширяване на екипа си и колко са вложенията от влизането на компанията на пазара у нас?
- От влизането ни в страната през 2012 година инвестициите са около 150 милиона евро под формата на заплати, капиталови разходи и други. През миналата година размерът на инвестициите ни в България беше най-големият от всички - около 65 милиона евро, и очакванията ни за 2018 година са за двуцифрен растеж така.
- Колко хора работят за компанията в българските офиси?
Почти 3000, като 300 от тях са в Пловдив. Над 1500 са служителите ни в новата ни сграда TELUS Tower, а останалите в София са в Infinity Tower. Сега имаме място за още почти 800 души в новия ни офис, но ще задържим и двете места, тъй като през последните години отчитаме голям ръст на бизнеса ни тук и той ще се задържи и в бъдеще.
- Планирате ли да разширите екипа си през 2018 година?
- До 2020 година очаквам броят на служителите ни тук да бъде 5000 души. В следващите 2 години планираме да бъдат отворени 2000 работни места, а през тази година ще бъдат наети около 1000 души.
- С клиенти от какви индустрии работите в България?
- Ние сме фокусирани изключително върху четири индустрии - телекоми, бързоразвиващи се технологии, услуги в областта на туризма и здравеопазване. Около 95% от нашите клиенти идват от тези сфери. Повечето от тях са с централни офиси в Северна Америка и Западна Европа. Сред тях са Google, Fitbit, Nokia Health, компании от гейминг индустрията, доставчици на финансови услуги, като MasterCard и много други.
- В момента имате два офиса в София и един в Пловдив. Можем ли да очакваме да отворите такива и в други градове в страната?
- Това е въпрос, който често ми задават. Нашата бизнес философия е доста по-различна от тази на много от конкурентите ни. Не знам дали е правилна, но е различна. За много от компаниите в индустрията ни е важно да отворят свои центрове на възможно най-много места. Те по-скоро избират тези места на база на очакванията си, че там ще успеят да намерят служители с определена квалификация и езици, както и че ще привлекат определени клиенти в региона. Рано или късно обаче, ако търсенето се окаже по-ниско от очакваното, те са принудени да затворят тези офиси, заради високите разходи.
Нашата бизнес философия е малко по-консервативна. Когато имаме вече съществуващ или много вероятен клиент на дадено място и имаме нужда от хора, които говорят руски или немски, например, или такива, разбиращи от облачни технологии, но такива липсват сред настоящите ни служители, тогава и само тогава ще започнем да търсим следващата локация, където да отворим офис.
Джефри Пюрит е президент и главен изпълнителен директор на TELUS International. Той се присъединява към екипа на компанията през 2001 година, като е назначен на позицията президент 8 години по-късно. В световен мащаб групата има над 30 000 служители в офиси в Европа, Северна и Централна Америка, както и в Азия.
Към днешна дата, нямаме такива клиенти, които търсят нещо, което не можем да покрием с настоящия си капацитет в България. Утре обаче, независимо дали след месец или след няколко години, може би това ще се промени. Може би няма да има повече хора за наемане. И тогава ще бъдем принудени да отидем и да отворим нов офис във Варна, например.
Мисля обаче, че засега ние имаме възможност за разрастване на екипите ни на настоящите локации. Нещо повече, ние инвестирахме много пари в новия ни офис в София. И целта ни е да запълним на максимум капацитета й. Дотогава няма да мислим за вложения на други места в страната.
- Като един от големите проблеми на българската икономика в момента се смята недостигът на кадри. Вие изправени ли сте пред същите препятствия?
- Тук няма лесен отговор. Ще дам обаче един пример. През ноември миналата година Google поискаха да работим с тях от офиса тук в София. Изискването им беше да им предложим хора с технически и езикови умения. Най-търсеният език за този проект беше немският. Да наемем достатъчно хора, които отговаряха на тези изисквания, беше голямо предизвикателство. Да, понякога е трудно да се намерят достатъчно на брой квалифицирани служители достатъчно бързо.
Но в дългосрочен план и погледнато в по-голям мащаб нямаме такъв проблем. Досега сме успели да направим такъв екип, с който да продължим да работим с клиентите си в България. И от друга страна не бих потвърдил, че ще наемаме толкова много нови служители в следващите няколко години в страната, ако не вярвах, че има потенциал това наистина да се случи.
- Все пак обаче за TELUS в страната работят и немалко чужденци. Колко точно са те и от кои държави идват?
- Да, в офисите в България работят доста чужденци. Техният дял в момента е около 30%. Идват хора от цяла Западна и Източна Европа, но също и от САЩ и Канада. За мен е много удовлетворяващо да видя, че България се превръща в международна дестинация и мисля, че за това помага комбинацията от качеството и разходите за живот, както и повечето възможности за разлитие. Радвам се, че нашата компания също е част от тази промяна. Тя се случва в резултат на доброто партньорство между властта, бизнеса и гражданите, което създава добри алтернативи за кариерно развитие тук.
- Има ли риск обаче България да загуби своята привлекателност за компаниите от аутсорсинг сектора в бъдеще?
- Винаги има такива опасности. Мисля, че при всеки бизнес, ако става въпрос за привличането на чуждестранни инвестиции, има няколко ключови фактора, които могат да предотвратят това. Те са стабилност, предвидимост и прозрачност. Ако правителството не продължи да оценява своята отговорност да подкрепя и да гарантира тези елементи, разбира се, би имало риск за чуждестранните инвестиции. Ако тези елементи не присъстват на дадено място, бизнесът ще отиде другаде, където ще намери по-добри условия.
Нещо, за което се говори малко, но е решаващо за компаниите от тази индустрия в частност, са разходите за правене на бизнес. А най-големият сред тях е нивото на заплащане. Когато има двуцифрен годишен ръст на заплатите с времето това ще се превърне в препятствие за бизнеса да продължи да расте, защото маржовете за компаниите ще започнат да се свиват. Така че няма спор, че има такива рискове навсякъде.
И ние видяхме, че това вече се случи в страни, като Индия. Там възнагражденията започнаха да растат прекалено бързо и компаниите от нашия бранш се преместиха във Филипините.
- А освен вече споменатите според вас има ли други фактори, които могат да се превърнат в препятствие в бъдеще?
- Да, вече обаче се появява и един друг фактор, който трябва да бъде отчетен - дигитализацията. Ако нямаш нужда от хора, защото компютрите могат да извършват дадена дейност, това отново е риск за дългосрочната стабилност на индустрията. Заради това ние се стремим да бъдем проактивни в този процес. Когато си в бизнеса и отказваш да автоматизираш някои процеси, твоят конкурент ще го направи. И всяка компания ще постъпи така, защото това ще съкрати разходите й.
Ако не участваш в трансформацията, ще бъдеш изхвърлен от пазара. Нашата философия е да дадем такава възможност на клиентите да участват в нея. И дори да автоматизираме някои от дейноститите си, ще имаме нов източник на приходи и ще наемем повече висококвалифицирани служители, които да контролират и управляват тези процеси.
Ако България не разбере какви са нейните възможности и отговорности, докато завършват хора без никакви технически умения, един ден страната ще бъде изненадана защо компаниите от индустрията си тръгват. От друга страна, ако поеме тази отговорност и насочи усилията в посока да обучава учениците и студентите и те да завършват със знанията, които бизнесът търси, България ще продължи да има важна роля като хъб в региона за нашата индустрия.
- Мислите ли, че в България има възможност за допълнителна експанзия на аутсорсинг индустрията?
- Със сигурност. Междудругото не знам дали забелязвате, но аз избягвам да използвам наименованието аутсорсинг. Когато бяхме сред първите в сектора в Щатите, Канада и Западна Европа, имиджът на аутсорсинга беше много негативен. Причината за това е, че той се свързва с постоянното преместване на работни места. Кол центровете на дадено място вече не наемат хора, защото са се преместили на друго - във Филипините, в Индия или другаде.
Аутсорсинг е много атрактивна дума за развиващите се икономики, защото той означава възможност за отварянето на нови работни места. Но на местата, откъдето идват по-голямата част от нашите клиенти, той се свързва с нещо лошо. Ето защо аз предпочитам да спра да наричам бизнесът ни аутсорсинг и предпочитам да го наричам "бизнес услуги". Това може да изглежда като малка глупава подробност, но е важна такава.
Някои смятат, че нашият сектор лишава едни места от работа за сметка на други. Например някой ще каже защо отиваме да наемаме служители във Филипините вместо да наемем същите хора в Канада. Отговорът е, че във Филипините ние отваряме бизнес, но после печалбата от него ще инвестираме на друго място, да кажем обратно в Канада, например.
Като канадец, израснал в Африка, имам една малко по-различна перспектива за света. И смятам, че хората от всички части на Земята трябва да се радват на същият стандарт на живот, който през последните сто години е "запазен" само за Запада. Радвам се, че ние сме част от индустрията, работеща за създаването на средна класа в тези развиващи се страни.
ivan-vasilev-nq5jnzzZ
на 29.03.2018 в 12:57:08 #2Тази година 150 евро, догодина 200!
са
на 29.03.2018 в 12:34:41 #1От 2012 година инвестиции за 150 евро - ок, няма проблем. дайте им медал!