Публикуваме коментара ПР специалиста Любомир Аламанов от фейсбук профила му без редакторска намеса. Заглавието е на редакцията.
Духна вятър. Хората си отдъхнаха. И общинарите си отдъхнаха. Размина се... До следващия път...
Само припомням Големия смог в Лондон от 1952 г., когато загиват около 12 000 човека, а над 100 000 продължават да имат тежки здравословни проблеми с години. За да избегнем подобен сценарий, трябва да променим подхода си към кризата.
В основата на всяка криза стоят липси. Конструктивно, ето някои липси, които стоят в основата на кризата с въздуха в София:
1. Липсва апаратура за измерване. Във всеки район на София. При 1.5 млрд годишен бюджет, това е странно.
2. Липсва методология за подобно измерване.
3. Липсва критичност от страна на БАН. Срам за академиците.
4. Липсват прогностични модели. Хората модели на Вселената направиха как се разширява за милиарди години, ние за вятъра пет дена напред не можем.
5. Липсва аварийна предупредителна система. Вече има подобни системи за земетресения, ние за мръсен въздух не можем да направим.
6. Липсват данни - колко са хората в София, колко са колите в София, колко хора с какво се топлят, какво количество енергия е нужно, какви енергоизточници са налични...
7. Липсва анализ на причините за замърсяването. Битово горене, транспорт, фабрики, чистота на улиците, ремонти и строежи, изгаряне на отпадъци в промишлени сгради.
8. Липсват систематичен подход.
9. Липсват целогодишни мерки. Ама мерки на общината. А не само тя да дава предписания какво ние да правим или не. Ако само гражданите ще взимат мерки, то за какво ни е общината.
10. Липсват подземни паркинги.
11. Липсва реформа, приватизация или поне някакво развитие на Топлофикация София.
12. Липсва идея за модернизация на топлоподаването в града.
13. Липсва мислене за нови подходи. Иновации, такива сложни неща...
14. Липсва модернизация на градския транспорт, развитие на електромобили или трамваи, или тролейбуси, или каквито и да заместители на ДВГ.
15. Липсва системна програма за озеленяване и засаждане на дървета по всички булеварди.
16. Липсва информация за пясъчни бури, започнали да идват до нас през последните години.
17. Липсва редовно почистване на улиците.
18. Липсва система за извозване на снега след третиране с пясък.
19. Липсва план за газификация или друго енергийно решение на огромна площ от софийската котловина.
20. Липсва желание за работа с гражданските организации, привличането им към решаването на проблемите, липсва кризисен щаб.
21. Липсва признание от страна на общинските власти, че има системен проблем.
Това е далеч от изчерпателен списък. Но ако се тръгне от решаване на тези липси, може би ще сме с една крачка по-близо до чистия въздух. А даже и да има налични някои от изброените, те не са публични, не са в отворен формат, не са удобни за използване, не предразполагат към съставяне на модели и предложения за решение.
Май трябва да напомня, 21-и век сме, не 19-и. Надявам се общинарите да го разберат по-бързо...
Хирам
на 09.12.2018 в 22:18:08 #5Учудващо е че липсват едно от най -очевидните проблеми - липсата на канализация, оттам прахоляци в града, напълно излишните тревни площи,които следва да се асфалтират и да се паркира, дърветата да се увеличат, но треволяк и кал са излишни и вредни в междублоковите пространства и изобщо в града. Това решава проблема с паркиране, оттам куп проблеми на града, а и никой не казва и дума за стотоците самолети над София, които без катализатор или дриг филтър изхвърлят тонове отработен керосин, няма умни сфетофари които да съобразяват трафика, това е технология на 10 години вече, защо не се прилага тук? Стига с тия печки и катализатори, жалка работа, дори дебилна!
Comon Sense
на 08.12.2018 в 14:43:19 #4Липси - Определено ДА - това е основната причина. Както винаги количество се гледа. 1. Най-първо е нужно да се установят причините за мръсния въздух, като тези причини се градират (най-първи тези дето причиняват най-много замърсяване). 2. Веднага да се изготвят програми за действие за първите 3-4 причини. 3. Веднага да започнат да се изпълняват тези планове. Датчици за измерване, методики за прогнозиране, и т.н. - са част от въвеждане на система за контрол и управление. (методиките съяествуват - няма защо да откриваме топлата вода). Такава система трябва да се изгражди и функционира паралелно с изпълнение на програмите по всяка от причините за замърсяване, такава система ще отчита и ефекта от предприетите мерки, а отчетите трябва да се използват да се коригират програмите с цел постигане на по-добри резултати.Министерство на Околната Среда трябва да е отговорно за такава система. Общините трябва спешно да се мобилизират и да вземат конкретни мерки. Не обеяания - конкретни действия с ефект по-чист въздух. Гражданите също трябва да се замислят как лично могат да допринесат за по-чист въздух. Мислите ли че просто пуснатия фас и пепел на тротоара не са фактор? Или изхвърления до кофата буклук, без да е в затворен найлонов плик, а дори и да е - разпръснат от бездомните кучета и котки ?
насо
на 05.12.2018 в 21:17:19 #3Трябва да се премахне този абсурд, че в един блок има различни видове отопление. Когато хора са решили да живеят заедно, трябва да взимат общи решения. Всъщност отоплението от тец трябва да е от първостепенно значение за държавата, така тя ще бъде натоварена да намери и по-екологични варианти. С държавни пари трябваше/трябва да се санират само сгради на централно "парно" , като част от санирането да се поеме от собствениците, за да има контрол, като държавата гарантира ниско лихвени заеми на домсъвета. Следващата стъпка е разпредението на разходите за отопление в тези санирани сгради: домсъвета поема разходите за енергия от топлофикация, газов котел, собсвено геотермална или соларна станция, и след това разпределя сумата между собствениците в зависимост от притежаваната квадратура и показанията на водомерите за топла вода. Някой ще попита, защо трябва да плаща, ако апартамента е празен и не се отоплява - това означава, че съседа отоплява празния апартамент. Друга стъпка е освобождаването на конкуренцията за доставка на топлина, но както споменах към целият блок, а не на парче
tetaka.te
на 05.12.2018 в 16:01:56 #2А да относно автомобилите, да се забрани вноса на коли без история и по-възрастни от 10г. с превъртяни километражи. При установяване на несъответствия на пътя с емисиите на автомобила да се търси отговорност и от пункта за ГТП. 90% от трошките по пътищата са с неподдържани двигатели, махнати или откраднати катализатори и димят като тецове на въглища, защото шофьорите не ги е грижа скъпо им било. Еми като ти е скъпо его де е трамвая.
tetaka.te
на 05.12.2018 в 15:57:59 #1Факт, е че програмата за саниране е фарс, за усвояване на едни пари, защото саниране, значи основен ремонт с подмяна на всички комуникации с по ефективни. Това би спряло кражбите и много хора който се отказаха от парно и са на твърдо гориво ще се върнат защото сметките ще са нормални с отпадане на такса общи части, с която дружествата си покриват кражбите. Не се газифицират райони без парно, масово се газифицират райони с топлофикация което е безумие. А там където не може или ще отнеме време да се забранят печки тип кюмбе за всяка стая. Те са с КПД 5-8% съответно се изгарят в пъти повече горива от необходимото, да се стимулират собствениците да инсталират локално парно с БГВ, но не би, говорят за идиотията с филтри по комините. : : : :