Германците не са наивни. Те знаят, че държавите шпионират и са очаквали, че ще има опити за подслушване на разговорите на канцлера Ангела Меркел. Но те не са очаквали, че Съединените щати ще вършат това в продължение на десетилетие.
Доверието трябва да бъде възстановено. Ние трябва да отидем отвъд размяна на обвинения и контраобвинения по този въпрос. Като съюзници и демокрации Съединените щати и Германия може да направят това с малко въображение и усилия и като резултат връзките може да се подобрят.
От гледна точка на САЩ твърденията за престъпление, свързани с подслушването на телефонните разговори на Меркел, са отхвърлени. Президентът Барак Обама заяви, че правителството на САЩ не прави това и няма да го прави.
От германска гледна точка обаче множество въпроси остават. Повечето се отнасят до това защо Агенцията за национална сигурност (АНС), както изглежда е трябвало да шпионира точно Меркел. Президентът я призна като важен съюзник и й връчи президентския медал на свободата през 2011 г.!?
Публичните коментари на канцлера след разкритията бяха строго премерени. Тя очевидно гледа на въпроса в рамките на двустранните отношения между двете страни, а не от гледната точка на две отделни личности.
Меркел и нейните бъдещи социалдемократически коалиционни партньори са прагматични, вземащи решения здраво стъпили на земята. Малко вероятно е да споделят лоши чувства, когато на пътя им стоят важни интереси на страната им.
Но все пак ситуацията е по-тежка, отколкото американците осъзнават. Германците са склонни да бъдат по-емоционални относно двустранните отношения със САЩ, отколкото са американците. Това отразява историята и относителното значение на отношенията.
Щетите са направени. И не липсват хора, които са готови и нетърпеливи да вкарат клин между Берлин и Вашингтон по политически причини - особено в столиците, които все още гледат на западния съюз като заплаха.
Предизвикателствата от бурна международна среда са важни причини, поради които трябва да има механизъм, който да гарантира, че двете страни провеждат необходимите разузнавателни операции в атмосфера на възстановено взаимно доверие.
Партньорството в областта на разузнаването е важно и за двете страни. Германските агенции биха могли да предотвратят терористични актове благодарение на разузнавателната информация, получена от Съединените щати. Налице е солидна връзка между двете страни и тя не трябва да се излага на риск. До известна степен малцина извън разузнавателната общност осъзнават, че тя се глобализира с бързи темпове през последното десетилетие поради борбата срещу тероризма.
Законодателите във Вашингтон, както и в Берлин имат важна роля, която може да се наложи да бъде укрепвана заедно с развитието на технологиите под надзора на съответните разузнавателни и правоприлагащи агенции. Членовете на комисиите по разузнаване към Камарата на представителите и Сената, както и членове на парламентарния контролен орган и комисията G10 на германския Бундестаг, често разполагат с много информация. Те разбират обосновката за разузнаване и в същото време се ангажират с гражданските свободи, които са основните съставки на нашите либерални демократични поръчки.
Въпросът е кой какво знае и за какво. Членовете на законодателната власт и от двете страни на Атлантическия океан трябва да имат по-пълен достъп до информация на определени класифицирани програми.
На второ място е въпросът за компетентността. Комисиите в Конгреса и бюджетните комисии в Германия трябва да имат повече информация и власт над бюджета за разузнаване. Никой не очаква разузнавателни агенции да дават детайлна информация за всеки долар и евро - но без по-голяма прозрачност ще е трудно да се носи отговорност.
Трето, обменът на информация между съюзниците е от съществено значение и ще увеличи общия капацитет за надзор. Реално подгрупа на законодателите - не цели комисии - могат да отговорят на редовни интервали от време, може би веднъж годишно.
Дискусиите биха могли да покрият различните подходи към разузнавателни задачи, пред които правителствата в момента са изправени като защита на личните данни и неприкосновеността на личния живот, и на връзката между сигурността и основните граждански свободи. Те също биха могли да обсъдят как да работят в по- тясно сътрудничество с изпълнителната власт, която често има повече ресурси и по-техническа експертиза.
Потребителите в Съединените щати и Германия ще разберат, че имат много общи проблеми. Откриване на обмена чрез включване на парламентаристи, комисари за защита на данните и експерти също ще улесни достигането до по-широк консенсус за това, което не е допустимо между приятели.
Целта тук е да се наберат средства за предотвратяване на вредите и за двете ни страни.
САЩ отдавна се стремят да направят надзор на разузнаването на демократична отчетност и се основава на надеждни правни принципи. В Германия парламентарни комисии за контрол се основават на конституцията.
Алтернативата е привеждане в действие на различните национални режими за защита на неприкосновеността на личния живот - което е контрапродуктивно. Националните режими ще възпрепятстват търговията и вредят на международното сътрудничество в областта на разузнаването и правоохранителните органи, което е от съществено значение.
Но тези усилия няма да пречат на терористи и престъпници, които знаят, че нули и единици не се съобразяват с националните граници.