"Кое струва повече - изкуството или животът?". С този въпрос само в рамките на десетина дни екоактивисти посегнаха на емблематични произведения на изкуството в опит да провокират обществеността да заговори и най-вече да се замисли за глобалния проблем, какъвто са климатичните промени с пагубното си въздействие върху околната среда и причиняването на световен глад.
Миналата седмица протестиращи от групата "Просто спрете петрола" заляха с доматена супа шедьовъра на Винсент Ван Гог "Слънчогледите" в Националната галерия на Лондон.
Преди дни пък двама членове на движението "Последно поколение" размазаха картофено пюре по друга ценна картина - тази на френския импресионист Клод Моне "Купи сено", в музей в германския град Потсдам.
Не беше пощадена и восъчната фигура на крал Чарлз III в Музея на Мадам Тюсо в Лондон, върху чието лице беше хвърлена шоколадова торта.
Нима обаче подобни ексцентрични прояви биха извели на дневен ред темата за опасните последствия от изменението на климата? Според природозащитниците - очевидно да, пък макар и на принципа, че е по-добре да бъдеш одумван, отколкото да останеш незабелязан.
Ако случаят бъде сведен до най-обикновен опит за привличане на вниманието, то определено целта е постигната. Нестандартните екоакции бяха широко отразени в медиите и възмутиха обществото, което побърза да ги заклейми като "простотия" и "вандализъм". Друг е въпросът, че мнозина от нас - недоволно цъкащите с език, навярно от доста време не сме влизали в галерия, нито сме били съвсем наясно как точно изглеждат прочутите произведения на изкуството, които изведнъж така ревностно сме се впуснали да браним от посегателства (макар и само в социалните мрежи).
Ако обаче целта действително е да се повиши осъзнатостта ни за проблема с климата и да ни подтикне да предприемем мерки за разрешаването му, то ефектът дори по-скоро е обратен и води до подкопаването на тази иначе смислена кауза, измествайки фокуса върху друг резонен въпрос: каква вина има изкуството? Нима не показва именно то най-доброто и съзидателно лице на човечеството?
Удивително е с каква лекота и настървение посягаме на неговите проявления в опит да порицаем собствените си грешки от миналото. Сегашната "мода" да се заливат картини със супа заради климата е само поредната брънка от една все по-дълга верига от подобни изстъпления. Друг пример е масовото демонтиране на паметници, свързвани с расизма и колониализма, в редица страни.
И ако за късмет у нас все още на никого не му е хрумнало от еко- или други подбуди да залива с шкембе чорба или боза емблематичната "Ръченица" на Мърквичка, например, то що се отнася до паметниците ни, задръжките са далеч по-малко - веднъж ли войнишките скулптури на МОЧА са осъмвали "разкрасени" като комикс герои или просто са ставали жертва на вандалски импровизации?
Подобни посегателства са поправими, но монументите ни от съветско време са обект на все по-разгорещени спорове за това дали изобщо трябва да бъдат запазени и считани за част от културното ни наследство, след като мнозина всъщност не виждат нищо "културно" в тях, а само неудобен спомен за срамен според тях момент от историята ни. Ето как изкуството отново се оказва изкупителна жертва - в този случай на изкривения патриотизъм и националната ни комплексираност.
Може би е крайно време да спрем да противопоставяме живота и изкуството, да престанем да обезценяваме едното за сметка на другото. Защото, харесва ли ни, или не, двете са неразривно свързани в човешката еволюция и взаимно са си мерило. Отричайки или разрушавайки създаденото изкуство, не бихме заличили допуснатите в миналото грешки, на които то е проекция, и едва ли бихме се предпазили от такива в бъдеще. Просто бихме се лишили от ориентир на какъв етап от нравственото си развитие (или деградация) се намираме в днешния ден. Така че защо да оплескваме нещата - нека се насладим на изкуството и супата, но поотделно.
bozhian-ivanov
на 02.11.2022 в 10:35:35 #5Освен климата,сатанистите не забравят и добре отиграната провокация с коронабесието ,с нови още посмъртоносни вируси,създадени ръкотворно. Че ще има нови пандемии,с нови генерирани в пиндосовските лаборатории вируси от тоя щам е очевидно.Въпроса е кога ще се даде командата за поредното сатанинско дело.За това алармират и източници от западлото,докопали се до некои данни.Като английския Daily mail да речем в публикация от преди две седмици,цитирам на руски— Подобные опыты на Западе давно ни для кого не секрет. О том, что «в Штатах изобрели новый более смертельный вирус «Короны» все чаще и подробнее сообщают не российские и не китайские источники, а, например, британская The Daily Mail. : «В США ученые в лабораторных условиях создали сверхзаразный штамм COVID-19 c 80% смертности... У нового штамма вероятность смертельных исходов огромна и распространяется он в пять раз быстрее». Ето го линка https://www.dailymail.co.uk/health/article-11323677/Outrage-Boston-University-CREATES-Covid-strain-80-kill-rate.html. В различни страни има вече достатъчно съобщения за разработките в биолабораториите на пиндосията,под контрола на Пентагона—над 300 по целия свят на по същество биологично оръжие за масово поражение,за което Русия и някои други страни призовават ООН да се задейства за тези опити за производство и разпространение на биологично оръжие,включая и на територията на укропията. И на края пак неколко факта,повтарям факта,които обаче веднага ще бъдат заклеймени като теория на конспирацията.И за Гейтс и за инвестиционните 4—ка мощни фондове и ваксинаджиите и шваб накрая с неговия съветник харари…… Небезынтересно знать следующее: биологическая лаборатория в Ухане (КНР) принадлежит британской фармацевтической компании Glaxo, одной из крупнейших в мире. Та является владельцем Pfizer, производящей «чудо вакцину», и управляется фондами Black Rock. Владеет также немецкой компанией Wintertor, построившей лабораторию в Ухане и купленной немецким альянсом, у которого в акционерах Vanguard, являющаяся в свою очередь акционером… Black Rock. Последняя – основной акционер MICROSOFT Билла Гейтса, который в свою очередь является акционером Pfizer, а также ключевым спонсором ВОЗ; глава ВОЗ ещё в декабре 2020 года заявил, что «COVID-19 – не последняя пандемия», и вновь повторил своё заявление в марте 2022 года. Всему этому клубку интересов появление какого-нибудь нового COVID-19 просто необходимо. Главный советник Клауса Шваба, агент «великой перезагрузки» Юваль Ной Харари говорит: «COVID имеет решающее значение, потому что это то, что убеждает людей принять тотальный биометрический контроль. Нам нужно не просто следить за людьми, нам нужно следить за тем, что происходит под их кожей».
bozhian-ivanov
на 31.10.2022 в 07:47:16 #4Ето част от интервю на Кл.Шваб през 2015 г. и идеята за същността на споменатата 4пр(четвърта промишлена революция)—генетичното изменение на човека и съзнанието му посредством чипиране. Линка,където интервюто е на ингилизки. https://m.vk.com/video636231_456240710?list=5575d69f6a626f3852%2Fpl_post_636231_24927 А сега малце превод на руски. Шваб еще в 2015 году признал в интервью, что продвигаемые им и его единомышленниками, вроде семейства Гейтс, генетические манипуляции направлены на изменение человека и оказание большего влияния на его личность: «Понимаете, отличие четвертой промышленной революции в том, что она не меняет то, что вы делаете, она меняет вас. Возьмем в качестве примера генетические манипуляции: меняетесь именно вы. И это, конечно, сильно влияет на вашу личность». Из интервью 2017 года (о чипировании): Можете ли вы представить, что через 10 лет (2027. – А.И.), когда мы сидим здесь, у нас в мозгу будет имплантант, и я сразу же почувствую то, что вы чувствуете, потому что у всех вас будут имплантаты»… Та тези факти и в прав текст изречени планове и действия на задкулисието,некои длугали наричат теория на конспирацията,истината за която другаде съм казал…..
bozhian-ivanov
на 30.10.2022 в 10:26:32 #3Още малко за шваб,неговата 4пр—четвърта промишлена революция,истината за готвената реалност (чрез подобни провокации като коронабесието и лъжата за антропогенното влияние върху климата,чийто подлоги на инициаторите са споменатите екоактивисти) и неговите критици….. На самом деле проект Клауса Шваба – это позиция транснационального капитала, который стремится максимально использовать новые возможности тотального контроля над обществом. Среди многочисленных критиков Шваба – Нанджала Ньябола, писатель и политический аналитик из Кении. В книге «Цифровая демократия, аналоговая политика» Нанджала утверждает, что 4ПР используется глобальными элитами для того, чтобы отвлечь внимание людей от непрерывно растущего в мире неравенства. Распространение цифровых технологий по миру было крайне неравномерным, оно использовалось не в интересах упразднения, а в интересах расширенного воспроизводства социального неравенства. Историк Ян Молл идёт дальше. Он отмечает, что преобладает гегемонистская интерпретация «четвертой промышленной революции» и внимание должно быть обращено на то, как с помощью этого идеологического концепта продвигаются интересы глобальных элит. По убеждению Яна Молла, идеологема «четвертой промышленной революции» закрепляет господство неолиберализма в период после распада Вашингтонского консенсуса и служит прикрытием продолжающегося упадка мирового порядка. Даже беглый взгляд на более ранние промышленные революции показывает, что они не были связаны с интересами широких трудящихся масс, включая мелких собственников. При всех выгодах от внедрения машин, пара, электричества эти новшества служили развитию капитализма с помощью «больших технологий своего времени». И в нашем случае новые технологии будут работать на поддержание системы господства, которая исчерпала себя. Ян Молл делает вывод, что 4ПР Шваба – это миф. Общественные отношения в мире остаются теми же, что и в ходе развития 3ПР, и особых изменений не предвидится. Нет ничего похожего на новую промышленную революцию, происходящую после третьей. В конце концов, революции характеризуются не только технологическими изменениями. Это коренная перемена системы хозяйствования, связанная с изменением отношения к собственности. И главная проблема заключается в том, что плоды технологических инноваций монополизируются глобальным капиталистическим классом. Идеологемы «четвёртой промышленной революции» отражают не реальность, а воображаемую схему, причём схему антиутопическую, в которой воплощены интересы транснационального господствующего класса, который видит, чем грозит ему мировой экономический кризис.
bozhian-ivanov
на 30.10.2022 в 09:27:57 #2След затихване на коронабесието,наред е друг подобен фейк за изпълнение нечии планове. Отново се подхваща темата за фейка за влиянието на човека върху климата и нужните изменения,които имат съвсем друга цел от заявяваната.Като се е задействал и новоизлюпения крал на мелкобританията Карл III ,който преди десетина дена се среща с автора на “The great reset”,Кл.Шваб.Там той плашейки с нови пандемии(предизвикани умишлено,ако не се изпълнят някои нещица) заявява следното: «Теперь у нас нет альтернативы – мы должны сделать все, что в наших силах, в оставшееся короткое время, чтобы избежать огромной климатической катастрофы, которая уже начала проявляться самым ужасающим образом. У нас нет альтернативы, потому что в противном случае будет больше пандемий и больше бедствий, ускоряющих глобальное потепление и изменение климата». Самият крал,в ролята му на принц Чарлс е смятал за свой наставник Кл.Шваб още от 1992 г.,когато заедно разработват “Програма на деня за 21—ви век”,с нейната част “Програма 2030”.И другаде в тоя план се говори за текущото десетилетие.А самия шваб пък е признал за свои наставници Х.Кисинджър и Зб.Бжежински—ставленици на клана Рокфелер.Ето цитат на Бжежински :” Обществото трябва не само да приеме идеята за единно световно правителство,но и да види в него единственото си спасение,иначе го чакат войни,кризи,глад и епидемии.” А всички тези и сценарии на гореспоменатите сатанисти(упоменати като 4 сценария в швабовия “грейт рисет”),имат свойте корени и са описани още от всемирно известния фабианец Херберт Уелс в романа Modern Utopia («Нова утопия»), написан през1905 г.Като тук остава въпроса дали Уелс се явява един посветен в делата и плановете на световното задкулисие,или просто е бил един пророк за случващото се—имам предвид и книгата му “Открит заговор”(“The open conspiracy”),която се явява антиутопия и открехва вратичката към вършещото се от въпросното задкулисие. И ако сериозно се говори и прави за разрушаване паметници на хора победили кафявата чума—фашизма и то в страна,която след това с тяхна помощ достига до невиждани резултати в развитието си във всички области—та такова деяние ще говори за достигнато високо ниво на деградация и неминуем терминален стадии на съответното образувание—булгаристана в случая.Като единствената надежда е този процес да не е станал необратим и с възможност за Възраждане на истинската(предна) България.
shtimpo
на 29.10.2022 в 22:11:25 #1Паметник на чужда окупационна войска НЕ е изкуство! Също както мавзолея не беше, също както и отвратителността пред НДК не беше. Мястото им е в забвение.