Пътуването между София и Атина ще се съкрати повече от два пъти - от сегашните 13 часа и 40 минути до едва 6 часа. Това предвижда новият План за високоскоростни железопътни линии, представен днес от Европейската комисия, който цели да създаде по-бърза, оперативно съвместима и свързана железопътна мрежа в целия Европейски съюз до 2040 г., пише гръцкото издание "Прото Тема".
Планът беше обявен от еврокомисаря по транспорта Апостолос Цицикостас и изпълнителния вицепрезидент по въпросите на сближаването и реформите Рафаеле Фито. Според тях проектът ще превърне железопътния транспорт в по-привлекателна алтернатива на самолетните пътувания на къси разстояния, ще стимулира регионалните икономики и туризма и ще намали въглеродния отпечатък на европейския транспорт.
Линията София-Атина е сред ключовите маршрути в бъдещата Трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T). След модернизацията влаковете по нея ще се движат със скорости над 200 км/ч, което ще намали времето за пътуване с повече от 7 часа.
Комисар Цицикостас подчерта, че Гърция ще извлече значителни ползи от програмата - включително европейски средства и техническа експертиза за възстановяване на пострадали от бедствия участъци и за постигане на пълно съответствие с европейските стандарти за безопасност.
Новата линия между двете столици ще допълни съществуващите трансбалкански маршрути и ще създаде високоскоростен коридор между Централна и Южна Европа, свързвайки Северното и Егейското море.
Проектът на Еврокомисията обхваща още редица ключови връзки в ЕС:
-
Берлин-Копенхаген ще се изминава за 4 часа вместо 7;
-
Париж-Лисабон ще бъдат свързани през Мадрид;
-
Балтийските столици ще получат директна линия с Европа чрез Rail Baltica.
Освен че ще съкрати времето за пътуване, мрежата ще освободи капацитет по съществуващите линии за нощни влакове, товарен транспорт и военна мобилност, като в същото време ще подобри туристическата и индустриалната конкурентоспособност на ЕС.
Европейската комисия оценява, че изграждането и модернизацията на високоскоростната инфраструктура ще струват около 345 милиарда евро до 2040 г.
А по-амбициозният сценарий - с мрежа, позволяваща скорости над 250 км/ч, може да достигне 546 милиарда евро до 2050 г.
Само публичното финансиране няма да е достатъчно: Брюксел залага на комбинация от европейски средства, частни инвестиции и заеми от институции като Европейската инвестиционна банка.
До 2027 г. се очаква да бъдат въведени задължителни разписания и варианти за още по-високи скорости, както и единна система за билети и резервации за трансграничните маршрути.
USD
CHF
EUR
GBP
n-a-FTEndWk3
на 05.11.2025 в 19:14:50 #6Станах жертва на измамници, представящи се за крипто инфлуенсъри и търговци, които откраднаха милиони USDT от компанията ми. Въпреки молбите ми и включването на властите, не успях да си възстановя средствата. След това се обърнах към „специалисти по възстановяване на активи“, но те поискаха само безкрайни такси без резултати. В крайна сметка попаднах на дискусии за Trustwavehackerstech (TWHT) във форум, където хора от различни страни споделяха как са си възстановили откраднатите пари. Въпреки че в началото се колебаех, се свързах с тях чрез Trustwavehackerstech2 @ gmail com. След множество уверения и доказателства, се съгласих с условията им. За мое облекчение, TWHT успешно възстановиха всяка стотинка, която загубих. Те бяха професионални, надеждни и ефикасни във времето. Пиша това ревю, за да помогна на другите да избегнат измами и да знаят, че има истинска помощ. Споделянето на това може да спаси някой друг от финансов крах. Можете да се свържете с тях на trustwavehackerstech2 @ gmail com
ВълкСчадъР
на 05.11.2025 в 18:19:12 #5Разбира се , аз съм бил и в сибирския експрес , от масква до иркутск на езерота байкал 5 дни, пиенъе и еъдъене Сега ше си го доразвият
oxoo
на 05.11.2025 в 17:47:11 #43 Преди 30 и повече години съм пътувал с влак в СССР, Ленинград - Москва,влаковете тръгваха един след друг през 45 м,над 800 км е разстоянието за 9 ч,а имаха и влак - стрела,за организацията,хигиената и екстрите във вагоните няма какво да говоря.
ВълкСчадъР
на 05.11.2025 в 16:30:48 #3Сега ватниците също ще си развият ЖП мрежата ... по липса на самолети
oxoo
на 05.11.2025 в 16:15:19 #2Амбициите не са отражение на реалноста,в БГ досега един влак не е пристигнал по разписание,а и често е съчетан с автобуси,за дерайлиралите да не говорим,това са неоспоримите факти,какви 200,че и 250!
ВълкСчадъР
на 05.11.2025 в 15:09:56 #1----> А по-амбициозният сценарий - с мрежа, позволяваща скорости над 250 км/ч, може да достигне 546 милиарда евро до 2050 г. <--- България ще намаже от тия пари
Ако не беше ЕС от къде шяха да дойдат ?