Не е време за тротинетки, но пък е време да се помисли за правилата на присъствието им на улицата.
Докато се чудехме на популярността им в чужбина, те се появиха у нас, превзеха улиците и бързо показаха непоносимостта ни към всякакви ограничения на пътя.
Първа беше интригата с откраднатите скутери. После се оказа, че не са откраднати, но че могат да бъдат опасни и за тези, които ги управляват, и за другите, които ги срещат по пътя си. Освен няколко поредни инцидента, в социалните мрежи се напълни и с клипове - шофьори изтръпват и се възмущават от рисковите маневри, любители на двете колела се възхищават и цъкат с език. Много бързо тротинеткаджиите придобиха маниера на съвременните пътни терористи, колоездачите, и изправят на нокти и шофьори, и пешеходци.
Вече са навсякъде в София и макар че имат обособени паркоместа ( по официални данни 200) могат да бъдат видени захвърлени навсякъде.
Три фирми предоставят електрически скутери под наем в столицата. Промотираха ги като екологичните возила, които едва ли не ще облекчат интензивния градски трафик и ще решат частично екологичните проблеми на столицата. За месец - два се оказа, че не само не са решение, но вече са проблем, който застрашава всички участници в движението - от водачите им, до пешеходци и шофьори на автомобили. И с есента еуфорията от присъствието им на пътя стихна.
От компаниите, които ги дават под наем, обясниха, че тротинетките могат да се карат само по велоалеите. Ако попаднат в друга зона, мобилното им приложение алармира, че тротинетката се движи в непозволено място и водачът трябва да спре.
Това че приложението алармира обаче не е спряло никого. Затова скутерите се движат, където си искат - по платното, където са колите, по тротоарите между пешеходците, дори през детските площадки, където би трябвало децата да играят в безопасност.
Нарушението на правилата е масово, доколкото сме доказали, че не обичаме да ни ограничават. Хората, които все пак държат да се движат там, където трябва, са затруднени да го правят поради факта, че на много места това "където трябва" не съществува.
Какъв е опитът в чужбина. Забрана за движението на скутерите вече има в някои градове в САЩ като Сан Франциско. Десет дни след като стъпи в Люксембург, компанията, която дава под наем скутери, беше помолена да си ходи. В Милано ги забраниха през август. В Мадрид ги заклеймиха още преди година. Франция подготви законодателни мерки срещу движението на скутерите. Вече има възрастовото ограничение над 12 години. Скоростта не трябва да надвишава 24 км/ч, а глобата за превишаването й е 1500 евро. Хората, които са застрашили нечий живот, ще плащат до 15 000 евро, местното законодателство предвижда и година затвор. В Германия отнеха книжка на водач, който карал скутера пиян и поставиха възрастови ограничения за правото да управляваш електрическа тротинетка.
Инцидентите със скутери у нас вече са над десет. От Съюза на слепите поискаха да бъдат им бъдат монтирани предупредителни звукови сигнали.
Вече е внесена наредба за обществено обсъждане. Вариантът беше публикуван на сайта на държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" преди месец. Скутерите са класифицирани като индивидуални превозни средства, които по различни показатели се приравняват с велосипедите, по други с мотопедите и мотоциклетите.
В проекта са предвидени възрастови ограничения. Лицата от 14 до 16-годишна възраст ще могат да управляват скутери само по велоалеи. Навършилите 16 - по улици и пътища, плътно вдясно, като се съобразяват с водачите на автомобили. Но дали и това ще ги регулира?
На допълнителна регулация обаче подлежат скутерите под наем, защото на този етап могат да бъдат отключени от всеки независимо дали има позволената възраст, или не.
Максимално допустимата скорост е 25 км/ч, но на общините е дадена възможност индивидуално да определят скоростта на скутерите в своя район. Тротинетките под наем се контролират от приложение и в паркове и градини софтуерът им ограничава скоростта в някои случаи до 10 км/ч.
Предвидени са и глоби за водачи, които нарушават правилата, като те ще бъдат съобразени Закона за движение по пътищата.
Докато законодателите бистрят параметрите на наредбата в мрежата можем да научим как да хакнем мобилното приложение на скутера под наем и да го караме безплатно. Споделят се промокодове. И на скутерите им намерихме цаката...
Добрата новина е, че сезонът им отмина и макар все още да има благоприятни дни, природата поставя естествени ограничения за ползването на тротинетки. Не би било зле този период да се използва ефективно, за да се създадат правилата, които ще осигурят безопасното съвместно съжителство на скутерите с пешеходците и водачите на други превозни средства.