Едва ли вече някой си спомня, но сагата с медицинските хеликоптери датира от бойкоборисово време. През лятото на 2019 г. тогавашният здравен министър Кирил Ананиев обяви нов приоритет на ведомството - изграждането на спешна помощ по въздух. Ананиев спомена, че е говорил с ресорния еврокомисар за намерението на правителството през новия програмен период страната да бъде финансирана за закупуването на 3 до 5 медицински хеликоптера. Въпросният програмен период бе обявен като "след 2021 г.". Министърът убедено коментира пред медиите, че ще успеят да защитят финансиране за споменатия брой хеликоптери, "защото страната е една от малкото, които нямат развит санитарен транспорт".
Малко по-късно стана ясно, че хеликоптерите няма да са "от 3 до 5", а един и министерството ще получи 20 млн. лв. за закупуването му. Средствата бяха по оперативна програма "Региони в растеж".
Покрай пандемията темата заглъхна, но в началото на 2021 г. новият здравен министър Костадин Ангелов представи пътна карта, разработена от Министерството на здравеопазването, и обяви, че са предприети действия за закупуване на 1 хеликоптер с европейски средства. Стартираха процедура за обявяване на обществена поръчка за купуването на машината с евросредства. Хеликоптерът по думите на Ангелов трябваше да бъде напълно оборудван с цялата медицинска техника, необходима за спасяване на живот.
Месеци по-късно правителството падна, зададоха се избори, а управлението на страната взе създаденият от президента Радев служебен кабинет, начело със Стефан Янев. В стола на здравния министър седна Стойчо Кацаров, който обяви, че до края на 2024 ще имаме действаща система за спешна въздушна помощ. "Въпросът е решен" каза тогава Кацаров, документацията била изготвена и ще бъде внесена за финансиране по Плана за възстановяване и устойчивост от ЕК. Кацаров обяви определената цена за хеликоптер от 20 млн. за нереална, тъй като една летателна машина според него струвала много по-малко и оптимистично гарантира, че ще бъдат купени 6 хеликоптера за "50-60 млн. лв.".
Увериха ни, че процедурата е задвижена. През юли 2022 здравното министерство най-сетне обяви обществена поръчка за закупуване на въздушни линейки с пълно оборудване за оказване на спешна медицинска помощ. Общата прогнозна стойност, която беше обявена тогава бе 162 млн. лв. Шестте хеликоптера трябваше да бъдат у нас до 30 април 2026 г. , а първият да бъде получен до 1 декември 2023 г.
Само че правителството на Кирил Петков падна и се озовахме със служебен кабинет. Озовахме се и със служебен здравен министър - Асен Меджидиев. Неговото управление на МЗ ще запомним с няколко категорични, макар и недотам бистри инициативи. В духа на политическата традиция стъпките на предшественика бяха оплюти. Обществената поръчка за доставка на хеликоптерите беше прекратена. Обясниха ни, че единственият кандидат, италианската компания "Леонардо", е дал цена, която надвишава максимално допустимата от поръчката на здравното министерство.
Максималната сума била 102 589 827, 80 лв. без ДДС., а от "Леонардо" предложили цена 123 363 956 лв. без ДДС. Провали се и идеята за "сух лизинг" - хеликоптер на изплащане, тъй като желаещи нямаше. Провали се и грандиозния план на бившия министър на транспорта за възлагане на спешната медицинска помощ на новосъздадената "България хели мед сървиз", служебните казаха "ние си имаме авиоотряд". Докато бивши редовни и настоящи служебни министри си мереха поръчките, покълна нова идея - хеликоптерите да бъдат купени с пряко договаряне. Целта беше амбициозна до края на 2023 трябваше да долети първия хеликоптер, а прогнозната цена за всичките шест беше 102 589 827,80 лв. без ДДС. Имаше и една "малка вратичка" - дофинансиране "в случай че възникне такава необходимост".
На церемония в МЗ Асен Меджидиев и Андреа Миртето от "Леонардо" подписаха договора. Оказа се, че цената не е първоначално обявената, а 113 438 000 без ДДС, след като от "Леонардо" склонили да "намалят" първоначалната си оферта. Както по-късно стана ясно, въпросното "намаление" е за сметка на оборудването на машините. Но все пак Миртето увери, че "българите могат да са сигурни, че МЗ е избрало най-добрите хеликоптери". Оказа се, че сроковете в договора са малко по-различни - първият хеликоптер идва не през декември 2023г., а през януари 2024, в крайна сметка дойде през февруари. Втората машина трябваше да е у нас през юни 2024, третата на 31 декември 2024, следващите два през юни и декември 2025, а последният през април 2026 г.
Успокоихме се, договорът е подписан, макар и с известно разминаване с предварително обявените условия и зачакахме. Докато ние чакахме въздушните линейки, министър Меджидиев лично посети производствената база на "Леонардо" в Италия, за да види с очите си как се сглобява първият хеликоптер или както беше съобщено от ведомството му "да проследи жизненият цикъл на продукта".
Оказа се, че жизненият цикъл на хеликоптера в халетата на производителя е малко по-дълъг и Меджидиев не успя да посрещне триумфално първата машина. А всички знаем колко обича мащабните прояви (справка брифинга на терена за бъдещата детска болница).
Така честта (или злата участ) да посрещне медицинския ни хеликоптер се падна на Христо Хинков. След първоначалната еуфория обаче се оказа, че машината не е съвсем годна да оказва спешна медицинска помощ на борда си, тъй като липсва оборудване, имаше проблем с едната врата, нямаше лебедка за планинско спасяване, нямаше черна кутия, общо 8 нередности бяха констотирани. Появиха се проблеми с регистрацията, издаването на лиценз за полети и прочее процедури. Така след пристигането си през февруари хеликоптерът литна за мисия през юни.
Междувременно служебният премиер Главчев обяви, че все пак дофинансиране ще има - ще се купува лебедка, кувьоз за новородени, кислородоподдържаща машина. Докато тунинговаха въздушната линейка, изтече разрешителното ѝ за полети без черна кутия. Но затова малко по-нататък.
Стана ясно и още нещо - другият хеликоптер, който трябваше да е у нас на 30 юни, ще закъснее до средата на октомври. Октомври също се оказа не съвсем крайна дата. Но бившият транспортен министър Гвоздейков обясни, че "производството на хеликоптери не е като производството на автомобили". Все пак "Леонардо" платиха към 70 000 лв. неустойки, но какво са тези пари при договор за 113 438 000 лв.
Както стана ясно, единствената ни въздушна линейка спря за кратко и отново опряхме до Спартан-а, най-накрая ѝ сертифицираха черната кутия и отново е годна за мисии. Но новините по поръчката не стават по-добри. Тази седмица от здравното министерство съобщиха за поредно закъснение в доставката на двата хеликоптера, които трябваше да са у нас до края на годината. "Критично забавяне" го нарекоха от МЗ. Вторият хеликоптер, който трябваше отдавна да е долетял е в процес на полетни изпитания според информацията от "Леонардо", а третият е сглобен на 60%. Неустойките за производителя до момента са близо половин милион лева, а машините (по последна сигурна информация) ще бъдат доставени през февруари и март 2025 г.
Всъщност историята не е странна, историята е типична. Ако трябва да перифразираме г-н Миртето от "Леонардо", българите не могат да са сигурни, че МЗ е избрало най-добрите хеликоптери. Нито като срокове на доставки, нито като договорени и реални цени. Някой е прецакан и това не е "Леонардо", нито гълъбдоневото правителство, нито сключилият договора служебен здравен министър Асен Меджидиев.