Вече сте разбрали, че стандартът за „Спешна медицина” е утвърден, станало ви е ясно, че моментите, които пряко ни засягат, ще влязат в сила от 1 януари 2020 година, но не си мислете, че имате достатъчно време за запознаване в детайли.

Четивото е с твърде засукана стилистика и изисква сериозни умствени усилия, за да разберете как точно са определени правата на пациента в предпразнично подписаната от министър Москов наредба.

Безспорно хитов момент, и вероятно професионална гордост на екипа, изготвял стандарта, е въведеният термин „Медицински триаж”. Имаме нова дума в сферата на спешната медицинска грижа и това не може да не предизвика интерес. В документа направо си е казано, че медицинският триаж е „процес на разпределение (сортировка) на пациентите, чрез определяне на медицински приоритет, в зависимост от степента на спешност и необходимите на пациента диагностика, лечение или транспорт в обхвата на специалността „Спешна медицина“, в това число и в случаите на масови бедствия и аварии.”

Както разбирате ще ни сортират по степен на безнадеждност. Съвсем естествено се въвеждат кодове – червен, жълт, зелен, но това не бива да ни притеснява, с кодове работим вече няколко години и сме дресирани. Все пак как да се ориентираме какъв цвят сме?

Критичен спешен пациент (код червено - А1) - пациентът е с животозастрашаващи признаци и симптоми, вследствие заболяване или увреждане с висока вероятност от летален изход, ако не се предприемат незабавни интервенции.

За червените пациенти следва незабавно да се задейства мощната машина на Спешната помощ и всички триажни еквилибристики, за да бъде опазен жив. Как ще се прилага този триажен код все още е ясно само теоретично. Досега единственият работещ вариант беше да се сезира премиерът и той да прати хеликоптера.

Нестабилен/потенциално нестабилен спешен пациент (код жълто - В2) – относителна спешност - пациентът е с подозиран риск и потенциална опасност за живота, налице са признаци и симптоми вследствие заболяване или увреждане, които могат да прогресират по тежест и да доведат до усложнения с висока вероятност от настъпване на тежки последствия. Знаете, че там където се среща определението „относителна спешност” всичко е относително, така че ако клоните към код жълто е добре да си припомните някоя молитва.

Стабилен спешен пациент (код зелено - С3) - минимална спешност – при пациента са налични признаци и симптоми, вследствие заболяване или увреждане с нисък потенциал и риск от настъпване на тежки последствия или усложнения и прогрес към по-тежко състояние.

Защо не се откажете? И без това редът ви ще дойде едва след червените и жълтите кодове (пациенти). Ще спестите много време и ресурс на спешната ни помощ ако минете на индивидуален триаж – поставяте си диагнозата, придвижвате се до здравното заведение, намирате си специалиста, плащате си и се лекувате своевременно.

Вероятно след тези „кодови” уточнения ви възниква въпросът – кой и как ще ви определи „цвета”, за да се задейства така често споменавания медицински триаж? Тук вече навлизаме в следните етапи и подкомпоненти: телекомуникационен (телефонен) триаж, приоритетен екипен триаж, медицински триаж на мястото на инцидента и транспортен медицински триаж, дисперсен транспортен триаж. Мисля всичко е ясно, но с риск да изпадна в опростенчество ще опитам да дам допълнително разяснение (ако съм разбрала правилно). Или да го отиграем, ако искате:

Вие сте зле. Звъните в спешна помощ и веднага се задейства телекомуникационния триаж – правят ви телефонно интервю, по време, на което диспечерски екип уточнява степента на сложност на състоянието ви, кодират ви (това вече го уточнихме) и определят кого, с какво и след колко време да ви пратят или т.нар екипен триаж. После попадате в ръцете на други два триажа – медицински и транспортен, благодарение на които ще ви бъде оказана помощ на място и ще бъдете транспортирани до съответното лечебно заведение, под контрола на съответната районна координационна централа.

Както разбирате, за всичко е помислено, но това съвсем не е последният ви досег с триажната система. Веднъж постъпили в лечебното заведение, вие ставате обект на входящ приемен медицински триаж, вътреболничен медицински триаж при спешен пациент със смяна на триажната категория (ретриаж) и междуболничен триаж при нужда от трансфер на спешен пациент. Иначе казано ще ви приемат, ще ви изследват и диагностицират, твърде възможно е да поставят друга диагноза и да ви насочат към друго отделение или друга болница.

Какво друго ви интересува? Вероятно колко ще е спешна „спешната помощ”. И това е конкретизирано в Наредбата за утвърждаване на медицинския стандарт.

Ако сте код „червен”, при вас трябва да дойдат до 8 минути, ако сте с оранжев код от 8 до 20 минути, ако сте с код „зелен” от 20 до 120 минути. Струва ви се нереално?

Нека припомня, че изпълнението на тези срокове влиза в сила от 1 януари 2020 година.

Дотогава всичко може да се случи – дори и да ни триажират през мобилните телефони.