Тази есен в България ще има избори за органи на местната власт - общински кметове, общински съвети, кметове на кметства. Коалицията "Продължаваме промяната", "Демократична България" и "Спаси София" (ПП/ДБ/СС) вече определи и обяви своя кандидат за столичен кмет - Васил Терзиев. Водач на коалиционната листа с кандидати за общински съветници ще е лидерът на "Спаси София" - Борис Бонев. Столичната община е разделена на 24 района. От трите формации в момента с районни кметове разполага единствено ДБ. Разпределението на районите ще бъде за всеки по осем.
Повечето от кметовете на ДБ вероятно отново ще са кандидати. ПП и "Спаси София" ще издигнат свои кандидати, като по всяка вероятност сред тях ще има и заемки от други партии. Такъв например се очертава да е случая в район "Изгрев", управляван от Делян Георгиев, който през 2019 г. спечели като представител на БСП, а сега в рамките на новата коалиция, ще получи една от квотите на "Спаси София".
Васил Терзиев е предприемач с изключително сполучливи проекти в IT сектора. Добре познат е в своите професионални среди, но няма публична популярност. В този смисъл ранното обявяване на кандидатурата му е правилен ход, защото само така той може да придобие необходимата разпознаваемост, без каквато никой не би имал шанс в град като София. Оттук нататък проблемите ще са свързани със следването на стратегията (предполага се, че има такава) за провеждане на предизборната кампания. Тя би следвало да отчита съществуващите обективни обстоятелства около миналото и настоящето на Васил Терзиев, а не само неговите намерения за развитието на София, ако бъде избран за кмет.
Тази особеност в неговия случай се обуславя от обстоятелството, че той едновременно трябва да изгражда публичния си образ и да създава усещане за доверие сред гражданите на столицата. За момента липсва позиция от самия кандидат относно принадлежността към ДС на негови много близки роднини. Колкото до намеренията за развитието на града, то те са доста стандартни - подобряване на инфраструктурата с акцент върху построяването на детски градини. Има и едно институционално намерение, свързано с осигуряване на децентрализация в рамките на самата Столична община. Представителите на ПП/ДБ/СС заявяват, че ще осигурят повече възможности на районните кметове да полагат грижи и да реализират намерения за развитието на своите райони.
Тук е мястото да отбележим какво, в институционален план, представляват 24-те района в Столичната община. Де факто това са районни администрации, а районните кметове са техни ръководители. Районите нямат статут на юридически лица и нямат свои бюджети. Т.е. техните функции са силно ограничени и до голяма степен се изразяват в предоставянето на административни услуги за гражданите, живеещи на територията на съответния район. Може би една от малкото функции, която районният кмет може свободно да изпълнява е непрекъснато да се стреми към подобряване на административното обслужване.
Що се отнася обаче до развитието на района, във всяко отношение, то това зависи от плановете и политиките на самата Столична община. Разбира се, един добър районен кмет ще търси начини чрез контакти с кмета на общината и общинските съветници да привлича по-голям ресурс за своя район. Дали ще успява зависи от редица фактори и обстоятелства, в т.ч. и политически. Съвсем естествено в някои случаи усилията ще дават резултат, а в други - не.
Ако от ПП/ДБ/СС действително възнамеряват да реализират някакъв вид децентрализация в рамките на местната власт в София, е добре да бъдат по-ясни относно това още по време на предизборната кампания. Независимо как изглежда към момента, тази тема е доста сериозна и това ще се разбере много бързо ако реално започнат някакви промени, насочени към овластяване на районните кметове.
Дали намерението на ПП/ДБ/СС е просто да насърчават районните кметове да бъдат по-активни, дали общинският кмет ще им предложи някакво своеобразно "джентълменско споразумение", чрез което те да споделят властта, на която той е носител?! Или пък Васил Терзиев (ако бъде избран) ще потърси контакти в парламента с цел постигане на определени законодателни промени, които да овластят районните кметове.
Устройството на местните власти в Пловдив и Варна обаче е точно като това в София. Какви биха били нагласите в другите два града? Има ли как подобни промени да се въведат само за София? Всички тези разсъждения ясно показват каква е сериозността на въпроса. А за да бъде Столичната община ефективна и качествено функционираща, тя трябва да представлява добре подредена институционална организация. Ето защо намеренията (ако наистина има такива) за институционални промени трябва да бъдат добре обмислени и с точна оценка на риска, за да не доведат до последствия, обратни на желаните.
Предприемачеството и мениджърските умения в частния сектор не са обвързани с политически познания и институционална култура. Ако си се доказал в твоята тясна професионална сфера, това определено не са доказателства, които директно можеш да прехвърлиш в публичното управление. В него доказването започва отново. ПП не за първи път се ориентират към доказан предприемач и мениджър. Такъв беше и Николай Събев, собственик и управител на голяма спедиторска компания и бивш министър на транспорта. В момента Събев е далеч от публичното управление и едва ли би искал отново да се завърне в него.
На този етап Васил Терзиев мотивира решението си за участие в кметската надпревара като казва, че личният успех не е достатъчен и че истински успех има тогава, когато помогнеш за успеха на общността. Това е чудесно маркетингово послание. По-важното обаче е какво ни казва то по отношение на политическото и институционалното мислене на Терзиев. Това вероятно ще става ясно постепенно в хода на кампанията. И колкото по-ясно стане, толкова по-информиран би бил изборът на тези, които решат да гласуват за кандидата на ПП/ДБ/СС.
Темата за близките ДС-роднини на Терзиев неминуемо ще бъде част от предизборната кампания, особено когато тя навлезе в същностната си фаза. Това е една слабост в образа на кандидата, която няма да се промени дори и ако бъде намерен адекватен отговор на този факт (дали въобще е възможно)?! Думи от рода, че човек не избира сам роднините си, са формално и номинално верни. Те обаче не могат да послужат като адекватен отговор. Пълно разграничаване от най-близките не може да има, защото те са тези, които дават старт в живота на своите деца и формират средата на тяхната социализация.
Потенциално силен момент в кампанията би имало, ако Васил Терзиев опита да разговаря с роднини на репресирани от комунистическия режим. Да видим ще се намерят ли такива хора, които биха били готови да изслушат кандидат-кмета и дали той, от своя страна, би бил готов да отговаря на техните въпроси?! Миналото не може да се промени, настоящето обаче може, а от настоящето зависи и бъдещето.
В един хипотетичен разговор между Васил Терзиев и роднини на репресирани със сигурност ще стане ясно каква точно е неговата нагласа по отношение на Паметника на Съветската армия - МОЧА, намиращ се в самия център на София. Само да припомним, че първото решение на Столичния общински съвет за неговото премахване е от 1993 г., а последното (засега) е от 2023 г. За да се случат на практика тези решения е необходима координация между кмета и областния управител като представител на държавата. За да работи добре столичният кмет трябва да може сполучливо да взаимодейства с други публични институции. Част от това е и въпросът за МОЧА. Терзиев би следвало да има готови отговори по тази тема. И не само по тази - в София има и улици за преименуване, има и паметници за възстановяване. Например военният паметник в оригиналния му вид в пространството пред НДК.
През някакъв процес на промяна сякаш преминава и водачът на листата - Борис Бонев. Преди броени дни (в "Контракоментар" с Асен Генов) той опита да обясни и промени по-ранната си позиция за Крим, според която от негова гледна точка нямаше значение чий е Крим. Ако държиш на върховенството на правото няма как за теб въпросът за Крим да няма значение.
Върховенство на правото означава върховенство на всички видове право - национално, общностно, международно. Щом става дума за върховенство няма как да се подхожда избирателно. Точно така както не може да има избирателност при решаването на проблемите на София. Доброто общинско управление е това, което може да решава проблемите в цялост и което може да предвижда, прогнозира и взема мерки своевременно, за да не му се налага да действа пожарникарски.