На 13 февруари преди 13 години край Босфора потъна българският кораб "Хера". Натовареният с въглища кораб отнесе на дъното голяма част от екипажа и тайната защо и по каква причина е потънал толкова бързо в ледения 13 февруари 2004 година, припомня Дарик.

Търсенето на моряци от "Хера" свърши

14 души от екипажа се водят безследно изчезнали, след като и водолазите

На борда на "Хера" пътуваха 17 българи и двама украинци. Бяха извадени телата на трима българи и двама украинци, а останалите 14 моряци изчезнаха безследно. 13 от тях са родени край морето варненци, в това число и капитанът Атанас Атанасов. Той, заедно с други 13 български мъже, е сред безследно изчезналите.

Отбелязваме 12 години от потъването на кораба "Хера"

Отбелязваме 12 години от потъването на кораба "Хера"

Още няма следа от изчезналите моряци

Във фаталния ден по обяд моторният кораб, натоварен с въглища, който плава от Керч, Украйна, за Гебзе, Турция, е спрян преди Босфора от служба "Управление на трафика", защото е трябвало да изчака в открито море - заради лошото време проливът е бил затворен. За анализатори на трагедията още тогава е било необяснимо защо турската служба, докато държи "Хера" в открито море, пропуска 11 други съда от сутринта до обяд.

Корабът "Хера" да бъде изваден, иска Борис Велчев

Корабът "Хера" да бъде изваден, иска Борис Велчев

Борис Велчев е пратил писмо до турските власти с искане корабът „Хера"

На 800 метра се намира българският кораб "Вежен". Капитанът му Явор Миланов дава сигнал, че "Хера" се преобръща и вижда кърмата на кораба, издигната над повърхността. След минута, точно в 12,50 ч., "Хера" вече не се забелязва над водата. Скоростта на вятъра е 90 км/ч, а вълнението на морето - 6 бала.

След 40 дни турските водолази изваждат 5 трупа - на главния механик Петър Жеков Колев, на втория механик Олександр Серафимович, на третия механик Олексий Левченко, на електротехника Никола Спахиев и на стажант-механика Христо Милков.

НСлС: Към края си е разследването на случая "Хера"

Следователят от Националната следствена служба Трифон

Разследване на Националната следствена служба разкри лошото състояние на "Хера". Според тях, силното вълнение и действията на капитана са причините за потъването на плавателния съд. Тогава от следствието увериха, че са проверени всички подадени сигнали, които касаят съдбата на екипажа на "Хера". Проверявана била дори и Академията на МВР в Симеоново, както и турски затвор, а запитвания за изплували тела са били изпратени до всички държави, които граничат с Черно море. Неофициалните версии за трагедията с "Хера" са много и зловещи. Роднини на част от изчезналите моряци бяха убедени, че две турски подводници и една руска са причинили трагедията.

Първият граждански иск срещу собственика на "Хера" е в съда

Красимира Георгиева, съпруга на моряка Светослав Георгиев, е внесла

Според друга теория "Хера" е превозвал нерегламентиран товар, който е трябвало да бъде запазен в тайна. Друга мълва гласи, че моряците са живи, но укрити защото са станали свидетели на нещо, което не е трябвало да виждат.

Според дългогодишни моряци единствено и само бурята е причинила потъването на кораба. Други пък смятат, че той е бил прекомерно натоварен. Едно от най-злокобните предположения гласи, че собственикът на "Хера" не е дал разрешение да му бъде помогнато, тъй като спасителната операция е много по-скъпа от щетите по потъване на кораба.

Националното следствие отхвърли новите твърдения, свързани с "Хера"

Към настоящия момент няма основания да се приеме

Липсата на разрешение за втори подводен оглед в Турция още повече засилва съмненията, че истината се потулва. А по турските закони 10-годишният давностен срок за подновяване и искане на допълнително разследване вече е изтекъл. 13 години след морската трагедия все още са в неизвестност: капитанът Атанас Атанасов, първият пом.-капитан Петър Петров, вторият пом.-капитан Боян Станков, боцманът Начо Начев, Кирил Димов, Свилен Спасов, Илия Димитров, Филко Фердинандов, Пламен Димитров, Светослав Георгиев, Стефан Пеев, Желязко Колев, Мартин Минчев и Александър Каменов.