22 т. отпадъци са задържали митническите служители при ГКПП Капитан Петко Войвода. Те спрели камион с българска регистрация.

По документи товарният автомобил следвало да превозва пластмасови отпадъци - бутилки. Видимо обаче товарът се различавал от описаното.

Камионът бил натоварен с над 22 кубика (22 тона) отпадъци с вид на „битови отпадъци" и оформени като неопаковани бали и овързани с тел. В документите също така било отбелязан маршрут Промахон - Кулата.

Заради разминаването в документите митническите служители задържали камиона и незабавно уведомили РИОСВ - Хасково, като на свои ред компетентният орган е взел мерки получателят да оползотвори пратката по надлежния ред. Това е първият случай на подобен товар на ГКПП Капитан Петко Войвода.

Отпадъците не са стока, която може да се движи свободно в ЕС, отбелязват от митниците. Забранено е въвеждането на отпадъци с цел обезвреждане, а за отпадъците, предназначени за оползотворяване в страната ни, е задължително да има издадено разрешение за въвеждане от Министерството на околната среда и водите, напомнят експертите.

Те допълват, че металните отпадъци най-често попадат в „зеления списък на отпадъците" към Регламент 1013/2006 , стига да не са замърсени или смесени с опасни отпадъци. Зеленият цвят обаче не бива да подвежда, защото за този тип отпадъци също се изисква нотификация и разрешение от Министерството на околната среда и водите.

До членството на България в ЕС проверките за внос на такива отпадъци са извършвани от митническите служители на ГКПП, а след отпадането на митническия контрол по вътрешните граници тази дейност се извършва от митническите мобилни групи. При откриване на нередности незабавно се уведомява Министерството на околната среда и водите.

Към момента както за България и Румъния, така и за страните от предишното разширяване, тече преходен период, в който е задължително притежаването на нотификация и разрешение.

Още през лятото на 2007 година холандски експерти са проверявали движението на отпадъци между Гърция и България, като и тогава резултатите са показали, че често се правят опити скрап от Гърция да се въвежда на наша територия без да са спазени изискванията нито за налични документи, нито за обозначение на превозното средство.

Експертите алармират, че често пъти между металите попадат и отпадъци, които се числят към „жълтия списък на отпадъците" в регламента. Това са така наречените „опасни отпадъци", като батериите например. Не е ясен и произходът на металните отпадъци.

Не са редки случаите, когато се касае за кражба, например на метални капаци на шахти и други. Притеснителен е и фактът, че често отпадъците съдържат автомобилни гуми, които се изгарят на българска територия, а полученото желязо се предава във вторични суровини.