"Новият търговски механизъм трябва да гарантира основните човешки права, защита и сигурност при онлайн пазаруването без значение в коя точка на общия европейски пазар. Той ще гарантира промяна в Директивата за нелоялните търговски практики и промяната на философията за налагане на санкции".

Това коментира пред журналисти председателят на Комисията по защита на потребителите Димитър Маргаритов по повод правата и защитата на потребителите при онлайн пазаруването след среща с представители на потребителските организации, бизнеса и националните органи в Представителството на ЕП в София.

Новият търговски механизъм за потребителите ще даде по-големи правомощия за укрепване правата на потребителите, прозрачност при онлайн пазаруването, защита срещу агресивни практики на предлагане и продажба извън търговския обект, нов "инструмент" за колективна защита, нови права на потребителите на безплатни цифрови услуги, гарантиране на равно третиране на потребителите в единния пазар и справяне с проблема с разликата на качеството на потребителските стоки.

Според Маргаритов трябва да се разработят най-добрите правила, които да дадат по-голямо самочувствие и гаранция на потребителите при онлайн пазаруването. "Ако бъдат нарушени правилата и сигурността на потребителите при онлайн пазаруването, този нов маркетингов механизъм ще може да позволи справедливо обезщетение за всеки един измамен човек", увери той.

Шефът на КЗП коментира, че същинските действия при приемането и финализирането на този нов маркетингов механизъм, трябва да се осъществи в началото на следващата година.

На въпрос на news.bg каква ще бъде глобата при нарушение на правата на потребителите при онлайн пазаруването, Маргаритов заяви, че нарушителите ще се наказват с 4% от оборота на търговеца.

По отношение на двойния стандарт при храните, той добави, че вече има консенсус по този въпрос, който ще бъде разрешен в най-кратки срокове.

Вера Йоурова, комисар по правосъдието, потребителите и равенството между половете коментира, че в рамките на новата сделка за потребителите ще се гарантират пропорционални и възпиращи санкции по координиран начин.

Миглена Кунева от своя страна заяви, че с новия търговски и законодателен механизъм трябва да се гарантират равноправно третиране, защитени и овластени човешки права. "С него трябва да се докаже, че пазарът е единен за всички, който гарантира защита на потребителите на услуги", каза тя.

Преди това в Представителството на Европейския съюз в София бе представен законодателен пакет за защита на потребителите при онлайн пазаруването, който е плод на тригодишно обсъждане. "За да успее този нов механизъм, ние трябва да излезем от този нов подход, който се предлага от Брюксел. Това няма да е един подход, при който Брюксел ще спуска някакви директиви отгоре, съобщи на брифинг Франциско Морильо, зам.-генерален директор на дирекция Правосъдие и потребители.

Трябва да бъдем въоръжени с истината, за да разберем какви са очакванията за този пакет, какво му липсва и къде търпи критика, посочи Морильо. Той изрази увереност, че с помощта Европейския парламент приемането на тази амбициозен проект ще стане преди пролетта на следващата година.

Това ново законодателство ще бъде като виното, което постоянно диша и вие сте този въздух, който виното ще поеме, изтъкна Морильо.