Коронавирусът вече започва да навлиза и у нас и вече няколко седмици живеем в извънредна ситуация - като общество с ограничителни мерки и като държава - в извънредно положение. Въведените мерки оказват въздействие във всички сфери на живота на всеки един гражданин и имат своето въздействие и върху обработката на личните данни.
Вече разгледахме при какви условия работодателят може да проверява здравословното ви състояние, а преди това и как и кой може да поиска да удостоверите възрастта си на входа на магазина или аптеката заради часовия пояс за пазаруване на възрастните хора.
В третата статия от "ДАТА ПРОТЕКШЪН" разглеждат въпроса с декларациите, които ежедневно предоставяме на служителите, които пропускат пътуващите дори и за работното си място на изградените КПП-та в страната.
През миналата седмица по поставения въпрос се произнесе и Комисията за защита на личните данни. Становището на Комисията е, че при условията на обявеното в цялата страна извънредно положение за справяне с вируса COVID -19, Регламент (ЕС) 2016/679 допуска възможността за ограничаване на правата и свободите на гражданите.
От Комисията допълват, че в случая, с оглед гарантиране на общественото здраве и предотвратяването на заплахи за обществената сигурност, каквато несъмнено е заплахата от разпространението на вируса, наложената мярка е необходима.
От Комисията напомнят, че законодателството по никакъв начин не изключва задължението на МВР да обработва данните единствено за целите на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, като в същото време трябва да се гарантира сигурността на обработването на личните данни, съдържащи се в декларациите. За тази цел трябва да се приложат подходящи технически и организационни мерки за защита на данните.
За да бъдат изпълнени изискванията на Регламент (ЕС) 2016/679 по отношение на техническите и организационни мерки от МВР е необходимо:
- Да осигурят събирането и транспорта на декларациите по начин, осигуряващ защитата им от загуба, разпиляване, унищожаване и разкриване;
- Да съхраняват декларациите в предвидени за целта помещения и шкафове, достъпът до които е ограничен. В помещенията следва да са взети мерки за защита срещу разпиляване, унищожаване и разкриване на данните;
- Да подсигурят съхранението на декларациите за период, не по-дълъг от периода на извънредното положение. След изтичането на времето за съхранение декларациите, те следва да бъдат надлежно унищожени.
Тук възниква следният въпрос: Какви са техническите и организационни мерки за защита на събираните декларации, които МВР прилага при този голям брой на преминаващите през КПП на областните градове?
Напълно неясно е при какви условия ще се съхраняват данните и за колко време. Неясно е и по какъв ще се унищожават, тъй като, за да са в съответствие с Регламент (ЕС) 2016/679, описаните действия трябва да бъдат извършени по определен начин.
Не е ясно също до каква степен ще бъдат ограничени правата на гражданите, тъй като чл. 23 от Регламент (ЕС) 2016/679 предвижда само ограничение на правата на хората, а не тяхно изключване или елиминиране. Поради това обстоятелство възникват множество въпроси: Ще имат ли гражданите право на достъп и право на коригиране на данните? Ако отговора на този въпрос е "да", то как ще се извърши това на практика с оглед огромния брой декларации, които ще бъдат събрани само за няколко дни.
Поради горните съображения смятаме, че с режима на събиране и съхраняване на въпросните декларации се създават повече потенциални възможности за конфликти, проблеми, затруднения и разходи, в сравнение с режима на проверка на декларациите без тяхното събиране и съхранение. Също така режимът на събиране на декларациите отнема повече време и забавя преминаването през КПП, като създава задръствания. Не е за подценяване и екологичния аспект на въпроса, изразяващ се употребата на огромно количество хартия, тъй като всеки пътуващ трябва да разполага с множество декларации - по една за всички КПП, през които му предстои да премине.
При съобразяване на гореописаното смятаме, че събирането на декларации при преминаване през КПП по време на пандемия е допустимо, при прилагането на подходящи технически и организационни мерки за защита на данните. Обстоятелството, че събирането на декларациите е допустимо, не прави мярката подходяща. В случая, по-практичен изглежда старият режим на проверка на декларации без тяхното събиране, тъй като това води до по-малко потенциални проблеми.
Предприетите от правителството мерки за справяне с Covid-19, въпреки своята необходимост, предизвикаха негативно въздействие върху обществения живот и същевременно повдигат множество въпроси, касаещи обработването на лични данни в условията на пандемия.
Настоящата статия е изготвена от екипа на "ДАТА ПРОТЕКШЪН" ООД и не представя консултация, свързана с обработката на лични данни. Целта на статията е да предостави обща информация и тълкуване на разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679. Повече информация по теми касаещи защитата на личните данни може да откриете тук.
berdj-vartanyan
на 01.04.2020 в 10:41:18 #1Изнесеното от "Дата Протексън" е по тяхна инициатива! От какво е продиктувано тяхното неистово желание да се интересуват къде и как се съхраняват декларациите?! Понеже въпроса не е интересен,за да прозвучи по шеговито за днескашния ден,отговора е следния: Всички декларации,ще бъдат залепени на рекламните пана по автомагистрали,пътища,буле варди,улици,обяви и всичко където може да служи за обява. Много жалко за поръчителите на тази задача към ООД - то.Все пак този интектуален труд от анализаторите на ДАТА трябва да бъде платен.Зсщо пък да не се публикуват и техните имена с размера на хонорарите по посочените места.Тогава има между тъжните новини,малко и първоаприлски оптимизъм и шеги!