Министерство на здравеопазването си е поставило амбициозната цел линейките да пристигат на адрес до 10-тата минута, предаде БиТиВи.

Тази година 4 милиона лева се инвестират в Център за управление на сигналите за спешна помощ.

"Те могат да постъпват като обаждане от националната система 112, а могат и както досега от известния на всички телефон 150", обясни Лъчезар Стаменов.

За всеки сигнал в системата ще се води досие - от първия разговор до потвърждението, че линейката е пристигнала. И осигурява записи на разговорите минимум за период от 3 години или за колкото е необходимо.

Системата ще се задейства от септември. Когато например родилка от Брезник потърси спешна помощ, сигнала ще приеме оператор от центъра в Перник.

Той ще запише адреса в компютър и ще се обади на най-близкия филиал, от където да тръгне линейка. На този етап обаче между оператора и филиала адресът се диктува по телефона.

"Това е един момент, който може да бъде отработен, но по-важното е друго - когато екипът е във автомобила, този адрес да пристига автоматично по електронен път там", каза Ивиан Бенишев.

Всичко това тепърва предстои да се прави. Крайната цел е линейките да стигат на адрес за норматив от 8-10 минути.

МЗ има амбицията да успее да го постигне, като за целта спешните центрове се снабдяват с нови автомобили. До средата на лятото ще бъдат подменени всички 400 реанимобила в страната.

Текучеството на кадри и задръстванията също бавят спешната помощ. В момента в столицата от приемането на обаждането до пристигане на линейка минават средно между 20 и 25 минути. В страната линейките стигат на адрес почти два пъти по-бързо - за 12 до 15 минути.

На телефон 112 може да се обадите при нужда от спешна медицинска помощ. Ако обаче става въпрос за по-леки здравословни проблеми, трябва да търсите личния си лекар.