Министерството на правосъдието осигурява бърз и лесен избор на вещи лица.

Това ще става с подходяща специалност за изготвяне на експертизи по дела чрез "Единен регистър на вещите лица", администриран от ведомството.

Те посочват, че новата Информационна система е била регламентирана чрез измененията на Закона за съдебната власт през октомври 2020 г.

Днес Министерството на правосъдието публикува за обществено обсъждане проект за изменение и допълнение на Наредба № 2 от 2015 г. за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица, който урежда начина на ползване на Информационната система и данните, които се въвеждат в нея.

Предвижда се Единният регистър на вещите лица да бъде с централизирана база данни и да се състои от публична и непублична част.

В публичната част на системата ще се съдържат трите имена на вещото лице и информация за научната степен или академичната му длъжност; вида експертиза; съдебния район и образователните компетенции на вещото лице.

В непубличната част ще бъдат включени: ЕГН на вещото лице; номер на карта; адрес, телефон, електронна поща; допълнителни данни за образованието и информация за вещото лице, включително за дейността му по изготвяне на експертни заключения.

Достъпът до системата ще бъде свободен. Публичните потребители ще могат да ползват публичната част от данните и образците от документи, които се използват за кандидатстване или за промени във вписаните обстоятелства.

Служебният достъп пък ще могат да ползват служители на Министерството на правосъдието, определени със заповед на ресорния министър; съдебни регистратори, съдии, прокурори, следователите и самите вещи лица.

До 30 ноември съдебните регистратори трябва да приведат електронните досиета на вещите лица в Информационната система в съответствие с предвидените промени.