Председателят на Българския фармацевтичен съюз (БФС) Мирослав Ненчев и д-р Станимир Хасърджиев от Националната пациентска организация коментираха в ефира на БНТ случая с бебето от Кюстендил, на което аптекарка изписа 10 пъти по-висока от предписаната от лекаря доза сироп за кашлица.

Председателят на БФС изтъкна, че случаят показва една тенденция за все по-голямо натоварване на персонала във фармацефтичния сектор и липсата на всякакви критерии за работа.

Д-р Станимир Хасърджиев от Пациентската организация беше категоричен, че трябва да се вземат мерки, за да се предотвратят тези грешки и да бъдат наказани виновните.

Припомняме, грешка на фармацевт едва не доведе до смъртта на тримесечно бебе. Вместо изписаните от лекаря 1,5 милилитра от лекарството, аптекарката написала на опаковката 15 милилитра. Детето получило тежка интоксикация и било закарано спешно в "Пирогов", където е спасено. Родителите ще заведат дело в съда срещу недопустимата грешка на фармацевтката.

Бебето вече е добре, изписано е от болница и се възстановява. Семейството от Кюстендил разказа какво е преживяло след случая. Майката на 3-месечния Ивън Елена обясни, че в сряда завела бебето на лекар, защото имало лека настинка и кашлица. Докторката изписала лекарства и майката побързала да ги купи и да ги даде, поради опасения, че бебето може да развие бронхиолит. „Аптекарката ми даде въпросния сироп и антибиотик, каза ми как да ги давам", разказа Елена и обясни, че веднага се прибрала вкъщи, за да даде на бебето лекарствата. След като дала изписаните 15 мл „Вентолин" трябвало малко да изчака преди да даде антибиотика и затова започнала да чете листовката на лекарството. „Като прочетох листовката, видях, че такава дозировка няма и за възрастен", спомня си майката и посочи, че на второто лекарство - антибиотик „Седакс" в аптеката също сбъркали дозировката. На въпрос защо не е прочела листовката преди да даде лекарството, майката обясни, че се е доверила на фармацевта, защото била сигурна, че отива при специалист.

Когато разбрала, че е дозировката е сгрешена, Елена се свързала с педиатъра и разказала за случилото се.
Личната лекарка ме посъветва да отида до Спешния център. Само като им казах какво и колко съм дала, реакцията беше ... нямам думи, спомня си майката.
Веднага започнаха промивки, сложиха му системи, почнаха да следят пулса, 226 му достигаше пулсът. След 2-3 часа, като не можаха да стабилизират пулса, отидохме в „Пирогов". След 1-2 часа в „Пирогов" му беше стабилизирано състоянието. После видях, че кръвната му захар е била 26 от стреса и шока, а кръвното е било 150 на 100 - представяте ли си, на такова малко бебе? Кошмар, кошмар, тези часове ми се сториха дни, разказва майката на 3-месечното бебе.

За четири часа пристигнах от Гърция, три коли смених, няколко хапчета изпих, за да не ми се пръсне сърцето, сподели бащата Александър. За миг ти се обръща целият живот, призна той.

Родителите казаха, че след като са се прибрали от болницата, са отишли до аптеката и са поискали аптекарката, която направила грешката, да бъде уволнена, за да не вреди на други хора. Управителката им казала, че в понеделник ще решат дали да я уволнят. В понеделник обаче им било обяснено, че щом не се е стигнало до фатален край, аптекарката няма да бъде уволнена. По думите на родителите управителката на аптеката твърдяла, че нищо повече не може да направи, освен да й намали заплатата наполовина.
„Ако бяха взели по-адекватни мерки, ако я бяха уволнили, нямаше да ходим по медии", споделиха родителите.

В ефира се включи и Антоанета Тодорова - управител на аптеката в гр. Кюстендил. Тя сподели, че е съпричастна към случката, защото и тя е родител. „Имаме готовност да помогнем, с каквото можем. В момента тече проверка, запознали сме компетентните и контролни органи и от тях очакваме компетентно мнение", посочи Тодорова. За служителката в аптеката тя обясни, че е завършила фармацевтичния факултет на Медицинския университет в София тази година и когато е дала лекарството на майката на 3-месечния Ивън не е била сама в аптеката, а е била с друг магистър-фармацевт. Управителката отказа да предположи каква е причината за грешката. „Няма как да коментирам и да обвиня един човек в некомпетентност, без да се запозная обстойно със случая. Това е първи подобен случай и надявам се - последен", посочи тя.

Председателят на фармацевтичния съюз Мирослав Ненчев изтъкна, че макар да не са сезирани по случая, днес в 15.00 часа регионалният фармацевтичен съюз в Кюстендил ще се събере, за да обсъди казуса.

По думите на Станимир Хасърджиев това един показателен случай за състоянието на българското здравеопазване. В момента виждаме как друг участник във веригата - фармацевт допуска грешка, което може да ни накара да се замислим и какво е нивото на образованието.
Моят съвет към фармацевтичния съюз е да бъдат безкомпромисни към тези, които не спазват стандарти или проявяват небрежност, очакваме от тях да вземат строги мерки, да санкционират и самата аптека, защото този инцидент е можел да завърши и фатално, ако родителите не са се обърнали веднага към лекар, посочи Хасърджиев.

Този стрес, който са причинили на това семейство, трябва да бъде включително и финансово компенсиран, категоричен бе той.
„Време е да се знае в тази държава, че който проявява немарливост, трябва да си поеме последствията - и финансовите и моралните", изтъкна Станимир Хасърджиев от Пациентската организация. Той изтъкна, че ние българите не сме свикнали да си търсим тези права, но това е нормално - защото в една нормална държава тези родители биха били сериозно обезщетени и този фармацевт никога нямаше да може да упражнява тази професия.

Според Мирослав Ненчев случаят е показателен. "Фармацевтът заслужава да си получи наказанието, но какво да кажем за законодателя, който предлага да не е задължително присъствието на магистър-фармацевт в аптеките", попита пресдедателят на БФС. Такава грешка се допуска от неопитност или от голямо натоварване на фармацевтите, изтъкна още той.

Станимир Хасърджиев от своя страна изрази мнение, че трябва да се въведе електронната рецепта. Другият съвет към хората е задължително да четат листовките за пациента. Ако имат и най-малко съмнение, че нещо не е наред, да се свържат с личния си лекар, защото грешки стават, посъветва той. По думите му би било редно в аптеки с голям човекопоток да се увеличи персоналът и да се използват и помощник-фармацевти, които да облекчат работата поне административно.