В България няма подредена система за помощ от въздуха. Това обяви Пенчо Бабукчиев, началник на планинската спасителна служба към БЧК.
По думите му от години наред спасителите работят при примитивни условия. Това, което други държави са го постигнали от години, ние можем само да мечтаем, отбеляза той.
Според Бабукчиев настоящото лято е „най-сгъстеното" от гледна точка на инциденти в планините за изминалите 10 години.
Той обяснява това с наличието на няколко фактора, а именно превръщането на планината в най-евтината и предпочитана дестинация за почивка сред българите, все по-големия брой на чужденци, които посещават страната ни и развитието на туризма.
Парапланерист оцеля след падане от 1000 м.
Още...
По мнение на Бабукчиев обаче спасителите биват силно затруднени от липсата на достатъчно техника, с която да помагат при сериозни инциденти.
Той добави, че основните причини, които налагат оказването на помощ от въздуха са, че така най-бързо може да се достигне до мястото на инцидента, което ще позволи и възможно най-бърза евакуация на пострадалия, както и оказването на медицинска помощ.
Хеликоптерите ще дадат възможност за транспортирането на голям брой спасители при многодневни продължителни акции като например лавини във високопланински труднодостъпни райони.
Хеликоптерите дават възможност и за бърза евакуация на много пътници и пострадали. За съжаление обаче в България такава техника не е налична.
Ние сме обезпокоени, боли ни, че държавата не помага, отбеляза той. По думите на Бабукчиев в малкото пъти, при които са използвани хеликоптери, това е ставало чрез инцидентна помощ.
Един път хората откликват, друг път - не, отбеляза той. Началникът на планинската служба изказа специална благодарност на Министерство на отбраната, което е предоставило хеликоптери за различни акции.
Тези случаи обаче, са прекалено малко на фона на големия брой инциденти, при които понякога е нужно да се окаже помощ за минути.
Бабукчиев демонстрира и специалната носилка, с която спасителите са принудени да работят, при своите акции. Той отбеляза, че тя е изключително тежка и трудна за пренасяне, особено при труднодостъпни райони.
Като основен проблем Бабукчиев открои липсата на достатъчно финансиране от страна на държавата за дейността на спасителната служба. Бабукчиев отбеляза, че спасителните отряди работят със санитарни аварийни автомобили на 20 години.
Искахме финансиране, но то ни бе отказано. Къде е ангажиментът на държавата към планинската служба, която е част от туристическата индустрия на България, попита Бабукчиев - просто не може по този начин, не може.
Това мнение бе подкрепено и от председателя на БЧК Христо Григоров.
Според него финансовият ресурс е крайно недостатъчен. Планинската спасителна служба е получила за настоящата 2009-та година сума в размер 530 хил. лв., които дори не достигат за Фонд „Работна заплата".
В тази връзка от ръководството на планинската спасителна служба са изразили своята готовност за разговори с отговорните държавни институции за по-голямо финансиране на структурата.
Искаме държавата да се ангажира с тази дейност, отбеляза Бабукчиев, защото по думите му, така ще има ясна отговорност и поет ангажимент.
Draganov
на 30.07.2009 в 19:03:34 #2Пострадалият се е подхлъзнал по много стръмен склон на юг и се търкаля в продължение 50- 100 м при което получава множество травми. Дежурният свързва групата с частна хеликоптерна фирма "Ер бан" за уточняване на мястото. Идеята е хеликоптерът да вземе екип спасители и съоръжения от София и да ги закара до хижата, където може да кацне, след което да осигури бърз транспорт на пострадалия. Пилотът, обаче, решава да не вземе спасителите, въпреки тяхната готовност и излита направо към мястото на произшествието. Прави един кръг над пострадалите и се връща обратно.
neznae6t
на 30.07.2009 в 16:49:12 #1Време е онези мижитурки в костюми на жълтите павета да започнат да харчат пари за ПСС, а не само за нови мерцедеси, с които, разбираш ли, обикаляли цяла България събота и неделя, за да се срещат с електората. ПСС наистина работят в примитивни условия, а уж сме в ЕС.