Президентът да наложи вето върху промените в Закона за съдебната власт искат от Съюза на съдиите в България. Това става видно от обръщение на браншовата организация към президента.

Съдиите смятат, че приетите изменения на чл. 36, ал. 3, чл. 49 и 50 от закона противоречат на Конституцията, на основните принципи на устройствения акт на съдебната власт и създават предпоставки за произвол при приложението му.

Според съдиите с промените се нарушават:

основното начало за право на защита на съдиите, прокурорите и следователите; принципът за равнопоставеност и равно третиране на магистратите; изискванията за предвиждане на привилегии на правните субекти по изключение; принципът за асинхронност в мандатите на конституционно установените органи, включително и тези на съдебната власт.

Йончева призова Радев да наложи вето върху Закона за вероизповеданията

Йончева призова Радев да наложи вето върху Закона за вероизповеданията

Заради съмненията за намеса от страна на Турция

Съдиите мотивират своите възражения срещу промените в Закона за съдебната власт в няколко точки:

Първата е за променената разпоредба на чл. 49 от ЗСВ. Тя касае при предсрочно прекратяване на мандатите на главния инспектор и инспекторите при ИВСС, Народното събрание избира нов главен инспектор. Изискването за довършване на предсрочно прекратен мандат по досегашната редакция на чл. 49 от ЗСВ е предназначено да гарантира асинхронността (разминаване) на мандатите, приемствеността в колективните органи и необходимостта в състава на органа да бъдат включени съответен брой юристи с различна специализация, обясняват съдиите.

Те се обосновават, че несъвпадането на мандатите на депутатите и на конституционните съдии и органите на съдебната власт, от друга страна е целенасочено. Членовете на Висшия съдебен съвет (ВСС) са с мандати съответно 5 и 7 години, както и на инспекторите и на главния инспектор (съответно 4 и 5 години).

Според чл. 54, ал. 3 от Закона за съдебната власт (ЗСВ) Инспекторатът към ВСС упражнява своите правомощия чрез вземане на решения с мнозинство на повече от половината от членовете си.

Проверките, които се правят от Инспектората на ВСС (ИВСС) се извършват от главния инспектор или определени от него инспектори, но правомощията на инспектората, определени в чл. 54, ал. 1, т. 1-15 ЗСВ, се упражняват от колективния състав на органа.

С промените на чл. 50, ал. 1 от ЗСВ при изтичане на мандата или предсрочното му прекратяване главният инспектор и инспекторите при ИВСС имат право в 14 - дневен срок да подадат молба до съответната колегия на ВСС за възстановяване на длъжност, с една степен по-висока от заеманата преди избора.

Според новата ал. 2 на чл. 50 от ЗСВ, в случай, че молбата за възстановяване на по-висока длъжност не бъде уважена от съответната колегия на ВСС, лицата се възстановяват на длъжността, заемана преди избора или равна по степен длъжност в органите на съдебната власт. С така предвиденото изменение се създава привилегия за главния инспектор и инспекторите, за което липсва обществена необходимост, пишат от Съюза на съдиите.

Те уточняват, че с редакция на чл. 50, ал. 1 от ЗСВ позволява заемането на по-висока длъжност и от тази привилегия може да се възползват главният инспектор и инспекторите, които преди избора са заемали длъжност съдия, прокурор или следовател, но не и друга юридическа професия.

Така въведената привилегия за част от инспекторите не съответства на чл. 6, ал. 2 от Конституцията. Освен тези съображения, следва да се посочи, че измененият законов текст създава предпоставки за произвол при приложението му.

"В чл. 50, ал. 1 от ЗСВ не се въведени обективни критерии, по които съответната колегия на ВСС да преценява основателността на подадените молби от главния инспектор и инспекторите за "възстановяване" на по-висока длъжност", пишат съдиите.

Третият мотив е заради премахва двуинстанционното производство за всички съдебни дела, образувани по жалби срещу решения на ВСС, с изключение на решенията по дисциплинарните производства и решенията за приемане на подзаконови нормативни актове. Той е застъпен в § 2 от ЗСВ, където се изменя тчл. 36, ал. 3.

След промяната, извън обхвата на двуинстанциония съдебен контрол остават редица решения на ВСС, които са идентични с решенията по дисциплинарните производства. Те касаят отказ за придобиване на статут на несменяемост на съдията, прокурора или следователя и се прекратява служебното му правотношение. Засягат производствата по жалби на съдии, прокурори или следователи, придобили статут на несменяемост, срещу решения на съответната колегия на ВСС, с които се прекратява служебното им правоотношение.