Съществува реална опасност да се провали разследването за катастрофата от 7 юни на прелеза край гара Орешец край Видин. При нея загинаха трима души.

За това предупреждава в писмо до премиера шефът на Националното следствие Борислав Сарафов, съобщи БНТ.

Повод за него са неправомерни действия от страна на Бойчо Скробански, зам.-председател на Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт.

Трима загинали при катастрофа на влак и камион във Видин
Обновена

Трима загинали при катастрофа на влак и камион във Видин

На пострадалите пътници е оказана помощ

Когато загиналите са повече от един, единствено следователи от Националното следствие имат право да събират доказателства, които да бъдат годни за представяне пред съд. В закона е строго описан редът, по който се събират тези доказателства, как се съхраняват и кой има достъп до тях. Целта е да се гарантира в най-висока степен, че те няма да бъдат манипулирани.

В конкертния случай за катастрофата е уведомен първо Националния борд, а когато е установено, че има трима загинали, е информирано и Национлното следствие. Така, когато следователите отиват на място се оказва, че служители на борда вече са иззели доказателства, а те нямат такива права. Потърсихме мнението и на визирания в писмото зам.-председател на борда Бойчо Скробански. Той отказа да коментира писмото, но каза, че всички документи били предоставени на екипа от следователи.

Катастрофиралият край Видин влак се движил с допустима скорост

Катастрофиралият край Видин влак се движил с допустима скорост

Инцидентът е бил неизбежен, според разследването до момента

При разследването на влакови катастрофи, едно от основните доказателства, което има ключово значение, е скоростомерната лента на локомотива. От информацията ѝ може да се разбере в кой участък с каква скорост се е движил влака и най-важното - дали непосредствено преди удара се е движил с предвидената за участъка скорост, дали тя е била постоянна, намаляваща или ускоряваща.

Скоростомерната лента на локомотива обаче е била иззета от представители на Борда преди пристигтането на следователите.

"На място са били представители на Борда. Въпросът е че трябва да бъде запазено местопроизшествието, разбира се задължение е и на органите на МВР. Те са били налице. Не следва да бъдат, не може да миа конкуренцията между правомощията на Борда по разследването и тези на колегите следователи. Възникнало е напрежение. Необходимо е с първото действие по разследването да бъдат описани и да бъдат иззети веществени доказателства за нуждите на наказателното производство", каза Бисерка Стоянова, следовател в НСлС.

От писмото на Борислав Сарафов до премиера Кирил Петков става ясно, че не за първи път служители на Борда изземват доказателства вместо следователите. А в случая иззетите от доказателства не са предоставени на Националното следствие.

"Няма да се допусне, разбира се и в конкретното производство, да се позволи на некомпетентни органи да имат достъп, защото те по смисъла на Наказателно-процесуалния кодекс няма как да го изземат", заяви Бисерка Стоянова.

За да изяснят причините за катастрофата, разследващите внимателно изследват и състоянието на сигналната система на прелеза. По три експертизи вече се работи, предстои да бъдат назначени още четири.

Припомняме, че на 7 юни влак се сблъска с камион край Видин. 

Влакът се е движил с допустимата скорост. Такова беше заключението на експертите и следователите. Видимостта е била намалена заради храстите и ударът е бил неизбежен.

Тогава те обаче не можаха да дадат окончателно мнение за сигнализацията по време на трагичния инцидент. 

Загинаха трима души, а трима други пътници бяха по-тежко ранени.