Съществува реална опасност да се провали разследването за катастрофата от 7 юни на прелеза край гара Орешец край Видин. При нея загинаха трима души.
За това предупреждава в писмо до премиера шефът на Националното следствие Борислав Сарафов, съобщи БНТ.
Повод за него са неправомерни действия от страна на Бойчо Скробански, зам.-председател на Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт.
Когато загиналите са повече от един, единствено следователи от Националното следствие имат право да събират доказателства, които да бъдат годни за представяне пред съд. В закона е строго описан редът, по който се събират тези доказателства, как се съхраняват и кой има достъп до тях. Целта е да се гарантира в най-висока степен, че те няма да бъдат манипулирани.
В конкертния случай за катастрофата е уведомен първо Националния борд, а когато е установено, че има трима загинали, е информирано и Национлното следствие. Така, когато следователите отиват на място се оказва, че служители на борда вече са иззели доказателства, а те нямат такива права. Потърсихме мнението и на визирания в писмото зам.-председател на борда Бойчо Скробански. Той отказа да коментира писмото, но каза, че всички документи били предоставени на екипа от следователи.
При разследването на влакови катастрофи, едно от основните доказателства, което има ключово значение, е скоростомерната лента на локомотива. От информацията ѝ може да се разбере в кой участък с каква скорост се е движил влака и най-важното - дали непосредствено преди удара се е движил с предвидената за участъка скорост, дали тя е била постоянна, намаляваща или ускоряваща.
Скоростомерната лента на локомотива обаче е била иззета от представители на Борда преди пристигтането на следователите.
"На място са били представители на Борда. Въпросът е че трябва да бъде запазено местопроизшествието, разбира се задължение е и на органите на МВР. Те са били налице. Не следва да бъдат, не може да миа конкуренцията между правомощията на Борда по разследването и тези на колегите следователи. Възникнало е напрежение. Необходимо е с първото действие по разследването да бъдат описани и да бъдат иззети веществени доказателства за нуждите на наказателното производство", каза Бисерка Стоянова, следовател в НСлС.
От писмото на Борислав Сарафов до премиера Кирил Петков става ясно, че не за първи път служители на Борда изземват доказателства вместо следователите. А в случая иззетите от доказателства не са предоставени на Националното следствие.
"Няма да се допусне, разбира се и в конкретното производство, да се позволи на некомпетентни органи да имат достъп, защото те по смисъла на Наказателно-процесуалния кодекс няма как да го изземат", заяви Бисерка Стоянова.
За да изяснят причините за катастрофата, разследващите внимателно изследват и състоянието на сигналната система на прелеза. По три експертизи вече се работи, предстои да бъдат назначени още четири.
Припомняме, че на 7 юни влак се сблъска с камион край Видин.
Влакът се е движил с допустимата скорост. Такова беше заключението на експертите и следователите. Видимостта е била намалена заради храстите и ударът е бил неизбежен.
Тогава те обаче не можаха да дадат окончателно мнение за сигнализацията по време на трагичния инцидент.
Загинаха трима души, а трима други пътници бяха по-тежко ранени.