Взривоопасна атмосфера от френски нрави и страсти се задава с 12-те селектирани за Киномания филмови предложения. Интимно поднесен, всеки филм запазва своята собствена територия, към която повежда зрителя като въведение в предстояща лична изповед.
Особено интригуваща е драмата, разкриваща дълбините на човешкото съзнание - "Леминг" на режисьора Доминик Мол. Внезапни невротични избухвания, неадекватно държание, опити за прелъстяване и самоубийство са смесени в завладяващ сюжет. Актрисата, позната на повечето зрители от "Басейнът" - Шарлот Рамплинг е отново обвита в мистерии. Достатъчно убедителна в екранното си превъплъщение, тя бе номинирана за Сезар`2006 в категорията за най-добра актриса. Във филма нейната героиня има ключова роля и обърква живота на младо семейство - в ролята на мъжа е Лоран Люка, а на жената - Шарлот Генсбур.
Режисьорът, който получи положителни реакции за "Леминг" на фестивала в Кан'06, смесва в този трилър абсурдното със странното и използва получения микс да убеди зрителите в силата на необичайното.
Психологическият трилър, озаглавен "Как убих баща си" е фокусиран върху вътрешното състояние на героите, видяно отблизо. Филмът рисува в меки тонове дилемите и терзанията на персонажите.
Режисьорката Ан Фонтен създава страховит разказ за доктор, изоставил отдавна семейството си и заминал безпричинно да практикува в Африка. След дълги години отсъствие Морис (Мишел Буке - награда Сезар'2002 и награда Люмиер) се завръща без предупреждение в дома на сина си Жан-Люк (Шарл Берлинг), също преуспяващ лекар. Морис не изпитва угризения за намесата в живота на сина си. Убеден, че е забравил всички спомени с баща си, Жан Люк всъщност е погребал осезаемата липса на родител в дълбините на душата си или просто така изглежда на пръв поглед...
Филмът "Мустакът" на Еманюел Карер, киноадаптация по едноименния му роман, също е в жанра на психологическите трилъри. Произвидението отваря кутията на Пандора с параноични подозрения за Марк (Винсент Линдон), който съвсем неочаквано решава да промени външния си вид като обръсне дългогодишните мустаци. Когато обаче никой, дори собствената му съпруга, не забелязва промяната, го завладява "подрязаното" нарцистично самочувствие и той започва да се съмнява за психическото си състояние. Напуска Париж и отива в Хонг Конг, където се изгубва в търсене на своето аз. Без да подозира, че процесът на търсене ще го отведе на едно много познато място!
Филмът "Младшият лейтенант" на режисьора Ксавие Бовоа, заснет по авторската му пиеса, използва метода на наблюдението: сцените са оставени да се случват без почти никаква външна намеса. Показан е всекидневния живот на група нормални хора и техните отношения в къщи и на работното им място.
"Младшият лейтенант" е наситен с психологизъм, в който младият Антоан (Жалил Леспер), току що завършил полицейското си образование, е нетърпелив да получи своя случай. По щастливо стечение на обстоятелствата, новата му шефка Каролин (Натали Бай), наскоро отървала се от алкохолизма, го избира за партньор по свой случай. Филмът е с отворен финал, що се отнася до проблемите, засегнати в него: „Защото някои проблеми, както и живота не се разрешават. Те просто свършват."
Един от динамичните френски филми, селектирани в програмата на тазгодишната Киномания е предложението от режисьора Оливие Асаяс, номинирано за Златна палма през 2004 г. -"Чиста". Главната героиня Емили (в ролята Маги Чън) е посветила живота си на една основна цел: да си върне сина, отглеждан от родителите на бащата на детето. Заради грешната крачка на въпросния баща, забъркал се в сделки с наркотици, залози и насилие и последвал фатален край, Емили излежава присъда в затвора. През това време, синът й е при баба си и дядо си. За да постигне заветна си цел, тя трябва да започне отново да гради живота си наново, да направи всичко възможно да върне сина си започне на чисто.
В известен смисъл темата за "чистилището" и слабостта на човека е застъпена и във военната драма "Весела Коледа", отличена с многобройни номинации за най-добър чуждоезичен филм - на тазгодишните Оскар-и, на БАФТА и Златен Глобус, както и в множество категории на Сезар, между които и за режисура и сценарий на Кристиан Карион. "Весела Коледа" е базиран на истински събития в навечерието на Коледа 1914 година. На бойното поле на Първата Световна война едно събитие - неочаквано примирие - променя живота на бойците от Франция, Германия и Англия. Филмът започва с абсурдна сцена, в която три момчета от различни националности, намиращи се в една класна стая, рецитират бойните викове на техните собствени езици. Неочакваното примирие навръх Коледа по време на Първата Световна война променя съдбите на четирима от героите: шотландски свещеник (Гари Люис), френски лейтенант (Гийом Кане), германски тенор (Бено Фюрман) и неговата любима (Даян Крюгер).
За жалост обаче, побратимяването има тъжна развръзка, която доказва, че политиката се намесва в съдбите на обикновените хора, като определя примирието за „престъпление на побратимяване".
"Весела Коледа" отдава почит на войниците от 1914, извършили учудващо дело на фона на военния хаос. С пресъздаването на едно уникално събитие филмът доказва, че европейците могат да бъдат единни, дори когато се налага да са врагове. Християнското наследство надминава границите на националностите и езика.
"Най-добрият френски полицейски трилър от 20 години насам" пише европейската филмова преса за "36", номиниран в почти всички категории за Сезар'05.
Във филма, режисьорът Оливие Маршал използва личния си опит на бивш полицай, за да нарисува правдоподобна картина на гангстерския свят. Тази картина се превръща в основа, върху която се развихря актьорското въображение. Заглавието е номера на улицата, където се намира Щаба на Парижката полиция, а свободното място за шеф на полицията е причината за жестокото съревнование между две ченгета, които се борят с престъпните банди във Франция. Единият, по-суровият е Денис Клайн ( Жерар Депардийо), а другият, по-добрият е Лео Вринкс (Даниел Отьой). Именно техните амбиции се преплитат в изпълнения с напрежение трилър.
Много интересно френско изкушение е трептящият от емоции "Обичам те, Париж" - филмово многообразие, заснето в града на любовта. Огромен колектив от режисьори: Джоел и Итън Коен, Алфонсо Куарон Оливие Асаяс, Том Тиквер, Александър Пейн, Уес Крейвън, Фредерик Обертин, Жерар Депардийо и Силвен Шоме - талантливия аниматор на „Триото от Белвил", създават блестящ кинопъзел от 20 късометражни филма за всеки един от 20-те квартала на Париж. Всеки от филмите е наситен с очарованието и уникалната привлекателност на отделните кваратли.
Актьорите Жулиет Бинош, Натали Портман, Илайджа Ууд, Ник Нолти, Людовин Сание, всичките с присъщото си обаяние, рисуват картини на парижката любов във всевъзможни ситуации. Плавен преход осъществява преминаването от един в друг сегмент като изгражда цялостно завършен разказ.
"Това не е просто една антология, а двучасов кинематографически спектакъл, с чиято оригинална структура разнородната публика ще изпита напълно ново преживяване", уверяват продуцентите на филмовата провокация.
Две комедии допълват палитрата от разнообразни кинопредложения от Франция. Едната е "Дубльорът" на Франсис Вебер, който според чуждестранната филмова преса остава верен на формулата: мащабен фарс, примесен с остроумен диалог, превърнал своя баща в най-търсения френски комедиен режисьор. "Дубльорът" е комедийна история, в която влиятелният бизнесмен г-н Лавасюр (Даниел Отьой) се опитва да спаси брака си, като заставя любовницата си (световноизвестен модел) и един портиер да се преструват на влюбена двойка и да заживеят заедно. Съвсем скоро всичко става прекалено сложно, когато се намесват и интересите на бившия му съсед - особено, когато г-жа Лавасюр разбира за измамата и решава да продължи играта.
Втората комедия е "Спомни си красотата" - изповед на чувства и емоции, които характеризират този завладяващ дебютен проект на комедийната режисьорка Забу Брайтман (удостоена със Сезар'03 за най-добър дебют). Известна с таланта си в комедийния жанр, тук деликатно и много поетично Брайтман засяга темата за болестта Алцхаймер. Медицински център с комично избрано име приема пациенти, които постепенно губят паметта си и се възстановяват от тежки психически травми. Там Клер (Изабел Каре) и Филип (Бернар Кампа) се научават да се обичат и да се разбират помежду си. „Спомни си за красотата" не е филм за болестта, а за онази поразяваща любов, по-силна от всичко. Филмът на дебютантката Забу Брайтман е един много добър киноурок за любовта.
Сред френските продукции на тазгодишната Киномания е новият филм на ветерана Клод Шаброл - "Мерси за шоколада". Доказан майстор на киношедьоври, с 53 филма зад гърба си, Шаброл умело повежда зрителите в дебрите на своя психологически трилър.
Често сравняван с един друг майстор на страховити сюжети - Алфред Хичкок, френският режисьор отново предизвиква подобни усещания с тази страховита готическа атмосфера, изпълнена със съмнения и подобаваща пиано-музика.
Историята се случва в Швейцария, където известен музикант тъкмо се оженил повторно за първата си жена, Изабел Юпер, собственичка на местна шоколадова фабрика. В живота им неочаквано се намесва млада дама, която настоява, че е негова дъщеря от друг брак. Но това е само началото на поредица от изненадващи разкрития и обрати.
Перфектен в умението си да оставя развръзката за последните минути на филма, Клод Шаброл демонстрира не само умението си бъде много добър в жанра, но и способността да плени зрителя още в началото и да го държи нащрек до финалните надписи.