книгата Ервин Панофски е един от най-значимите изкуствоведи на XX век. Засега неговото многообразно и богато творчество е известно на българския читател само с превода на сборника студии по ренесансова иконология, озаглавен “Смисъл и значение в изобразителното изкуство”.

В момента на книжния ни пазар се появява и неговата книга “Готическата архитектура и схоластиката”, реализирана от Издателска група Агата-А. Трудът е ценен принос в опознаването на един от най-вълнуващите периоди от европейската културна история – епохата на готическите катедрали, великите схоластични думи и появата на първите университети.

Текстът на книгата е замислен и изнесен като лекция, което го прави достъпен и ясен за широки читателски кръгове. Централният въпрос, който занимава автора, е паралелното развитие на схоластичната мисъл и на готическата архитектура в сравнително краткия период 1130-40 до 1270 г. в сравнително малък географски регион с център Париж. Според Панофски богословските дебати и интелектуалните занимания, развити от схоластиците, формират важни умствени нагласи и навици, които се усвояват и от готическите архитекти.

Синтетичният подход на Панофски към средновековната култура прави настоящата студия интересно четиво за всички, които се увличат от средновековна история, история на изкуството, история на философията и културология. Трудът редовно се включва в учебните програми на много западни университети, а многобройните му издания на английски и преводите на немски, френски, италиански и испански още веднъж доказват неговата стойност.

Студията е съпроводена и с приложения, които ще улеснят читателя при боравенето с основния текст и допълнително засилват образователната стойност на изданието и кат основен справочен материал за основните паметници на готическата архитектура. Това е и първият подобен кратък справочник на български език.

Научен редактор е проф. Стефан Бояджиев, преводът е направен от Димана Илиева, а Тодор Тодоров е автор на предговора, послеслова и приложенията, които представляват кратки коментари, съпроводени с карти, схеми, планове и чертежи, хронологична таблица, речник на използваните архитектурни термини, подбрана библиография, WEB-страници за готическо изкуство.

Изданието е съпроводено от 82 черно-бели илюстрации, а графичното оформление на книгата е на Илко Грънчаров.