Салонът на изкуствата – откриващ деветото си издание по традиция на 11 май в чест на Св.Св. Кирил и Методий, стартира днес с откриването на изложба на Жоан Миро.
В зала 6 на НДК са подредени 48 творби – масло, графика и скулптури, отразяващи огромния и разнолик талант на художника.
Изложбата заема централно място в Салона на изкуствата и е акцент в културната програма, организирана от Испанското министерство на културата специално за България.
Гостуващите творби са от колекцията на Националния музей – център на изкуствата “Кралица София”.
“Законодателят” на сюрреализма Андре Бретон нарича Миро “най-сюрреалистичния”, най-пълно отдаденият на автоматичния начин на изразяване, според който разумът трябва наистина да бъде приспан, за да може несъзнателното да изплува и да формира алогичния образ на картината. Няколко са основите етапа, през които минава Жоан Миро, създавайки творбите си.
В ранние си сюрреалистични платна той се влияе от Сезан и Матис, от кубизма с неговото остро насичане и изразяване на формите.
Първите му творби показват изключителна фантазия, спояваща части от реалното с въображаемото в едно общо метафизично пространство. Образите носят повече идеята за нещата, отколкото реалното им представяне.
През 20 и 30-те години художникът експериментира с колажи и асамблажи, а по късно рисува гвашове, в които живописта става почти напълно нефигуративна, но за сметка на това много експресивна.
В началото на 40-те години изкуството на Миро придобива органично-абстракта форма. То се състои от множество магически знаци с геометричен характер, където петното и линията са в основата на този специфичен изобразителен език.
В творбите му се окрива и влиянето на източните йероглифи, на примитимните култури и праисторически стенописи.
Изложбата ще продължи до 20 юни, когато и ще бъде закрит Деветият Салон на изкуствата, а организаторите от НДК са определили вход от 2 лева за желаещите да видят отблизо творбите на Жоан Миро.