Дисциплината ли е най-сигурният начин за постигане на ред и послушание? Въпросът разглежда известният преподавател и автор на повече от десет книги Алфи Кон в „Митът за дисциплината", предоставена ни от издателство „Изток-Запад".

Целта й е да предложи някои алтернативи на традиционните цели и методи на дисциплината в училище, като опровергае всеобщото схващане, че строгият ред, като традиционен подход към учението, е начинът да се възпитават подрастващите.

Стилът на обучение от типа „слушай какво говори учителят", „запомни тези факти" и „всеки да си гледа в собствената тетрадка" вече е остарял и се счита за погрешен. Целта на дисциплината почти винаги е децата да съблюдават изискванията на възрастните. Отговорността за установяване на контрол в класната стая обикновено се пада изцяло на учителя

Стремежът към контрол го принуждава да се концентрира върху поведението на учениците и да се стреми да го променя, когато го счита за неприемливо. За целта учителят възлага на учениците задължения, налага им правила и последствия. Този модел се основава на някои изключително негативни убеждения за природата на децата.

Вместо да набеждава учениците за непоправими, или пък учителите за недостатъчно добри професионалисти, „Митът за дисциплината" предлага по-съвременни алтернативи.