От 17-ти ноември в Националната галерия за чуждестранно изкуство ще бъде изложена цялата серия „Божествена комедия" на Салвадор Дали. Илюстрациите са предоставени специално за изложбата от колекция от САЩ, която включва 100 оригинални цветни графики на испанския сюрреалист. Това е най-голямата изложба от графични творби на Дали, представяна някога в България. Първата, през 1990 година в НГЧИ показва 42 офорта на художника от Националния музей на писмеността в Прага.

В Галерията за първи път ще бъдат изложени пред публика подбрани декомпозиции (цветен анализ) на няколко графики от цикъла „Божествена комедия", които представят отделните етапи от процеса на създаването на всяка отделна работа.

Пътуващата изложба „Божествена комедия" на Салвадор Дали е едно от най-значимите събития в културния календар на НГЧИ през настоящата година по повод 25 годишния юбилей на галерията.

От 18 ноември 2010 в Музейна галерия за модерно изкуство ще бъдат изложени графики от сериите: „Божествена комедия", „Завладяване на Космоса", „Кармен", „Маркиз дьо Сад" и „Дон Кихот", които ще бъдат предназначени за продажба.

Мащабният проект е реализиран след 6 месечни съвместни усилия на двете галерии  да предложат на българската публика  изкуство с общоевропейски знак. С любезната подкрепа на GLOBUL и УниКредит Булбанк, графичното творчество на Салвадор Дали ще радва любителите на модерното изкуство до 15 януари 2011г.

Цикълът „Божествена комедия" ще започне световното си турне от София - факт, който прави събитието още по-значимо не само за българската, но и за публиката в други културни столици. Графични творби от тази важна за творчеството на испанския  художник нео-класична серия са в постоянната колекция на Театър-музей „Дали" във Фигерас.

 

Салвадор Дали безспорно е едно от най-популярните имена в изобразителното изкуство на 20. век, чието магично въздействие не е изгубило силата си и до днес. Обект на полюсни оценки, творчеството му неизбежно стъписва със своя обхват и с дързостта на жеста, с който художникът дирижира натрапчиво зрелищните акции на личностната си изява.

Започнал да рисува от малък, Дали получава солидна подготовка по отношение на рисуването и живописта в Кралската академия „Сан Фернандо" в Мадрид, независимо от противоречията с преподавателите и от факта, че така и не успява да завърши обучението си там. По същото време в Барселона придобива първите си умения в изкуството на гравюрата, под ръководството на известния график и педагог Хуан Хименес.

Преминал в ранния си период през опита на повечето модерни течения на времето, между които най-съществена за него е може би италианската метафизична живопис, той намира себе си като художник в кръга на парижките сюрреалисти, оглавявани от писателя Андре Бретон, автор на двата сюрреалистични манифеста. Както е известно, това течение, родено през 20-те години на века от нихилистичната игра на дадаизма, разпространено първоначално в литературата, по-късно и в изобразителното изкуство, основава своята философия за творческия акт върху автоматизма, подсъзнателното и съня.

Разногласията на Дали с останалите сюрреалисти - дали поради спорните му коментари за Хитлер и франкистите или заради академичните елементи в картините му, - са причината скоро връзката му с тях да се прекъсне. Въпреки това, именно на него е отредено да остане най-ярката знакова фигура на това течение в изобразителното изкуство.