Съюзът на българските художници (СБХ) изрази категорично си несъгласие с новото лого на България като туристическа дестинация.
От там подлагат на своеобразен разбор Туристически бранд „България", завявайки, че:
- Естетическите, композиционни, пластични, цветови и идейни характеристики на графичния знак носят осъществени недостатъци. Шрифтовото (типографско) решение за съжаление притежава не по-малко проблеми, изтъкват още от СБХ.
- В логото са вградени множество образи- вода (може би море), слънце (прилича на кайсия, запетайка...), листо, роза (напомняща много на едно партийно лого), чадър-детелина, планина, капка, пясък...
- Принципът на този подход предполага въпросът защо не са сложени реки, минерални извори и т.н. Всеки един от тези образи самостоятелно би могъл да се превърне в знак при добър креативен подход.
- Самият графичен подход е доста посредствен. Изображенията не но соят характерен (запомнящ се) образ. Силуетът е объркан и неясен. При намаление или отдалечаване всичко се слива в нечетима визуална каша.
- Всички елементи в логото са характерни поне за половината туристически държави в света. За съжаление могат да се намерят множество подобни лога за други държави, автобусни фирми, хотели и др. В този смисъл логото не носи директна асоциация за България - не изпълнява предназначението си.
- Такова количество цветове са допустими в едно лого при определени обстоятелства. Но в случая те са неясни и някои са доста близки като стойност.
- Шрифтът е претенциозен и тромав. Той подсилва бъбривостта на знака и цялото лого става още по-неясно и натоварващо.
В заключение, това лого може да се определи като некомпетентно и посредствено, подчертават от СБХ.
Позицията на СБХ е изпратена в писмо от председателя на съюза Любен Генов до президента Росен Плевнелиев и министъра на министъра на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев.
В нея се изтъква, че по повод представеното ново туристическо лого на България до ръководството на Съюза на българските художници са изпратени писма от името на секциите „Графичен дизайн", „Рекламен дизайн" и „Дизайн", като в тях обосновано и недвусмислено е изразено отрицателното отношение на професионалната художествена общност към новия знак на България.
„Всички ние заявяваме твърдата си позиция, че налагането на новото туристическо лого е в ущърб на националната графична идентичност, както и на културните, естетическите и академичните норми и ценности, завещани от традицията на българската приложна графика и дизайн", пишат те.
В писмото до президента се изтъква още, че фактът, че не е направен дори опит да се вземе мнение от която и да е от професионалните организации, говори колко са загрижени българските чиновници за имиджа на страната ни.
По-късно през деня авторите на новото лого на България като туристическа дестинация „Обединение за бранд България" разпространиха до медиите пространната си позиция по въпроса.
Туристическото лого е част от цялостна система за представяне на България като туристическа дестинация на целевите пазари. Методологията на проекта се основава на най-добрите практики в маркетинга и брандирането и включва редица изследвания в България и чужбина в началото на проекта, както и тестване на финалните продукти, категорични са те.
Избраната концепция категорично беше откроена като най-харесвана и отговаряща на стратегическите цели за представяне на България като туристическа дестинация. Тя е фаворит сред всички изследвани целеви групи - български туристи, туристи, които са били в България, туристи които не са били в България и туроператори, допълват те.
В позицията си в отговор на критиките от БЗХ, авторите на новото лого твърдят още, че то е в хармония с емоционалния фокус на бранда (радост от споделеното откритие), създава добро настроение и положителни очаквания към страната сред потенциалните туристи. То предизвиква спонтанни асоциации с туризъм, пътешествия и приятна ваканция, което допълва общото позитивно усещане на потенциалните туристи. Подсказва многообразие и различни възможности за туризъм, които предлага България. Според преобладаващата част от анкетираните, логото носи духа на България и подхожда на страната ни.
В подготовката на визуалните концепции са участвали творчески екипи на агенциите Publicis и Carre Noir, част от Публисис АД в България, както и чуждестранни експерти с опит в брандинга, туризма и дизайна. Направени са консултации с представители на различни артистични среди, включително и художници, както и с представители на т.нар. заинтересовани страни, категорични са още от „Обединение за бранд България".
При представянето на стратегия на България са потърсени мнения на едни от най-известните и утвърдени експерти в сферата на туризма и брандинга от чужбина, уверяват още авторите на новото лого.
Tinku
на 01.05.2015 в 02:24:40 #33вие тука повечето си нямате представа от изкуство, камо ли от брандинг, че да приказвате квито и да било неща по адрес на художниците, не знам за какви се помислихте да се изказвате, че нищо не разбирали след като очевидно вие си нямате на представа за какво иде реч. Батето12, ти си най-големия идиот
griffin
на 01.02.2013 в 04:45:42 #32СБХ кои ли дегенерат си крият зад т'ва понятие а картинка е малоумна в буквален и преносен смисъл
Bateto12
на 01.02.2013 в 01:53:40 #31Във филма "300" има една сцена — когато крал Леонидас повежда свойте 300 войни на битка с Ксеркс, той среща по пътя друга войска — тази на Аркадийците. Техния водач заявява, че е чул слух, че Спартанците отиват на война с персите и че са дошли да помогнат. Също така изразява учдване, че броят на спартанските войници е само триста, предвид че той е довел много повече. Тогава крал Леонидас избира случен войн от войската на Аркадийците и го пита каква е неговата професия. Той отговаря — ковач. Пита друг и той отговаря — скулптор. Пита трети и той казва, че майстори съдове. След това Леонидас се обръща към свойте триста войни и ги пита "каква е вашата професия?" Триста гърла изревават "Хоо, хоо, хоо" придружено с вдигане на копията. Леонидас се обръща към водача на Аркадийците и казва "Виждаш ли приятелю — изглежда аз съм довел повече войници от вас". (http://www.youtube.com/watch?v=gI6sARmxEuc). Нещо подобно се случва с реакцията на СБХ за новото лого на България. Защо, по дяволите, господа художниците решиха, че имат моралното или професионалното право да коментират проект от областта на брандинга? От позицията си на какви? На неуспели творци обидени на света, че не им е разбрал творчеството? От позицията на хора минали един семестриален курс по дизайн през 75-та в художествената академия? Ами да си рисуват картините, да си ходят на сбирките и да не се мешат там, където не им е работа. Не защитавам това лого конкретно, но не мога да не се подразня от поредната изцепка на тази секта наречена СБХ. Със същия успех един инженер ПГС, който е минал в обучението си един курс по архитектура (задължителен за да си завери втория семестър примерно) може да хукне да ругае архитектурните достойнства на някоя сграда. От кога, господата художници започнаха да разбират от брандинг? Имат може би проекти, които са готови да покажат? Може би имат опит? Международни проекти? Заринали са ни с заключения, като "шрифтът е претенциозен и тромав", "неотговарящ на ценностите в българската кирилица", "запомняща се българска визия" и прочие аматьорско словоблудство. WTF? Защо е тромав шрифта? Kакви са ценностите на българската кирилица, на които трябва да се отговори? Какво означава българска визия? Колко шрифтове са създали въпросните художници? Какво знаят за кирлицата? Още веднъж — от позицията на какви коментират именно, че не става ясно? Обучението в ХА е толкова изостанлао от времето и толкова трагично, че по-скоро уврежда неукрепналите умове, от колкото да им помага. НБУ? Това майтап ли е? Кой е точно там е "полезния" курс, който дава знания по предмета? И нека господа обвинителите също излезнат за малко на сцената, под прожекторите, а не подмятат язвителни реплики от задните редове, като анонимни плъхове. Господин професора Христо Кафтанджиев. Който преподава на студенти. Дизайн. Ама сериозно ли, след като това тука http://www.hralupa.com/index.php?act=viewProd&productId=19668 е обложка на ваша книга, мислите, че имате моралното право някога повече в този живот да говорите за шрифт и за дизайн? Ама сериозно? И сериозно имате студенти? Който ви слушат? И, не дай боже, си плащат? На ваше място бих си подал оставката веднага, вие сте некомпетентен, некадърен и най-вече — истински опасен за всяка аудитория. Заради такива като вас, ние сме обкръжени от грозен дизайн на всяка стъпка в България. Вие сте национално Зло. Антон Стайков — неуспял, и световно неизвестен художник от Смолян. Какво точно имате вие да кажете за корпоративната идентичност, като цяло? Защо някой трябва да го вълнува вашето мнение? Колко проекта имате в тази област? Колко награди? Вие сте признат експерт в тази област? Цитат: "Творчеството му се състои от живописни и скулптурни творби и инсталации. Всичките му самостоятелни изложби са с определено мото, на което се подчиняват и изразните средства - инсталация, релефи, абстрактна живопис, импресионистични пейзажи". Ами цъкайте си релефите, бе брат, плякайте си импресионистичните пеизажи и си живейте живота, разхождайте се из Родoпските поляни, посещавайте си селата, на никой не му пука за вас. Ама какво ви даде увереността, че след толкова "живописни скулптурни творби и инсталации" сте взели да разбирате и от брандинг? Станахте експерт? Говорите смело за шрифт и композиция? Не схващам, макар че се опитвам ... Опа, момент... почвам да разбирам.... Цитат: "Това, което буди тревога и недоволство в нашата творческа организация, е, че за пореден път ставаме свидетели на неуважение, подценяване и пренебрежение към професионалния авторитет на една значима художествена общност, категорично доказала своя артистичен талант и способности. Странно е точно в Съюза на българските художници да не постъпи информация за провеждане на конкурс за създаването на това лого, при положение че едни от най-добрите художници специалисти в сферата на графичния дизайн в България почти без изключение са членове именно на СБХ." Ясно. Обидени творци. С доказан артистичен талант и способности. Ама леко непризнати. А и парите явно са минали покрай техния джобец. Баси трагедията. Мечтата за новия Голф пак се прецака. Ами дайте да напишем едно писмо до медиите и министъра, барем ни влезне в положението. Ама дайте да нахакаме писмото яко с "художествена терминология" та да "седи по-тежко", тъкмо никой няма да схване какво точно казваме. СБХ са банда некадърници, фрашкани с комплекси. Заради стари кадри, като тях в България в момента се преподават масово идиотизми и учрежденията бълват необразовани кадри, допринасящи за "красотата, която ни заобикаля". Всеки здравомислещ човек, трябва да се посвети на борбата против подобни, архаични организации, дърпащи ни назад във времето, когато членуването в партията определяше дали ще бъдеш зачитан като човек или не. И най-доброто в този процес е решението да НЕ се обръщат към тях, най-малкото понеже не са специалисти в дадената област. Съответно не стават ясни подбудите за претенциите им, освен горепосочените. ае баста.
dddddd
на 01.02.2013 в 01:05:36 #30Мисля, че първата такава идея за реклама и лого беше при Сакскобурготски, тогава министър Василев беше доста нападан. За цената на логото, тогава май беше 200 хиляди лева. Но повече беше нападнат от туристическите браншове, хотелиери и т.н., че бяха отделили само 2 милиона за реклама на туризма. Е, сега са по-малко пари. Това не е работа на държавата по принцип. За какво има десетки асоциации на хотелиери и ресторантьори? Да си измислят лого и да извадят 2 милиона, ако искат и 5 милиона и да се рекламират по СНН.
dddddd
на 01.02.2013 в 00:52:28 #29"Принципът на този подход предполага въпросът защо не са сложени реки, минерални извори и т.н. Всеки един от тези образи самостоятелно би могъл да се превърне в знак при добър креативен подход." Ей, баси, как в едно лого ще събереш борове и дъбове, ски, плажове, минерални извори, арехеология, климат, да не говорим за гостоприемство, дето чак се е забил Метин и т.н. Дайте да видим вашия креативен подход. То бива глупости от СБХ, но толкова не бива.
dddddd
на 01.02.2013 в 00:45:52 #28sophi | 01.02.2013 00:43 Потърси коментарите за старото лого. На какво го оприличиха.
dddddd
на 01.02.2013 в 00:44:55 #27С едно уточнение за цветовете. Постарали са се да са политически правилни, само да се махне розата.
sophi
на 01.02.2013 в 00:43:52 #26Ама наистина, какво му е на старото лого, много по/хубво е тази мешана салата, защо трябва да го сменят ?
dddddd
на 01.02.2013 в 00:34:45 #25"Всички елементи в логото са характерни поне за половината туристически държави в света. За съжаление могат да се намерят множество подобни лога за други държави, автобусни фирми, хотели и др. В този смисъл логото не носи директна асоциация за България - не изпълнява предназначението си. Такова количество цветове са допустими в едно лого при определени обстоятелства. Но в случая те са неясни и някои са доста близки като стойност." Ето малко критика към критиците: Ами след като половината държави ползват подобно лого, значи има защо. Може би една друга се обвиняват в плагиатство? Да, точно такова количество цветове са допустими при определени обстоятелства, става въпрос за реклама на туризъм. Определени обстоятелства ми звучи точно като критик дето гледа намръщено и си глади брадата.
Доню Д. Донев
на 01.02.2013 в 00:29:29 #24нов българин, не знам дали това са туристически, но там има и за България. И то по-добро от показаното тук. Тогава защо са похарчени толкава пари? - ами явно съм прав в написаното от мен по-долу. Да, и май никой нямя да отговори на въпроса ми, но той до голяма степен беше риторичен.
dddddd
на 01.02.2013 в 00:27:18 #23Mеtin1 | 01.02.2013 00:24 Ами ако се взреш като художествен критик, ще откриеш всички неща, които си описал Предполагам сумата е за рекламна кампания, не за логото. Дори няма нужда да се проверява, много ясно, че е така. Както и че е имало конкурс за лого, но големите художници са над тези неща.
dddddd
на 01.02.2013 в 00:24:43 #22нов българин | 31.01.2013 22:03 Хвърлих бегло поглед по коментарите, твоя не видях. То ясна работа, за същото става въпрос.
dddddd
на 01.02.2013 в 00:21:55 #21Ей, ама критици. Ами такова трябва да е туристическо лого. Шарено и заоблено. Чак и шрифтът натоварвал. Да бяха направили СБХ един свой конкурс и да предложат нещо. Хората са казали, който не може да рисува и пее, става критик.
freebgeu
на 31.01.2013 в 23:09:36 #20Моите уважения към членовете в съюза на пределна възраст, маркетинг-а днес е на съвсем различно ниво и честно казано силно се съмнявам до колко сте в част с новостите. Ако обърнете внимание, хората днес харесват шареното и красивото и никой не се интересува от мнението на разни естети. Това го казвам от гледна точка на човек, който си има понятие от реклама.
нов българин
на 31.01.2013 в 22:03:40 #19абе като види човек логата на останалите държави - и те приличат на повръщано: http://fr.wilogo.com/themes/wilogo/images/upload/2008/06/logo_pays_tourisme.jpg явно една и съща рекламна агенция ги прави и всичките ги осира предлагам ООН да се намеси срещу този заговор, организиран от евреите които диктуват пазара на рекламата в световен мащаб а СБХ вместо да хленчи, да впрегнат няколко млади дизайнери и да направят едно хубаво лого, което безплатно да бъде използвано от всички хотели и ресторанти в БГ
Juli790704
на 31.01.2013 в 21:45:04 #18Прилича на повръщано, след среднощен запой.
Sven
на 31.01.2013 в 21:41:21 #17А какво му е на старото лого - семпло, запонмящо се и свързано с националните символи. Просто може оранжевата роза (или баница) да се боядиса в червено. Четох един румънски блогър как се възмущава, че новото лого на Румъния било супер тъпо и много по-грозно от старото и за него били похарчени ЦЕЛИ 41 000 евро !!! линка тук: teo.esuper.ro/web/tourism-country-logos/ А нешето струва само 1,4 млн. Кво му плащаш? Предлагам тези които са взели кинтите, да последват примера на Пайнер и да ги върнат. А тъпо лого може да ти направи всеки втори първокласник срещу една фафла "Бойко Борисов"
Доню Д. Донев
на 31.01.2013 в 21:04:40 #16Ах, какъв проблем, какви страсти! Споко бе, никакво лого ни и трябвя ня България. А това че някакви тарикати са се изхитрили да прилапат някакви пари, а други са им завидели за това, нищо ново, те влачеха и лапаха и при комунизма, и сега. И като сте толкова отворени, я някой да ми каже туристечиското лого на някоя страна, което го е накарало или го кара да я посети като турист и да ни го покаже. А това дето е показано като лого наистина е боза, ама не е виновен който яде зелника, а който му го дава.
bloodone
на 31.01.2013 в 18:10:56 #15Логото е перфектно! Сините обекти от горната и долната страна изобразяват посинели от злоба и студ устни, а между тях има жълт език символ на интереса на народа не към знанието а към клюките, интригите, злословенето и т.н
Uzunov
на 31.01.2013 в 18:06:44 #14Всеки който може да работи с програма за векторно графика може да направи лого! Да бяха организирали конкурс! Много хора щяха да направят предложения и то безплатно! А нашите убавци дали 1.4 млн. Както беше казал някой по долу това се прави масксимум за два часа.