Представени са 123 работи от 61 автори, свидетелстващи хронологично за огромен масив от време.
Целта на изложбата е не само да се пресъздаде художествения дух на времето във възможните му аспекти, независимо от отсъствието на възлови творби, но и да се проследи интригуващата история на създаването на колекцията.
Някои от най-интересните творби са закупени още в края на 19 и началото на 20 век от Министерството на Народното просвещение за Чуждестранния отдел на Народния музей, предшественик на днешната Национална художествена галерия, от която през 1985 постъпват в Националната галерия за чуждестранно изкуство.
В това отношение особено характерни са два примера. Става дума за живописната творба “Премина като сън” от края на 19 век на Естир Слепян /1869-1919/, която със своята творческа и културно-преподавателска дейност в следосвобожденския период заедно с други художници чужденци формира ново отношение към изобразителната култура и поставя основите на съвременното художествено образование в България.
По същия начин е придобита картината “Лунна целувка” на Николай Милиоти /1874-1962/, представител на мирискусническата линия, чието ателие в емигрантските му години /1920-1921/ в София е посетено лично от цар Борис ІІІ.
Голяма част от експонатите са подарени от известния руски колекционер и историк на изуството Пьотр Корнилов - преди всичко пейзажи на Вениамин Белкин, Григорий Бобровски, Георгий Верейски, Константин Дидишко, Владислав Измайлович, Олга Дела-Вос Кардовска, Аркадий Рилов, Николай Улянов, Павел Шилинговски.
Акцентът в изложбата – изкуството на границата между двата века и през първите десетилетия на 20 век - произтича от характера на самата колекция. Голяма част от представените автори са свързани с естетиката на московската живописна школа, в частност импресионистичните нововъведения на Константин Коровин и на неговите ученици /М.Ларионов, Л.Туржански, П.Петровичев, В.Перепльотчиков и др.
Класическият реализъм в руското изкуство от втората половина на 19.век присъства с графични творби на И.Шишкин, И.Репин, с живописни платна на А.Корзухин, К.Маковски, П.Ковалевски, Д.Поленов, Е.Слепян.
Руският авангард е представен с абстрактни графични композиции на В.Кандински, наред с образи от поетичния свят на М.Шагал. М.Ларионов участва с изпълнен в импресионистичен маниер пейзаж.
Класикът на модерното руско изкуство от началото на 20.век К. Петров-Водкин, обединил традицията с модерното, е включен с живописно платно от студентските му години, както и с рисунки и графика от зрелия му период. Настоящата изложба, независимо от необичайната гледна точка, до голяма степен свързана с камерния, непретенциозен характер на творбите, по своему разкрива откритостта на руските творци от 19 и началото на 20 век към художествената проблематика на своето време.