Айвазовски-Сражение В залите на Националната галерия за чуждестранно изкуство е подредена мащабната изложба “По следите на времето. Руско изкуство 19 – първите десетилетия на 20.век”. В експозицията са включени творби от фонда на музея, голяма част от които са почти непознати на любителите на изобразителното изкуство.

Представени са 123 работи от 61 автори, свидетелстващи хронологично за огромен масив от време.

Целта на изложбата е не само да се пресъздаде художествения дух на времето във възможните му аспекти, независимо от отсъствието на възлови творби, но и да се проследи интригуващата история на създаването на колекцията.

Някои от най-интересните творби са закупени още в края на 19 и началото на 20 век от Министерството на Народното просвещение за Чуждестранния отдел на Народния музей, предшественик на днешната Национална художествена галерия, от която през 1985 постъпват в Националната галерия за чуждестранно изкуство.

Кандински-Композиция В това отношение особено характерни са два примера. Става дума за живописната творба “Премина като сън” от края на 19 век на Естир Слепян /1869-1919/, която със своята творческа и културно-преподавателска дейност в следосвобожденския период заедно с други художници чужденци формира ново отношение към изобразителната култура и поставя основите на съвременното художествено образование в България.

По същия начин е придобита картината “Лунна целувка” на Николай Милиоти /1874-1962/, представител на мирискусническата линия, чието ателие в емигрантските му години /1920-1921/ в София е посетено лично от цар Борис ІІІ.

Голяма част от експонатите са подарени от известния руски колекционер и историк на изуството Пьотр Корнилов - преди всичко пейзажи на Вениамин Белкин, Григорий Бобровски, Георгий Верейски, Константин Дидишко, Владислав Измайлович, Олга Дела-Вос Кардовска, Аркадий Рилов, Николай Улянов, Павел Шилинговски.

Акцентът в изложбата – изкуството на границата между двата века и през първите десетилетия на 20 век - произтича от характера на самата колекция. Голяма част от представените автори са свързани с естетиката на московската живописна школа, в частност импресионистичните нововъведения на Константин Коровин и на неговите ученици /М.Ларионов, Л.Туржански, П.Петровичев, В.Перепльотчиков и др.

Семирадски-портретКласическият реализъм в руското изкуство от втората половина на 19.век присъства с графични творби на И.Шишкин, И.Репин, с живописни платна на А.Корзухин, К.Маковски, П.Ковалевски, Д.Поленов, Е.Слепян.

Руският авангард е представен с абстрактни графични композиции на В.Кандински, наред с образи от поетичния свят на М.Шагал. М.Ларионов участва с изпълнен в импресионистичен маниер пейзаж.

Класикът на модерното руско изкуство от началото на 20.век К. Петров-Водкин, обединил традицията с модерното, е включен с живописно платно от студентските му години, както и с рисунки и графика от зрелия му период. Настоящата изложба, независимо от необичайната гледна точка, до голяма степен свързана с камерния, непретенциозен характер на творбите, по своему разкрива откритостта на руските творци от 19 и началото на 20 век към художествената проблематика на своето време.