Във вторник Хърватия откри дългоочаквания мост, свързващ две части от адриатическото крайбрежие на страната, като заобикаля малък излаз на Босна и Херцеговина на Адриатическо море в района на град Неум, предава Associated Press.

Съфинансиран от Европейския съюз и построен от китайска компания, елегантният въжен мост с шест пилона е рядко инженерно творение по рода си на фона на опасенията в Европа относно опита на Китай да засили икономическото си влияние чрез инвестиции в инфраструктура.

2,4-километровият мост преминава над Адриатическо море, за да свърже континенталната част на Хърватия с полуостров Пелешац на юг, като по този начин позволява по-лесен достъп до най-важната туристическа дестинация в страната - средновековния ограден град Дубровник, която досега беше откъсната от останалата част на страната и за да се достигне до нея трябваше да се преминава през Босна и Херцеговина.

Държавната телевизия HRT във вторник описа откриването на моста като "исторически ден, който бе очакван от поколения".

"Това е голям ден за Хърватия", каза премиерът Андрей Пленкович. "Нека му се насладим днес!"

Югославската федерация нямаше вътрешни граници между своите шест републики, включително Хърватия и Босна и Херцеговина. Но когато тя се разпадна в началото на 90-те години, двете части на крайбрежието на Адриатическо море на Хърватия бяха разделени от тясна ивица на Босна и Херцеговина в района на крайбрежния курортен град Неум.

И жителите, и туристите трябваше да преминават гранични проверки, което забавяше трафика и оставяше жителите на малкия южен ексклав, който включва и историческия град Дубровник, да се чувстват изолирани от останалата част от страната.

Самият Дубровник е може би най-интересната туристическа дестинация на Балканския полуостров - средновековен град, който е в списъка на защитеното наследство на ЮНЕСКО и е най-голямата туристическа атракция на Хърватия.

Идеята за този мост е стара, но тя започна реализация през 2017 г., когато ЕС отпусна 357 милиона евро, които покриха голяма част от разходите от 526 милиона евро. China Road and Bridge Corporation през 2018 г. спечели международен търг за изграждането на моста.

Проектът обаче беше критикуван от Босна и Херцеговина, откъдето имаха претенции за нерешени гранични проблеми и казаха, че мостът ще затрудни достъпа до нейната част от бреговата ивица.