
Саул Фридлендер беше казал веднъж за себе си, че се е родил във възможно най-лошия момент за един евреин: четири месеца преди идването на Хитлер на власт, през октомври 1932 в Прага. Когато става на шест години, родителите му решават да емигрират - както се оказва, не там, където трябва.
"Родителите ми мислеха, че Хитлер със сигурност няма да дойде във Франция. Другите мои роднини се изнесоха в Швеция и Палестина - и се спасиха."
Три години по-късно родителите на Фридлендер правят още една, вече фатална грешка, пак с мисълта, че правят всичко най-добро за спасяването на семейството. Когато германците започват да депортират евреите от Франция, те го настаняват в един католически интернат и се опитват да избягат в Швейцария, решавайки, че без дете това ще бъде по-лесно.
Но се оказва, че пак са сбъркали - тъкмо като семейство без деца, швейцарците ги връщат обратно и по този начин подпечатват смъртната им присъда.
"Това показва колко случайно е било спасението. Онова, което те са смятали за верното решение, се оказва погрешно."
Личната съдба на Фридлендер, подобно на много други оцелели от Холокоста, налага отпечатък върху целия му живот. Той завършва политология и история и от началото на 60-те години започва да изследва социалния контекст на геноцида срещу европейските евреи.
Първо - позицията на католическата църква, с което си навлича обвинението в неблагодарност тъкмо към онази институция, на която дължи оцеляването си.
Главният труд на Фридлендер излиза през 90-те години и се нарича "Третият райх и евреите". Най-голямото му достойнство е, че отчита перспективата не само на нацистките престъпници, но и на еврейската общност.
Авторът не прави никакви компромиси пред някои неудобни истини за евреите, например случаите на липса на солидарност с преследваните едноверци:
"Във Франция местните евреи се опитват да насочат репресиите срещу чуждестранните евреи. Запазени са писма на водача на френската еврейска общност Хелбронер до Петен, ръководителя на марионетното правителство във Виши, с призиви да се прави разграничение: ние, виждате ли, сме французи, онези не са."
Фринлендер категорично отхвърля изводите на изследователи като германския историк Гьотц Али, които се опитват да обяснят гоненията на евреите като променлива, зависеща от други политически цели; например обогатяването на нацистите за сметка на евреите:
"Тук има един съвсем елементарен въпрос: ако целта е била да бъдат окрадени евреите, защо тогава е трябвало да бъдат избивани?"
Отговорът на Фридлендер гласи: главната цел на Хитлер не е била установяването на германско господство над света, а затриването на евреите. Този бесен антисемитизъм не го напуска до последния му дъх в развалините на Берлин през 1945 г.
realnost
на 17.06.2007 в 13:45:06 #9ABARIS VUV NAI SKORO VREME SHTE GI PRO4ETESH TEZI IMENA OT SHTABA NA HITLER DA ZAPO4NEM SUS HIMLER
kozlodoev
на 16.06.2007 в 20:29:58 #8"
Abaris
на 16.06.2007 в 17:44:23 #7realnost
realnost
на 16.06.2007 в 16:40:04 #6TOZI IZRELSKI ISTORIK DA NE RASPRAVYA BASNI NO VSUSHNOST TOI ZA TOVA E NAGRADEN TOI SE BIL RODIL VUV NAI LOSHIYA MOMENT ZA EDIN EVREIN PRI POLOJENIE 4E VLASTA VUV GERMANIYA YA VZIMA DRUG EVREIN OT AVSTRIISKI PROIZHOD AMI ZASHTO VUPROSNIYA PROFESOR NE KAJE KAKUV E BIL CELIYA VOENEN SHTAB NA HITLER SAMO HORA SUS EVREISKI PROIZHOD AMI ZASHTO PREMUL4AVA I ZA NAI UJASYAVASHTITEMU VOISKI TAKA NARE4ENITE VERMAHT KOITO SA NABROYAVALI STO I OSEMDESET HILYADI ELITNI VOINICI OT EVREISKI PROIZHOD I TUK TOZI PSEVDO PROFESOR TOVA GO E PODMINAL SUS LEKA RUKA NO NALI SEGA GERMANIYA VUV NASHI DNI SE UPRAVLYAVA PAK OT EVREI I NYAMA KAK ZA LUJITE SI TOZI NABEDEN PROFESOR DA NE BUDE NAGRADEN
Abaris
на 16.06.2007 в 13:37:47 #5"
Enigma_
на 16.06.2007 в 10:37:36 #4Luftflotte Eins
на 16.06.2007 в 09:49:57 #3DaWolf
на 16.06.2007 в 03:54:51 #2Baba Vra4ka
на 16.06.2007 в 03:45:08 #1