Карго самолет McDonnell Douglas MD-11 на компанията UPS, изпълняващ полет от Луисвил (щата Кентъки) до Хонолулу (Хавайските острови), се разби малко след началото на излитането си. Инцидентът е станал във вторник, 4 ноември, в 17:13 местно време (0:13 часа българско време в сряда) на писта 17R на летище "Мохамед Али" в Луисвил.
На борда на самолета е имало трима членове на екипажа, като всички те са загинали. Според властите, четирима души на земята също са загубили живота си, след като самолетът е ударил две близки сгради, включително склад на самата UPS. Още 11 души са откарани в болница, част от тях в тежко състояние. На това летище е основната логистична база на UPS и от него излитат самолети на куриерската компания за много градове в САЩ и по света.
Повреда в двигател при излитане
Първоначалните данни показват, че левият двигател (№1) на самолета се е откъснал от крилото по време на излитането, а централният двигател е започнал да гори. Машината е ускорила до около 185 възела (343 км/ч), но не е успяла да се отдели от земята. След няколко секунди е излязла извън пистата, ударила се е в складови помещения и се е взривила.
Очевидци съобщават, че излитането е било забавено с близо два часа заради техническа намеса именно върху левия двигател. По-късно този двигател е станал и причина за фаталната катастрофа.
The large UPS cargo plane that crashed and exploded was headed to Hawaii. Flight 2976 from Louisville, Kentucky had 3 crew members on board. In the video, it appears that the engine was on fire before gaining high altitude. pic.twitter.com/HUFK3PLVPa
— Jere_Memez (@Jere_Memez) November 5, 2025
Самолет на 34 години - типичен за карго флота
Разбилият се MD-11 с регистрация N259UP е произведен в края на 1990 г., което го прави на 34 години - възраст, която би била необичайна за пътническа авиация, но е често срещана в товарния сектор.
Причината е икономическа: товарните авиокомпании използват удължен жизнен цикъл на самолетите, тъй като те летят по-малко часове, изпълняват по-малко цикли на излитане и кацане и често се експлоатират при по-ниски натоварвания. Преоборудването на пенсионирани пътнически самолети в карго версии е честа практика, която позволява значително намаляване на разходите.
Въпреки че самолетите подлежат на стриктни проверки, по-старите машини имат повишен риск от умора на метала, електрически повреди и проблеми със системите за управление и двигатели. MD-11 е модел със сложна конструкция и специфично поведение при излитане и кацане, което в миналото е довело до редица инциденти, включително при UPS през 2010 г. в Дубай.
Експерти коментират, че при тежки самолети като MD-11 загубата на един двигател в момента на излитане е изключително трудно компенсируема, особено ако се случи внезапно и на ниска височина.
Федералната авиационна администрация (FAA) и Националният съвет за безопасност на транспорта (NTSB) вече започнаха разследване. Специален екип ("go-team") е изпратен на място, а Тод Инман, член на борда на NTSB, ще бъде говорител на разследването.
UPS потвърди инцидента и съобщи, че временно спира обработката на пратки в центъра си в Луисвил, който е основен хъб на компанията.
USD
CHF
EUR
GBP