Работата на едни от най-натоварените летища в света - Хамад в Доха и Международното летище в Дубай - бяха сериозно нарушени във вторник, след временното затваряне на въздушното пространство на Катар, Бахрейн и Кувейт заради иранския ракетен удар срещу американска военна база в столицата на Катар.
Решението за затваряне на въздушното пространство в понеделник вечер принуди авиокомпаниите да анулират или отклонят стотици полети, оставяйки десетки хиляди пътници блокирани по терминалите в условия на претоварване, забавяния и хаос.
Според данни на сайта FlightRadar24, на летище Хамад в Доха са били отменени над 250 полета, а 238 са били значително забавени. Катарските власти съобщиха, че повече от 25 000 пътници са били засегнати, като опашките на места надвишавали 200 метра. Някои пътници чакали над 15 часа като име била предоставена само вода, съобщи 21-годишната Лили Роджърс, студентка по психология, пътуваща към Югоизточна Азия.
На летището в Дубай - най-натовареното в света - бяха отменени около 145 полета, а над 450 полета претърпяха закъснения, по данни на FlightRadar24. Властите в Обединените арабски емирства не дадоха официален коментар, но свидетели съобщиха за спречквания между пътници в дългите опашки.
Катарските авиолинии обявиха, че работят по възстановяване на нормалното разписание, но предупредиха за възможни смущения до 26 юни. Други авиокомпании, включително Air India и flydubai, също съобщиха за продължаващи нарушения по маршрутите заради пренаситено въздушно пространство и отклонени маршрути.
Въздушният трафик в Близкия изток има ключово значение за свързването между Европа и Азия, особено след като въздушното пространство над Русия и Украйна остава ограничено от началото на войната. Допълнително затруднение представлява фактът, че индийските авиолинии не могат да използват пакистанското въздушно пространство заради военни напрежения от април.
Макар президентът на САЩ Доналд Тръмп да обяви постигнато примирие между Израел и Иран, с призив и към двете страни да го спазват, напрежението в региона остава високо, а последиците за глобалния въздушен трафик - сериозни. Експерти предупреждават, че подобни сътресения имат ефект далеч извън Близкия изток, тъй като Хамад е основен транзитен център, а едва 22% от пътниците през него пътуват за Катар като крайна дестинация.