Южнокорейското разследване на фаталната катастрофа със самолет на Jeju Air от 29 декември 2023 г. е установило "ясни доказателства", че пилотите са изключили по-малко повредения двигател след удар с птица, съобщи анонимен източник, запознат с разследването. В резултат на инцидента при аварийно кацане на летище Муан загинаха 179 от общо 181 души на борда - най-смъртоносната авиокатастрофа на територията на Южна Корея досега, предава "Ройтерс".
Според източника, информацията от записите в пилотската кабина, компютърните данни и физически доказателства от отломките потвърждават, че пилотите са изключили левия двигател, който е бил по-малко повреден, вместо десния, който е понесъл основния удар от птиците малко преди кацането.
Представител на правителството е потвърдил, че при техническата експертиза на двигателите не са открити предварителни дефекти преди сблъсъка с птиците и катастрофата. Още в януари бе публикуван предварителен доклад, според който останки от патици са открити и в двата двигателя, но не са били предоставени подробности за степента на повредите.
По време на брифинг с близките на жертвите в събота, разследващите съобщили, че има косвени доказателства за погрешно изключване на левия двигател. Това обаче предизвика недоволство сред семействата на загиналите, които обвиниха разследващия орган - Агенцията за разследване на авиационни и железопътни инциденти (ARAIB) - в опит за прехвърляне на вината върху пилотите, без да се вземат предвид други фактори.
По тази причина планираното медийно оповестяване на напредъка в разследването бе отменено. Адвокатите на пострадалите настояват, че причините за катастрофата трябва да бъдат изяснени изцяло, включително и ролята на инфраструктурата - по-конкретно насипът с навигационно оборудване, в който самолетът се блъска при аварийното кацане, предизвиквайки пожар и експлозия.
Синдикатът на пилотите на Jeju Air също изрази недоволство, обвинявайки разследващите в манипулативно представяне на данните. Те посочиха, че в двата двигателя са открити следи от птици и че не е научно доказано, че машината е могла да се приземи безопасно само с левия двигател. Според тях, ARAIB се опитва да превърне пилотите в изкупителни жертви, без да се отчита организационната отговорност.
От Boeing и производителя на двигателите CFM International (дъщерно дружество на GE и Safran) отказаха коментар, препращайки медиите към ARAIB. От Jeju Air заявиха, че активно сътрудничат на разследването и очакват официалния доклад.
Според международните правила, финалният доклад от разследването трябва да бъде публикуван в рамките на една година след катастрофата.