Разследването на катастрофата на самолет Boeing 787 на Air India, при която загинаха 260 души миналия месец в Ахмедабад, Индия, сочи, че капитанът на полета вероятно е прекъснал подаването на гориво към двигателите по време на излитане. Това разкри източник, запознат с предварителната оценка на американските власти, цитиран от "Ройтерс".

Според данни от записите в кабината, вторият пилот, който управлявал самолета, изрично е попитал капитана защо е превключил горивните клапани в режим "cutoff" и настоял те да бъдат върнати в позиция "run". Отговорът на капитана остава неясен, но малко след това самолетът загубил тяга, достигнал височина от едва 200 метра и се разбил в сграда на медицински колеж.

Катастрофата, при която загинаха 241 от 242-ма пътници и екипаж на борда, както и 19 души на земята, се превърна в най-тежката авиационна трагедия за последното десетилетие.

В Индия разследват психичното здраве на командира на катастрофиралия самолет

В Индия разследват психичното здраве на командира на катастрофиралия самолет

Проверяват са медицинските картони за данни за депресия

Официалният индийски орган за разследване на самолетни произшествия (AAIB) призовава за въздържаност от заключения, заявявайки, че "медийни спекулации" подкопават процеса. В предварителния доклад се потвърждава, че горивните клапани са били превключени в положение "cutoff" почти веднага след излитане, но не се уточнява кой от пилотите ги е задействал.

Макар че няма видеозапис от кабината, експерти твърдят, че доказателствата от аудиозаписа "силно насочват към капитана" - 56-годишният Сумит Сабхарвал, ветеран с над 15 000 летателни часа.

Според изпълнителния директор на Air India, Кампбел Уилсън, всички планови технически проверки са били извършени, а докладът не съдържа препоръки към Boeing или производителя на двигателите GE. Американската Федерална авиационна администрация (FAA) и Boeing също заявиха, че няма проблеми със заключващите механизми на горивните клапани.

Разследващите, включително експерти от Boeing, General Electric, индийските авиационни власти, както и наблюдатели от САЩ и Великобритания, изразяват съмнения, че е възможна случайна активация на двата превключвателя. Горивните клапи са защитени със специални механизми против неволно задействане, - технологии, използвани от 50-те години на миналия век насам. "Почти е невъзможно и двата превключвателя да се преместят едновременно с една ръка". Лостчетата трябва да бъдат издърпани нагоре и преместени, като това изиска определена физичека сила и не може да се направи неволно или по грешка. Те не приличат на други бутони или копчета.

Авиоексперти припомнят трагични инциденти като този с Germanwings през 2015 г., когато пилот с депресия умишлено разби самолет със 150 души. "Ако се потвърди, че капитанът съзнателно е прекъснал подаването на гориво, това ще постави сериозни въпроси относно оценката на психичното здраве на пилотите", заяви авиационният експерт Джон Нанс.

Катастрофата възобнови дебата за въвеждането на камери в пилотските кабини. Експертите са категорични: ако имаше видеозапис, разследването щеше да напредне значително.

Очаква се окончателен доклад в рамките на една година, съгласно международните правила. Междувременно, близките на загиналите настояват за пълна прозрачност и отговорност, независимо от причината - човешка грешка, умишлен акт или фатална поредица от събития.

Ужасяващо разкритие за катастрофата на Air India 171: Горивните клапи е възможно да са били умишлено изключени

Ужасяващо разкритие за катастрофата на Air India 171: Горивните клапи е възможно да са били умишлено изключени

Трегадията напомня за полет 9525 на Germanwings, когато вторият пилот разби умишлено самолета във Френските Алпи