Разследването на катастрофата на самолет Boeing 787 на Air India, при която загинаха 260 души миналия месец в Ахмедабад, Индия, сочи, че капитанът на полета вероятно е прекъснал подаването на гориво към двигателите по време на излитане. Това разкри източник, запознат с предварителната оценка на американските власти, цитиран от "Ройтерс".
Според данни от записите в кабината, вторият пилот, който управлявал самолета, изрично е попитал капитана защо е превключил горивните клапани в режим "cutoff" и настоял те да бъдат върнати в позиция "run". Отговорът на капитана остава неясен, но малко след това самолетът загубил тяга, достигнал височина от едва 200 метра и се разбил в сграда на медицински колеж.
Катастрофата, при която загинаха 241 от 242-ма пътници и екипаж на борда, както и 19 души на земята, се превърна в най-тежката авиационна трагедия за последното десетилетие.
Официалният индийски орган за разследване на самолетни произшествия (AAIB) призовава за въздържаност от заключения, заявявайки, че "медийни спекулации" подкопават процеса. В предварителния доклад се потвърждава, че горивните клапани са били превключени в положение "cutoff" почти веднага след излитане, но не се уточнява кой от пилотите ги е задействал.
Макар че няма видеозапис от кабината, експерти твърдят, че доказателствата от аудиозаписа "силно насочват към капитана" - 56-годишният Сумит Сабхарвал, ветеран с над 15 000 летателни часа.
Според изпълнителния директор на Air India, Кампбел Уилсън, всички планови технически проверки са били извършени, а докладът не съдържа препоръки към Boeing или производителя на двигателите GE. Американската Федерална авиационна администрация (FAA) и Boeing също заявиха, че няма проблеми със заключващите механизми на горивните клапани.
Разследващите, включително експерти от Boeing, General Electric, индийските авиационни власти, както и наблюдатели от САЩ и Великобритания, изразяват съмнения, че е възможна случайна активация на двата превключвателя. Горивните клапи са защитени със специални механизми против неволно задействане, - технологии, използвани от 50-те години на миналия век насам. "Почти е невъзможно и двата превключвателя да се преместят едновременно с една ръка". Лостчетата трябва да бъдат издърпани нагоре и преместени, като това изиска определена физичека сила и не може да се направи неволно или по грешка. Те не приличат на други бутони или копчета.
Авиоексперти припомнят трагични инциденти като този с Germanwings през 2015 г., когато пилот с депресия умишлено разби самолет със 150 души. "Ако се потвърди, че капитанът съзнателно е прекъснал подаването на гориво, това ще постави сериозни въпроси относно оценката на психичното здраве на пилотите", заяви авиационният експерт Джон Нанс.
Катастрофата възобнови дебата за въвеждането на камери в пилотските кабини. Експертите са категорични: ако имаше видеозапис, разследването щеше да напредне значително.
Очаква се окончателен доклад в рамките на една година, съгласно международните правила. Междувременно, близките на загиналите настояват за пълна прозрачност и отговорност, независимо от причината - човешка грешка, умишлен акт или фатална поредица от събития.