Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) наложи за неопределено време ограничения за полети на хеликоптери в близост до националното летище "Роналд Рейгън" във Вашингтон. Решението беше взето един ден след въздушен сблъсък между пътнически самолет и военен хеликоптер, при който загинаха 67 души - най-тежката авиокатастрофа в САЩ за последните две десетилетия, предава "Ройтерс".

Според FAA, мерките са предприети, за да се намали рискът от нов сблъсък, докато спасителни екипи работят по изваждането на останките от самолетната катастрофа в река Потомак.

FAA забрани повечето полети на хеликоптери по два маршрута около летището, като изключение се прави само за полицейски и медицински хеликоптери. Все още не е ясно колко дълго ще останат в сила ограниченията.

Катастрофата предизвика сериозни въпроси за авиационната безопасност и липсата на достатъчно авиодиспечери на едно от най-натоварените летища в страната. По време на инцидента само един ръководител на полети е координирал движението на самолети и хеликоптери, вместо обичайните двама.

На 30 януари 2025 г. самолет на American Eagle, полет 5342, е захождал за кацане на летище "Рейгън", когато се е сблъскал с военен хеликоптер Black Hawk на височина около 91 метра - над максимално допустимите 61 метра за хеликоптери. Самолетът се разби в река Потомак, а всички 60 пътници и 4-членният екипаж са загинали. Тричленният екипаж на хеликоптера също е загинал.

Столицата Вашингтон е зона с изключително натоварено въздушно пространство, в която оперират три големи търговски летища, няколко военни бази и хеликоптери - полицейски, медицински и такива превозващи държавни служители.

Самолетната катастрофа във Вашингтон - изникват много въпроси

Самолетната катастрофа във Вашингтон - изникват много въпроси

Разследването неминуемо трябва да отговори на тях

Според доклад на Генералната сметна палата на САЩ от 2021 г., в рамките на три години до 2019 г. е имало 88 000 хеликоптерни полета в радиус от 48 км около летище "Рейгън", включително 33 000 военни и 18 000 полицейски полета.

Катастрофата предизвика силни политически реакции. Министърът на транспорта Шон Дъфи обяви, че ще реформира FAA: "В процес съм на разработване на план за реформиране на FAA. Ще го представя скоро", написа той в X (бивш Twitter).

Президентът Доналд Тръмп също коментира трагедията в Truth Social, заявявайки, че хеликоптерът е летял твърде високо: " Хеликоптерът Black Hawk летеше прекалено високо, много над границата от 200 фута (60 метра). Това не е толкова трудно за разбиране, нали???"

Националният борд за транспортна безопасност (NTSB) проучва черните кутии на катастрофиралия самолет Bombardier CRJ700, който е бил собственост на PSA Airlines, регионален превозвач на American Airlines. Разследващите очакват да извадят и данните от записващото устройство на хеликоптера до края на деня.

Според радиокомуникациите, диспечерите са предупредили хеликоптера за приближаващия самолет и са му наредили да промени курса, но сблъсъкът не е бил избегнат.

Министърът на отбраната Пийт Хегсет нареди 48-часово спиране на всички полети на армейската част, към която е принадлежал хеликоптерът, като заяви, че паузата може да бъде удължена, докато се установят причините за инцидента.

Сенатор Мария Кантвел, водещ демократ в Сенатската комисия по търговия, заяви, че ще се преразгледа разрешението за военни хеликоптерни полети в близост до натоварени търговски летища, след като бе разкрито, че разстоянието между военни и търговски полети може да бъде едва 107 метра.

Сред загиналите в катастрофата има граждани на Русия, Китай, Германия и Филипините, както и млади фигуристи и пътници от Канзас, откъдето е излетял самолетът.

ФБР: Няма доказателства за тероризъм в авиокатастрофата край Вашингтон

ФБР: Няма доказателства за тероризъм в авиокатастрофата край Вашингтон

Спасителите не очакват откриване на оцелели от катастрофата