Сумата от 6.5 милиарда лева за жп транспорта до 2013 година ще бъде поискана за отпускане от тройната коалиция.

Това каза министърът на транспорта Петър Мутафчиев.

Според него само с тези пари БДЖ и Националната компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) „ще хванат последния влак за модернизация и обновяване на транспорта в страната".

За поддържане и модернизация на железопътната инфраструктура до 2013 година се искат над 3.9 милиарда лева, а за БДЖ сумата е над 2.5 милиарда лева.
Тези пари са записани в доклад на работната група, съставена от БДЖ, НКЖИ и експерти на Министерството на транспорта.

Докладът трябва да бъде обсъден до един месец преди приемането на бюджета за следващата година, посочи Мутафчиева.

Той коментира, че през последните години в жп транспорта се правят инвестиции, но сега това трябва да се направи агресивно, защото проблемите се трупат в продължение на 15 години.

У нас само 0.18% от БВП се дават за железницата, а например Англия дава годишно 4 милиарда евро за своята железница.

Исканите средства до 2013 година са с 75% повече от планираните досега инвестиции.

Ако сумата бъде одобрена, първите нови вагони трябва да влезнат в експлоатация през 2010 година. В момента средната възраст на локомотивите у нас е над 25 години, а на пътническите вагони над 20 години.

Целта на модернизацията в БДЖ е да се направи този вид транспорт удобен и конкурентен, което значително ще помогне да се намалят и задръстванията по пътищата, коментира Мутафчиев.