Правителството възложи в срок до 15 февруари 2007 г. министрите на транспорта, на вътрешните работи, на регионалното развитие и благоустройството, на образованието и науката, на здравеопазването, на земеделието и горите и на икономиката и енергетиката да разработят конкретни програми за действие за ограничаване на жертвите от пътно-транспортни произшествия (ПТП).

Към тези министри трябва да бъдат създадени експертни групи по проблемите на безопасността на движението.

Кабинетът прие на днешното си заседание национална стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата в България за периода 2007-2010 г.
Тя е изготвена въз основа на анализ на причините за катастрофите в България и положителните практики в европейските страни.

До края на април 2007 г. министрите на вътрешните работи и на регионалното развитие трябва да представят 2-годишна програма за внедряване на нови съвременни технически средства и системи за контрол по безопасността на движението.

Министърът на здравеопазването отговаря за разработването до края на септември на система за създаване на национален регистър на травмите и последствията на пострадалите от ПТП.

Ежегодно по пътищата на страната стават над 80 000 ПТП, при които загиват около 1000 души (за тази година бройката надхвърля 1000 жертви) и над 9000 са ранени.
В сравнение с европейските държави, България заема средна позиция.
Страните с най-добри показатели имат приблизително два пъти по-ниска смъртност от тази у нас в резултат на ПТП.

За периода 2000-2005 г. по пътищата на страната са загинали 5842 души и са били ранени 52 022. От тях 7663 са пострадалите деца до 18-годишна възраст, като 371 са загиналите.

Във възрастовата група от 18 до 24 години статистиката показва 10 544 пострадали, от които 826 загинали; от 25 до 64 г. - 32 610 пострадали, от тях 3467 загинали; над 65-годишна възраст - 7046 пострадали, от които 1178 загинали.

Най-честите причини за даваните жертви са сблъсъци между МПС, загуба на управление и удар от МПС на немоторизирани участници в движението (пешеходци, велосипедисти и т. н.).
Над 85% от тежките ПТП са в резултат на нарушения и грешки на водачите на МПС - в „черната" класация води превишената и несъобразена скорост, следвана от неправилно изпреварване и навлизане в насрещното платно, неспазването на предимство и др.

Статистиката сочи още, че извън населените места стават по-малко катастрофи, но с повече жертви. Най-смъртоносен е интервалът от 17 до 20 ч., а над 50% от тежките ПТП са регистрирани през уикенда, както и през месеците август и октомври.

В основата на стратегията е залегнала тезата, че отговорността за ПТП не бива да пада единствено върху шофьорите, а и върху други елементи на транспортната система - планиране и поддръжка на инфраструктурата, организация и условия за движение в населените места, неотменимост на наказанията, всеобхватен контрол, повишаване познанията на населението и др.

Стратегията набелязва задачи за изпълнение, свързани с повишаване качеството на обучението на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на МПС; въвеждане на система от завишени изисквания спрямо поведението на водачите със стаж до 2 г.; допълнително обучение на водачите в напреднала възраст; въвеждане на продължаващо обучение на водачите, които извършват обществен превоз и други.

По отношение повишаване безопасността на пътната инфраструктура се предвижда усъвършенстване на нормативната база за установяване на участъци с концентрация на ПТП и процедурата за тяхното откриване и обезопасяване.

За да бъдат МПС по-безопасни, се предвижда поетапно въвеждане на ограничителите на скоростта за превозните средства, които извършват обществени превози на пътници и товари; въвеждане на антиблокиращи системи на спирачната уредба и забавители на скоростта на превозните средства за опасни товари; прилагане на ефективен контрол по спазването на нормите за техническа изправност и екологичност на МПС, въвеждане на задължително изискване пунктовете за периодични прегледи на техническата изправност на МПС да бъдат сертифицирани по системата за качество ISO 9001/2000 и др.

Предвижда се също засилване на контролната дейност. Ще бъде разработена система от мерки за намаляване нарушаването на правилата на движение от различните участници в движението и изваждане от него на системните и груби нарушители.

Като задача в стратегията е залегнало и подобряването в значителна степен на възможността за съкращаване на времето за подаване на съобщение за настъпило ПТП към специализираните структури за оказване на спешна медицинска помощ и изграждане на единна информационна система; усъвършенстване на програмата за обучение на водачите на МПС по оказване на първа долекарска помощ при ПТП; обновяване на материалния ресурс на центровете за спешна медицинска помощ и др.