АМ "Хемус" през последната около година и половина се е превърнала в една строителна илюзия. Това заяви пред БНР заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков.

Според него държавата се е оказала най-големият нарушител на Закона за устройство на територията.

По думи на Шишков в един момент е станало ясно, че никой не знае кога ще бъде завършена магистралата.

"Създава се една илюзия как се строи, колко е важна. Тя наистина е много важна, но от нещо, което наистина би трябвало да е приоритет на държавата, се превръща в строителна илюзия", посочи той.

Шишков недоумява защо не е планирана и отчуждена цялата магистрала, защо не е получила разрешение за строеж и да се строи на лотове, но да има процедура за това.

Зам.-министърът увери, че строежът на магистралата не спрян.

Той обясни, че 4-ти лот вече има решение на Министерския съвет за отчуждаване. В момента се довършват процедурите по отчуждаване, т.е. заплащане на собствениците на имоти. За 5-и лот предстои да се внесе за решение в Министерския съвет за отчуждаване.

Нанков: Ако някой е строил незаконно на АМ "Хемус", това са "Автомагистрали"

Нанков: Ако някой е строил незаконно на АМ "Хемус", това са "Автомагистрали"

Незаконно строителство на магистралата обаче нямало при управлението на ГЕРБ

"Оказва се, че докато ние бързаме да довършим процедурите, някой си е позволил да строи незаконно в чужди имоти и няма жалба от собствениците. Жалби е имало заради унищожени горски територии заради строителството на магистралата", поясни Шишков.

По негови думи държавното дружество "Автомагистрали" е използвано за пощенска кутия, тъй като се води официален строител на магистралата.

Според зам.-министърът изкуствено е създаден проблем, защото "Автомагистрали" няма ресурс да строи. Тя обаче на правела договори за подизпълнители за строителство, а такива, свързани с доставка на материали и строителна техника.

Атанасова за парите за пътища: ГЕРБ намираше пари, а никой не ни е питал как се справяме

Атанасова за парите за пътища: ГЕРБ намираше пари, а никой не ни е питал как се справяме

Считаме, че оставихме една стабилна финансово и икономически държава

"Накрая ще се окаже, че държавното дружество е виновно и всички щети ще останат в държавата. Едни фирми ще си получат парите, защото ще доставят материали, едни фирми ще си получат парите, защото са доставили строителна техника, а накрая качеството и некачеството на строителството ще остане в "Автомагистрали", обобщи той.

Зам.-министърът заяви, че в момента се търси кой е строителят.

От ГЕРБ питат "Строи ли се АМ Хемус?" и отговарят: "Не, нищо не се строи..."

От ГЕРБ питат "Строи ли се АМ Хемус?" и отговарят: "Не, нищо не се строи..."

В МРРБ настъпил тотален хаос, тотална безпътица и тотално безсилие

"Предишните управляващи (правителството на ГЕРБ - бел. ред.) са раздали пари за АМ "Хемус" напред, и то дори на места, където не се знае къде ще мине трасето. Хаосът, който намерихме е документален, юридически", обясни той.

По негови думи за МРРБ е важно да се направи анализ, а не ревизия на това, което се строи, за да може да се продължи. Шишков определи строежа на "Хемус" като "изключителна манипулация".

Зам.-министърът посочи, че за трите лота на АМ "Хемус", които имат одобрен Подробен устройствен план, ще се направи всичко възможно да получат разрешение за строеж, за да започне строителството им законно.

Той поясни, че следващото правителство ще трябва да решава как ще го строи, защото това е политическо решение, както и какво ще прави с дружество "Автомагистрали".

"Ударно продължаваме документално да се свърши това, което е пропуснато във времето. Искаме да оставим на следващия редовен кабинет една почти свършена процедура за строителство от 4-ти до 6-и лот и едно изяснено трасе от 7-и до 9-и лот, за да може да се продължи", посочи зам.-министърът.

Той бе категоричен, че е ясно, че АМ "Хемус" няма да бъде завършена до 2024 г.

Държавни агенции с бюджети за стотици милиони са поели ангажименти за милиарди

Държавни агенции с бюджети за стотици милиони са поели ангажименти за милиарди

За "Хемус" държавата е платила 71% от цената на целия обект, а е получила като изпълнение 5% от него