Магистрала "Хемус" ще бъде завършена до началото на 2024 г. На база проведените процедури са съкратени сроковете и строителството й ще приключи с една година по-рано от определения през миналата година срок, обяви във Велико Търново министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. До края на 2021 г. ще бъдат завършени нови 160 км от магистралата, каза още той.
"Хемус" е не просто проект, който се изпълнява според ангажиментите в управленската програма на правителството, но и според поетите към хората от Северна България, обяснява Нанков.
Вече е започнато строителството на нови 9,3 км в участъка от Ябланица до п.в. "Боаза" от дългата общо 420 км магистрала, от която в момента са в експлоатация 170 км. Индикативният срок за завършване е 2 години, но според Агенция "Пътна инфраструктура", той ще бъде съкратен на година и шест - седем месеца, допълва Нанков.
Приключва проектирането на 52-километровия участък от п.в. "Боаза" до разклона за Плевен и Ловеч. Проектът предвижда удължаване на трасето с 2 км, но ще бъдат спестени около 200-300 млн. лв. от държавния бюджет. Очаква се тръжните процедури за избор на строител да стартират през август и още в рамките на 2020 г. тези 52 км да бъдат изцяло изградени, смята министърът.
"Предвиждаме през месец август да стартира търг за инженеринг за други 85 км от магистралата - от разклона за Плевен и Ловеч до разклона за Русе и Велико Търново, каза още Николай Нанков и допълни, че се очаква този участък да е готов през 2021 г. Така до края на 2021 г. от магистрала "Хемус" е реалистично да бъдат завършени общо около 160 км", коментира Нанков.
В най-изостанала фаза като процедури е 90-километровият участък от магистралата от разклона за Русе и Велико Търново до п.в. "Буховци", но след като проектът премине през всички нормативни процедури по устройствено планиране, екологични и вещни процедури, той може да бъде завършен до началото на 2024 г. До два - два и половина месеца се очаква да стартира реалното строителство и на най-западния участък от 16,3 км на магистралата - между пътните възли "Буховци" и "Белокопитово", добавя регионалният министър.
По отношение на магистрала "Русе - Велико Търново", делото във Върховния административен съд за жалба по ОВОС е насрочено за 18 юни, обясни Наноков. Ако то е в полза на АПИ, още в рамките на годината ще може да започне работата по парцеларните планове и процедурата по строителство, коментира той.
133 км е дължината на магистрала "Русе - Велико Търново" от Дебелец до бъдещото трасе на втория Дунав мост при Русе. Най-тежък от гледна точка на сигурност и пътна безопасност е участъкът Русе - Бяла, обясни регионалният министър.
Той коментира, че индикативната стойност на проекта за магистралата, която ще бъде разделена на три етапа, е над 1 млрд. лв. Точната стойност ще стане ясна след изготвянето на технически проект, като очакваният срок за завършване на важната и за съседните на Русе и Велико Търново области е средата на 2022 г.
Всички обсъждания за магистрала "Русе - Велико Търново" са направени компетентно, всички процедури са спазени. Избраното трасе е най-оптимално и екологично най-щадящо, коментира председателят на Управителния съвет на АПИ инж. Дончо Атанасов.
До края на годината се очаква да бъде сключен договорът за изпълнение на участъка Ботевград - Мездра от скоростния път "Видин - Ботевград", допълва Нанков. С реализацията на тези и други важни за Северна България проекти ще се даде шанс за развитието ѝ също както и за Южна България.
През следващите 7 години в страната ще има 16 нови тунела, като заедно с възложените от Национална компания "Железопътна инфраструктура" ще бъдат изградени общо над 60 км тунелни съоръжения. Очаква се най-сериозен инвеститорски интерес за реализиране под формата на публично-частно партньорство да привлече тунелът под връх Шипка, коментира Нанков.
През тази и следващата година, поетапно според възможностите на бюджета, приоритетно ще бъдат ремонтирани съоръженията по протежение на европейските транспортни коридори, които са най-натоварените в страната. Разчитаме не само на бюджета на АПИ, но и на преизпълнение на държавния бюджет като през миналата година.
От средата на 2019 г., с въвеждането на тол системата, ще има достатъчен ресурс за ударни ремонти, които няма да се направят тази година, коментира министърът.
Тази година ще се довършат две тунелни тръби на АМ "Хемус" - "Витиня", която е ремонтирана частично през 2017 г., и "Ечемишка", както и три мостови съоръжения.
Според възможностите на бюджета през тази и следващата година ще бъдат ремонтирани още тунелите "Траянови врата" на АМ "Тракия" и намиращите се на територията на Велико Търново. Очаква се строителните работи по тях да започнат тази есен.
"Сега приключваме проектите и започваме с реално строителство след около 1-2 месеца. Вече се работи по тунела на обходния път на Ловеч. Готов е техническият проект за ремонта с бюджетни средства на тунел "Кривия" на път Е-79 в Кресненското дефиле", обясни Николай Нанков.