Направиха символична първа копка на дългата 9.3 км нова отсечка от магистрала "Хемус". Тя е в края на съществуващото трасе, където ще започва новият участък Ябланица - Боаза. Така се открива рехабилитацията на обходния път на Ловеч, обясниха от МРРБ.
Обектът, чието строителство се финансира от държавния бюджет, ще бъде изграден от консорциум "ХВП Ябланица" ДЗЗД.
При първа копка министър Нанков обясни, че 170 км от АМ "Хемус" ще се изграждат в рамките на следващите три години. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков при старта на строителството на нови 9,3 км от автомагистралата в участъка от Ябланица до пътен възел "Боаза".
До два месеца и половина ще започне строителството на още 16,5 км от трасето на магистралата от Шумен в посока Търговище. През тази година ще бъдат търгувани други 52 км, чието проектиране в момента завършва. Те ще бъдат открити за като реално изпълнение до края на годината. Още 85 км от магистралата до Велико Търново ще бъдат възложени през 2019 г. и така реално строителство ще започне и по тях.
Регионалният министър благодари на колегите си, защото магистралата се изгражда само с бюджетни средства. Оптимистичният вариант предвижда АМ "Хемус" да бъде завършена до 2024 г., а реалистичният - това да стане до 2025 г., според поетия ангажимент, и потвърди, че основните усилия в този мандат ще бъдат насочени към северната част на страната.
Според министър Владислав Горанов инвестицията в удължаването на АМ "Хемус" е една от най-смислените, правени от правителството, защото чрез нея може да се "разкъса възелът, в който е впрегната Северна България". Държава със 100 млрд. лв. брутен вътрешен продукт трябва да може да има приоритети и да развива регионите хармонично, заяви финансовият министър. Той пожела на регионалния си колега този изключително важен инфраструктурен проект да бъде завършен в мандата му.
"Както е казал Ърнест Хемингуей всичко, което не е на море, е провинция и затова имаме задачата да направим така, че една голяма част от територията на страната - северът, да не е провинция, а да е столична. Не инвестираме в асфалт или в бетон, а в хора, в способността им да пътуват, да работят, да стават по-богати и да се развиват, което крайната цел", заяви заместник министър-председателят Томислав Дончев.
По думите му, ако на юг има почти три автомагистрали, то същото заслужава и северната част на страната, за да може столицата да е свързана с морето и нито една част от територията на севера да не е отделена.
Автомагистралният участък ще бъде с по две ленти за движение в посока по 4 м, две ленти за спиране по 3 м, средна разделителна ивица - 2 м, водещи ивици и банкети. Ще бъдат построени 5 селскостопански подлеза и 2 селскостопански надлеза, както и подлез при общинския път Брестница - пещера "Съева дупка". Етапна връзка в близост до село Брестница ще осигурява свързаност с път I-4 Коритна - Белокопитово.
Изпълнител на обекта е Консорциум "ХВП Ябланица" ДЗЗД. Договорът за проектиране и строителство е на стойност 54 990 000 лв. без ДДС. Строителният надзор ще осъществява ДЗЗД "Консултанти Хемус 1 - 2016" с договор на стойност 595 899,10 лв. без ДДС.
Малко по-късно започна и рехабилитацията на околовръстния път на Ловеч и тунела на него. За по-малко от 15 месеца шосето със седем тежки пътни съоръжения - подлези, надлези и тунелът с най-влошени експлоатационнни характеристики в Българи ще бъдат изцяло обновени.
В проекта за основен ремонт на 8,7 км от второкласния път II-35 Плевен-Ловеч, който осъществява връзка между двата областни града, ще се инвестират около 15 млн. лв. от Оперативна програма "Региони в растеж" 2014-2020 г. чрез Европейския фонд за регионално развитие. Изпълнител на строителството е Консорциум "Регионални пътища 2017" ДЗЗД, на строителния надзор - "Рутекс" ООД, а авторския надзор ще изпълни "ВИА ПЛАН" ЕООД.