Състоянието на българската гражданска авиация беше много тежко повлияно от забраните, спирането на пътуванията. В момента приходите на авиокомпаниите са около 20-30% от постъпленията в предишни години.
Авиокомпаниите не предприеха масови съкращения, съобщи за БНР Светослав Станулов, председател на Асоциацията на българските авиокомпании.
"През този период българската гражданска авиация и нейния персонал продължи да се подготвя и да тренира, да се труди така, че ние спокойно да имаме упование в хората, когато се качим горе на самолета", подчерта Станулов.
Той настоя мярката 60/40 да е 80/20 за авиационния сектор. Станулов поиска силна намеса на държавата.
"Всички се страхуват да пътуват, това е ясно и за съжаление няма как да ги поощрим с по-високи цени на билетите", допълни Светослав Станулов.
Изпълняват се само 10-20% от полетите, поясни той.
Увеличение на полетите ще има като това ще се случва динамично, прогнозира пилотът и експерт Александър Богоявленски.
Според него пътниците не се съобразяват с мерките и ограниченията заради разпространението на коронавируса.
"Една авиокомпания няма как да "извие ръцете" образно казано на даден пътник да си сложи маска, да не си я държи под носа, а по този начин самите пътници застрашават себе си и околните", обясни Богоявленски.
В момента е много изгодно да се търсят самолетни билети и по-ниски, и по далечни дестинации. Някои компании в страни в Европа предлагат билети на цени от 250-280 евро между Европа и САЩ.
"Нискоразходните превозвачи въведоха някои доста категорични промени в политиката си, макар и да са временни, като отпадането на тарифата за промяна на датата на пътуване, което знаете беше доста скъпо. Но всичко това ще се задържи до тогава, докато го диктува бизнес логиката", допълва Александър Богоявленски.
Той очаква първоначално да има спад за привличане на повече пътуващи, след което, ако бъдат приети някакви регулаторни ограничения на ниво, на което компаниите ще бъдат абсолютно задължени да ги спазват, както това да имат по-малко пътници на борда, цената щяла да се повиши, защото някой трябва да плати за тези празни седалки.
Превозът на товари чрез самолети е намалял с 50%, отбелязва експертът. Според Богоявленски поне 2-3 години ще са необходими да се върнат авиокомпаниите на нивата от преди кризата.
"Има такива, които влязоха в тази криза с много по-силни позиции, в добро финансово здраве и те са някои от нискоразходните превозвачи, които сега си позволяват да бъдат доста агресивни на пазара, да откриват нови бази, нови маршрути - рисково, но все пак може би тази стратегия ще проработи, но като цяло за индустрията следват много мрачни години", изтъкна Богоявленски.