70% от домакинствата в България продължават да оценяват финансовото си положение с отговора „свързваме двата края".
Това сочи последното проучване на НСИ за "доверието на потребителите".

През октомври 2009 г. стойността на този общ показател се понижава с 5.9 пункта спрямо юли и се изравнява почти с нивото от преди шест месеца. Понижението се дължи както на намаленото доверие сред населението в селата, така и сред населението в градовете - съответно със 7.3 и 5.2 пункта.

Данните от последното наблюдение очертават през погледа на потребителите една по-негативна картина в сравнение с юли на протичащите и очакваните социално-икономически явления и процеси в страната, уточняват от НСИ.

През октомври мненията на потребителите относно настъпилите промени във финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца слабо се подобряват (повишение на балансовия показател с 0.8 пункта). За разлика от потребителите в градовете, при които се увеличават неутралните („не се е променило") за сметка на негативните оценки (увеличение на балансовия показател с 2.8 пункта), населението в селата отчита определено влошаване на финансовото състояние на домакинствата си (понижение на балансовия показател с 3.3 пункта).

Потребителите от градовете, и особено тези от селата изразяват също нарастващ песимизъм в очакванията си за финансовото състояние на техните домакинства през следващите дванадесет месеца.

По-благоприятни в сравнение с три месеца по-рано са оценките на потребителите по отношение на изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца.

По-слаби са и инфлационните очаквания за следващите дванадесет месеца, с което се продължава започналата след юли 2008 г. тенденция на спад в инфлационните очаквания на потребителите - 3.4 пункта подобрение на показателя.

По отношение на безработицата през следващите дванадесет месеца, след наблюдаваното слабо положително колебание през юли прогнозите продължават да се влошават (повишение на балансовия показател с 9.7 пункта).

Предвижданията се изместват към силно негативните очаквания. Повече от половината от потребителите (55.5% при 44.4% през юли) са на мнение, че безработицата рязко ще се увеличи през следващите дванадесет месеца.