България е сред страните с най-ниска безопасност на железопътен превоз в ЕС. Отстрани изглежда, че властите продължават да правят компромиси с изискванията.

Това заяви пред БНР независимият експерт към Европейската железопътна агенция Петя Христова.
Наскоро влак на частна фирма, превозващ пропан-бутан, дерайлира в Пловдив. От фирмата обвиниха за инцидента лошото състояние на железния път.

Товарен влак с пропанбутан дерайлира на гара Пловдив

Товарен влак с пропанбутан дерайлира на гара Пловдив

Няма пострадали

Данните за това че нивото на сигурност на железопътния транспорт в страната е ниско са основани на техническото състояние на инфраструктурата, състоянието на подвижния състав, обвързаността с другите видове транспорт и редица други показатели. По някои от показателите не можем да постигнем дори минималните изисквания на Европейската комисия, каза Христова.

Тя допълни, че в България жп инфраструктурата не е натоварена, тъй като крайните клиенти искат бързина и сигурност в доставките, а скоростите са изкуствено намалени заради лошото състояние на релсите.

Липсата на превенция е основната причина за железопътните инциденти, според Петя Христова. Според нея липсва и финансов ресурс за обучение на специализирани кадри в сферата.

Локомотивът от Хитрино водил дерайлиралия влак в Пловдив

Локомотивът от Хитрино водил дерайлиралия влак в Пловдив

Влакът се е движил с 35 км/ч

"Контролът е последната мярка. По-важно е администрацията да съдейства на НКЖИ и превозвачите да постигат европейските изисквания и по-високи нива на безопасност", заяви Христова.

Тя е категорична, че безопасността е по-важна от контрола, който трябва да е крайната мярка. Отстрани погледнато, в България се правят много компромиси с безопасността на железопътния транспорт - с персонал, подвижен състав, инфраструктура, каза Христова.

По време на своята работа в българската администрация, Христова инициира създаване на Стратегия по превоз на опасни товари, която остава нереализирана.

"Нямаше политическото виждане тази стратегия да се реализира. Работи се само и единствено по наредби - те не отразяват напълно европейската политика. Преписват международните правилници, но не отразяват на практика това, което може да помага на хората - няма разписани процедури. Разчита се на опит, който невинаги е меродавен за всеки вид превоз", смята експертът.

Относно дерайлирането на товарен влак на Пловдив, председателят на парламентарната транспортна комисия Халил Летифов заяви, че не могат така да се превозват опасни товари. "Трябва да се вземат съответните разрешителни, НКЖИ трябва да бъдат уведомени, Министерството на транспорта, БДЖ. Превозът по закон се контролира. В конкретния случай изчакваме да приключи разследването и ще поискаме цялата информация, за да проверим каква е била причината за това дерайлиране", каза Летифов.

"Като законодателство държавата е достатъчно стриктна. След като видим становището на разследващите органи, ще проверим и къде са грешките. Явно е, че по редицата има грешки. В рамките на година-две има доста инциденти. Ако проблемът е в инфраструктурата, трябва държавата да вземе съответните мерки. Ако е в недостатъчен контрол на частните превозвачи - това е много притеснително", допълни Летифов.