„Считам, че сме реагирали адекватно и сме успели да предотвратим един много по-тежък инцидент".

Това каза изпълнителният директор на БДЖ ЕАД Христо Монов по повод вчерашния инцидент с двата изгорели вагона близо до Пловдив.

Причините за инцидента предстои да бъдат изяснени, но е ясно, че пожарът е тръгнал от шкаф №11 в близост до тоалетните на втория вагон.

Веднага щом началникът на влака е видял пушека, излизащ от шкафа, той е уведомил машиниста, който веднага е натиснал спирачките.
В рамките на 3-4 минути персоналът на влака се е снабдил с един пожарогасител и са се опитали да потушат пожара.

Преди кондукторите и началник-влакът да използват и останалите два от общо трите използвани пожарогасителя, те са предполагали, че пожарът може да бъде лесно потушен.

Монов каза, че „явно пожарът се е разгорял много бързо" и в рамките на 5-10 минути хората са били евакуирани от влака. 
Във влака са се намирали общо 260 пътници по данни на началника на влак номер 1011.

Служба „Пожарна и аварийна безопасност" са разбрали за инцидента индиректно - чрез влаковите диспечери, а самият Монов е разбрал, по негови думи, в 18:05 ч. - от диспечерите.

Общо във влака са се намирали 6 пожарогасителя. Самият инцидент се е случил малко след тръгването на влака от Пловдив в посока Тодор Каблешков.

По думите на Христо Монов, до този момент няма данни за пострадало имущество, а цялата стойност на нанесените щети на БДЖ все още не е изчислена.

На въпрос дали има вероятност пожарът да е възникнал от запалена цигара, Монов не изключи тази версия, но изтъкна, че все пак резултатът от проверката на пожарникарите все още не е излязъл.

Монов припомни, че пушенето е забранено във всички категории пътнически влакове, но „нарушения има".
Той каза, че за периода от 10 април до 10 юни тази година общо 291 пътника са санкционирани за нарушаване на наредбата за забраняване на тютюнопушенето.
От тях 215 са били свалени от влаковата композиция, а останалите са платили наложената им глоба от 20 лв.

Последно
Следователите приключиха огледа на вагоните. Вече е осигурен достъп на специализираната комисия, която разследва причините за възникването на пожара

Стана ясно, че Христо Монов днес е подписал заповед, според която в рамките на 10 дни трябва да бъде направен извънреден технически преглед на всичките 30 подобни електромотрисни влакове, които са на възраст над 30 години.
По думите му, тези, които не отговарят на необходимите технически изискания, след проверката ще бъдат снети от движение.

Той беше категоричен, че след този инцидент ще бъде засилен и контролът в депата, където се извършват ремонти.

Последният технически преглед на влаковата композиция, която пострада вчера, е направен на 12 юли 2008 година в депото в Подуяне, а на 20 юли е направен екипировъчен преглед.
Композицията е сертифицирана на 25 юли 2004 г., казаха още от БДЖ и допълниха, че предстои 24-те броя електромотрисни влакове като този, които са в ежедневна употреба, да бъдат намалени на 20.

Монов за пореден път призна, че 62% от пътническите вагони са на възраст над 20 години.
Той припомни, че тази година изтича договорът на БДЖ с държавата.

Монов беше категоричен, че новият превозвач, който ще подпише следващият договор, независимо дали това ще бъде БДЖ, трябва да притежава 800 подвижни вагонни състава и 25 дизелови мотрисни влакове.

За да се стигне до това, по думите на Монов, е необходимо да се направят инвестиции на стойност 1,5 млрд. лв. от страна на БДЖ.
Той обаче призна, че тази сума е непосилна за железниците и в случай, че те преподпишат договора, ще се обърнат към правителството и държавата за финансова помощ.