Данните за приходите и разходите на държавата по Консолидираната фискална програма създават атмосфера на тежък негативизъм.
Според последната информация на Министерството на финансите за деветте месеца на 2025 г. по КФП е натрупан дефицит от близо 6.06 млрд. лева (2.7% от БВП), което е с 850 млн. лева повече в сравнение с август.
При запазване на настоящия темп на увеличение на дупката в държавните финанси, в края на годината дефицитът може да достигне 9 млрд. лева, което е значително над планираните 3% от БВП независимо, че в реално изражение той расте по-бързо - с 3%, в сравнение с първоначалните планове за 2.8 процента.
Вярно е, че Министерството на финансите изрично посочва, че върху деветмесечния дефицит по КФП съществено влияние има дефицитът по европейските средства - 1.7 млрд. лева, който може да бъде напълно компенсиран при положение, че в края на годината получим плащанията по европейските програми. Но дори тези европейски средства да дойдат, при сегашните темпове на разширяване на дупката в КФП в края на годината тя отново ще е над 7 млрд. лева при планирани 6.35 млрд. лева. Тези 7 млрд. лева са 3.17% от очаквания по-висок БВП за 2025 г. А ако европейските пари не дойдат?
Впрочем нарушаването на законовото правило дефицитът по КФП да не надвишава 3% от БВП отдавна е заложник на държавна стъкмистика и не притеснява много управляващите у нас.
Докато Европейската комисия си затваря очите пред разлики под 0.2-0.3 процентни пункта и не ни вкара в процедура по свръхдефицит това изискване няма да се спазва стриктно у нас.
Реалният проблем може да възникне, ако в края на годината бъде прехвърлен лимитът на дефицита по Държавния бюджет, който е фиксиран със съответния закон на малко над 7.13 млрд. лева.
Към момента края на деветте месеца на годината този дефицит е над 5.21 млрд. лева, като за един месец - от август до септември е нараснал с близо 1 млрд. лева. При запазване на тези темпове на увеличение в края на годината той ще е около 8 млрд. лева, което автоматично означава необходимост от актуализация. А тази процедура може да доведе до парламентарна криза.
Вариантите за предотвратяване на описаните дотук рискове са в чисто теоретичен план са два.
При първия е добре да се увеличи ръстът на приходите в комбинация с ограничаване на разходите. Както показват данните на Министерството на финансите обаче той е трудно изпълним, защото изглежда, че данъчната администрация трудно може да надскочи 15-16% ръст на приходите, а в проектобюджета за 2025 г. той бе заложен на повече от 25 процента.
Само за сравнение за деветте месеца приходите от данъци, осигуровки, помощи и дарения на хазната по КФП в сравнение със същия период на миналата година са скочили с 14.8%, докато месец по-рано този ръст е бил 13.3%, а към края на юли - 13.5%.
Тези данни са от Министерството на финансите. Как при достигнати за деветте месеца общо приходи по КФП от 59.75 млрд. лева държавата смята да добута в края на годината до планираните 90.27 млрд. лева един Господ знае. Най-вероятно в това отношение провалът е гарантиран.
Остава вторият вариант и той е рязане на разходи. На първо място в капиталовата програма.
Там от планираните 13.85 млрд. лева. според отчета по КФП към края на септември са изпълнени 6.9 млрд. лева. Вероятно до края на годината изпълнението няма да превиши 9 млрд. лева, което няма да нещо ново, но означава допълнително натрупване на задължения към частния сектор и влошаване на кредитната картина и кондицията на бизнеса като цяло. А това впоследствие може да има много негативни последствия за финансовата и икономическа стабилност като цяло.
На второ място е напълно възможно за забавяне и трансверите към общините, както и на трансферите към други бюджетни и държавни структури, което ще ги постави в много трудно финансово положение.
И на трето място е вероятно да бъдат задържани планираните пари за ръст на възнагражденията и издръжката на редица сфери в публичния сектор, което ще създаде допълнително напрежение и токсична среда за функционирането на държавата през следващата година.
Казано накратко, нереалистично планираният бюджет за 2025 г. може да бъде удържан в заложените граници за дефицит.
Но мерките, които ще бъдат предприети, за да се случи това, ще имат много негативни последствия в дългосрочен план.
USD
CHF
EUR
GBP
Crosby
на 04.11.2025 в 15:58:15 #4До всички русофили и идиоти! През 1960 г. България е фалирана и източена от Русия, като е принудена да предаде целия си златен резерв от 32 тона злато. През 1969 г. другарката Луканова (сестрата на Андрей Луканов), управител на БНБ, отново докладва на Тодор Живков, че в хазната няма и цент и не можем да платим задълженията към Московска народна банка. Те не искат левове или рубли. Признават само долара и България винаги е плбащала на СССР в долари. През 1990 г. България обяви мораториум по изплащане на външния дълг, който достигна 10 милиарда долара. Достигна, защото режимът на Живков взимаше заеми в долари, за да плаща на Русия горива и суровини на много по-високи цени от международните. За сравнение - още при откриването на Нефтохима при първата доставка на руски петрол на 4 август в нефтопристанище „Дружба“ пристига танкерът „Антон Иванов“ с руски петрол от сорта Уралс, който плащаме на цена от 23 долара за барел при международна цена от 18 долара и то за сорта Брент. Марионетния режим на Живков е принуден не само да плаща по-високи цени за доставки, но и изнася огромна част от селскостопанската ни продукция за Русия под себестойност, на символични цени - картофи по 1 ст./кг., домати - 2 ст. /кг. Документите на стопанския отдел на Политбюро на ЦК на БКП са красноречиви и всеки може да ги види в Държавен архив. Всъщност левът окончателно умря през 1995 г. , когато 14 банки, ръководени от агенти на ДС и КГБ раздадоха над 100 000 000 000 лв. необезпечени кредити, докато правителството на БСП хем се опитваше да запази фалиралите държавни предприятия , хем да изплаща външния дълг, хем да контролира и валутния курс. През същата година Русия наруши и договорът ни по Ямбургската спогодба и отказа да дава газ. Според Ямбургската спогодба България спрои газопровода, а Русия плаща с газ. След разпада на СССР дългът бе разпределен между бившите републики и за разлика от Русия, Украйна си изплати задълженията , като ни даде 1.26 млрд. куб. метра, които призна със взаимен протокол още през 1993 г. Русия брутално наруши договора, но никой тук не защити националния интерес и не заведе дело в международния арбитраж. През целия период България плащаше за руския газ средно с 50 % по-висока цена в сравнение с тази за други европейски държави. Цели сектори от икономиката ни фалираха по тази причина - Химко Враца, металургичния комбинат в Кремиковци, предприятия от стъкларската промишленост, керамични изделия и въобще всички сектори, при които себестойността на газа достига над 40 - 50 % от стойността на произведеното. Още по времето на правителството на Жан Виденов се обсъжда възможността за въвеждане на валутен борд, но интересите на Кремъл и неговата олигархия тук са първо да се осъществи хиперинфлация, за да се обезценят кредитите, като в същия момент българите да загубят спестявянията си. За целта БНБ, управлявана от агента на ДС Тодор Вълчев ударно развързва хиперинфлацията. Валутния борд е въведен чак през 1997 г. Практически левът е хартийка, вързана към германската марка, а впоследствие към еврото. Валутният борд е един вид като попечителството над малоумни в гражданското право, но това попечителство тук е върху банковата ни система. Явно все още е необходимо, като си спомним как руската агентура разграби и 4 милиарда лева изчезнахаи от банка КТБ, в която правителствата на Станишев и Борисов наливаха държавни пари, за да се раздават на паразитни руски структури и обръчи от фирми на ДПС. Та, левът е бил лев до 1944 г. Със златно покритие и с пенсионен фонд в българската хазна, равен на 5 милиарда щатски долара. Пенсионен фонд, който до 1947 г. е източен от Русия. Само да спомена факта, че издръжката на руския окупационен корпус от 300 000 щика, който стои в България от 1944 г. до 1947 г. е по-голяма от бюджета на държавата ни. Та, хартийките, които държим в ръцете си, имат някаква стойност поради простата причина , че са вързани с еврото и сме под валутен борд. Въпросът е - искаме ли да сме нормална европейска държава или ще продължаваме да робуваме на една паразитна империя, която ни източва по всевъзможни начини от 145 години. Иначе гледай какво става. Рублата я направихме на по-малко от една стотинка.
Crosby
на 04.11.2025 в 15:55:00 #3Уточнявам коментар 2 е отговор на коментар 1
Crosby
на 04.11.2025 в 15:54:05 #2Копейка, не осъзнаваш ли колко си глупав, изрично в статията е упоменато, че само парите от ЕС ще оправят нещата, ако бяхме сега пак с руснаците, не само че нищо нямаше да дадат да ни спасят, ами щяха да ни вземат и това което имаме като много пъти са го правили в периода 1946г.- 1989г., алчните комунисти бившите членове на ДС, техните също така алчни деца и внуци, като се разпореждат и крадат държавните пари, до там ще я докарат държава до фалит, и щеше да е фалирала отдавна ако не беше ЕС!
samesomeone
на 04.11.2025 в 14:19:37 #1Разликата между дебилните и лабилни опиатните адикти от 1990-те и настоящите еуфоризирано радостни евроатлантици, весело чуруликащи като птици, е в нивото на глупост: а именно евроатлантицита са толкоз тъпи, че дори преди да са изживели какъвто и да е позитивен резултат се радват и веселят, докато адиктите поне са имали някоя и друга ефективно тъпа еуфоркия наяве... Когато евроатлантизъмът навлезе ЦЕЛИЯ догодина със всичките тези нагласени стъкмистики от едната, нашенската страна, и всичките дългови скаченосъдови кърпежи от другата страна, откъм Нерушимия Евр[опе]ейски съюз, гръчката криза ще им се стори като весела историйка от недалечното минало, а отрезвяващата реалност ще е по-груба и от най-гадното веществено оттегляне. Ма нищо, нека си се покефят хорицата нахалост !